آیا افزایش یارانه ها قدرت خرید مردم را افزایش می دهد؟

[ad_1]

در رفتن محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور از افزایش یارانه‌ها از دی ماه خبر داده، در حالی که خاندوزی وزیر دارایی از اوایل دی ماه امسال افزایش یارانه‌ها را تایید نکرده است. به زودی کمک های مالی جدید به 60 میلیون دریافت کننده کمک معیشتی تعلق می گیرد. از این تعداد 30 میلیون نفر 90 هزار تومان و 30 میلیون نفر دیگر تا سقف 126 هزار تومان یارانه جدید می گیرند.

به گفته فرارو، این کمک هزینه به این صورت است که یک تا چهار دهک 126 هزار تومان و پنج تا هفت اعشار 90 هزار تومان دریافت می کنند. بر این اساس، بین 55 تا 205 هزار تومان با یارانه 90 تا 126 هزار تومانی برای هر خانواده دریافت کننده کمک هزینه معیشت روپیه.

افزایش قدرت خرید مردم یا افزایش بی رویه قیمت هاآیا افزایش خرید باعث افزایش قدرت خرید مردم می شود؟
مرتضی افقه کارشناس مسائل مالی است گفتگوی فرعون وی با اشاره به اینکه مهمترین موضوع در خصوص افزایش یارانه نقدی منبع تامین منابع آن است، گفت: تاکنون شفاف سازی مناسبی در این زمینه صورت نگرفته است، اما در بیشتر مواقع دولت به این منابع نیاز دارد. و به صورت غیر نقدی به صورت کارت اعتباری برای خرید افراد واریز کنید.

وی افزود: منابع بودجه دولت برای افزایش میزان کمک های بلاعوض بین 90 تا 120 هزار تومان خواهد بود، اما نکته مهم این است که حداقل تورم طبق ارقام رسمی بانک مرکزی و مرکز آمار 7 است و در شرایطی که تورم در حال حاضر حول محور است. 55 درصد می‌توان گفت میانگین تورم به بالای 60 درصد می‌رود که باعث افزایش قیمت‌ها در بازار کالا می‌شود. بسیار گران شود.

افکا خاطرنشان کرد: بنابراین دولت باید یارانه ها را افزایش دهد، اما در ازای افزایش سرسام آور قیمت ها نه تنها قدرت خرید مردم را افزایش می دهد، سفره آنها را نیز کوچکتر از قبل می کند. با توجه به محدودیت ها و کمبود منابع ارزی برای تخصیص دلار برای واردات کالاهای اساسی در این زمینه، دولت در نظر دارد معادل 4200 ریال از پرداخت ارزی معاف کند. یارانه به حدود 60 میلیون نفر در کشور برای پرداخت تومان به عنوان جدید.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: حتی اگر دولت 200 هزار تومان بیشتر یارانه بدهد، مشکل معیشت مردم حل نمی شود. موج تورم بسیار قوی خواهد بود، همانطور که خود مقامات دولتی و نمایندگان مجلس نیز اذعان کرده اند، اما دولت می خواهد این کار را انجام دهد زیرا با مشکلات جدی اقتصادی مواجه است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه ممکن است دولت ابتدا یارانه نقدی بدهد و سپس ارز 4200 تومانی را حذف کند، افزود: اعتباراتی به آنها داده شد و سپس به اصطلاح یارانه ها هدفمند شد. اگر این کار انجام شود منابع سپرده اولیه یارانه با استقراض از بانک مرکزی تامین می شود که تورم را دو برابر می کند.

افکه گفت: در چنین سناریویی دولت باید به جای افزایش یارانه نقدی که حداکثر پس از یک یا دو سال ارزش خود را از دست می دهد، راه هایی برای کنترل تورم بیابد.

وی افزود: افزایش یارانه نقدی ممکن است در کوتاه مدت موثر باشد اما در میان مدت و بلندمدت اثر مطلوب را نداشته باشد، بنابراین دولت چاره ای جز کنترل هزینه ها برای مهار تورم ندارد، اما متاسفانه شاهد آن هستیم. اما در واقع بودجه تمدید شده از سوی دولت تهیه شده است، زیرا بودجه تخصیصی هیچ ارگان و نهادی برعکس با برآورد کاهش نیافته است و همانطور که انتظار می رود برنامه ای برای مبارزه با فرار مالیاتی وجود ندارد.

این کارشناس اقتصادی گفت: از سوی دیگر احتمال مذاکرات برجام همچنان مبهم است، بنابراین دولت نمی تواند به افزایش درآمدهای نفتی تکیه کند و از سوی دیگر وصول درآمدهای مالیاتی در محدوده پیش بینی شده خواهد بود. این کشور تقریبا غیرممکن است، بنابراین در چنین سناریویی کسری بودجه دولت باقی خواهد ماند و ممکن است در سال آینده افزایش یابد که در نهایت منجر به افزایش تورم و افزایش قیمت ها خواهد شد.

افکه با اشاره به اینکه مدیریت اقتصادی کشور نیاز به تغییر دارد، گفت: طی چهار دهه اخیر به دلیل ساختار حاکمیت اقتصادی در کشور، مشکلات مختلف روی هم قرار گرفته و روز به روز در حال افزایش است. روزها. نمی توان انتظار داشت که وضعیت اقتصاد کشور بهبود یابد، بنابراین تا زمانی که ساختار اقتصادی را اصلاح نکنیم، تورم کنترل نمی شود و قدرت خرید مردم افزایش نمی یابد.

[ad_2]

Warren Richardson

پیشگام رسانه های اجتماعی. تنظیم کننده. معتاد زامبی برنده جایزه. دردسر ساز. مستعد حملات بی تفاوتی.

تماس با ما