“رودهای آسمانی”؛ تاثیر جدید تغییر اقلیم!

[ad_1]

در رفتن می دانیم که بحران آب و هوایی کنونی تأثیر عمیقی بر سیستم آب و هوای جهانی، تغییرات دما، بارندگی، الگوهای باد و موارد دیگر دارد، اما یک مطالعه جدید پیش بینی می کند که این امر می تواند به راهروهای باریکی از رطوبت متراکم، مانند رودخانه های خروشان منجر شود. یک جو ایجاد کنید. مناطق کوهستانی شرق آسیا مستعد سیل هستند.

به گزارش فرارو، دانشمندان بر این باورند که باران های سیل آسا در آینده ناشی از رودخانه های آسمان است نه زمین. این دالان‌های باریک رطوبت مرطوب می‌توانند باعث سیل سریع شوند و در صورت برخورد با موانعی مانند رشته‌کوه، در مدت زمان کوتاهی مقادیر زیادی آب آزاد کنند. این بدان معناست که سیل ناشی از این سیستم می تواند بسیار شدیدتر و فاجعه بارتر از سیل فعلی باشد.

بر اساس مدل جدیدی از محققان، با گرم شدن کره زمین، رویدادهای بارندگی در شرق آسیا در دهه های آینده مکرر و شدیدتر خواهند شد. این منطقه به دلیل نزدیکی به خط استوا و اقیانوس ها به طور طبیعی بارندگی زیادی را دریافت می کند، اما در روند گرم شدن زمین، آب بیشتری تبخیر شده و از طریق هوا منتقل می شود که این به معنای بارندگی بیشتر نیز می باشد. محققان در مقاله منتشر شده خود نوشتند: “ما دریافتیم که هم انتقال بخار آب از جو به رودخانه و هم بارش در دامنه های جنوبی و غربی کوه های شرق آسیا در آب و هوای گرم تشدید می شود.”

به عبارت دیگر، رودخانه‌های جوی باعث بارندگی بی‌سابقه در شرق آسیا خواهند شد که همگی به دلیل گرم شدن زمین است. به طور کلی رودخانه های جوی رطوبت مناطق استوایی را جذب کرده و در سرما ذخیره می کنند. اما نکته جالب دیگر این است که حرکات آنها با تغییر باد و دما کنترل می شود و این دقیقا همان چیزی است که الگوهای تصادفی با تغییرات آب و هوایی ایجاد می شود. بر اساس این مطالعه، مناطقی مانند ژاپن، تایوان، شمال شرق چین و شبه جزیره کره ممکن است بارندگی بی سابقه ای داشته باشند. بیشتر باران در دامنه های جنوب غربی رشته کوه های آلپ ژاپن خواهد بارید.

برای نتیجه‌گیری، دانشمندان شبیه‌سازی‌هایی را بر اساس داده‌های هواشناسی جمع‌آوری‌شده از سال 1951 تا 2010 انجام دادند و داده‌ها را تا سال 2090 مدل‌سازی کردند. علاوه بر این، در مدل‌سازی جدید، دانشمندان فرض کردند که افزایش دما در معرض شرایط شدیدتر تغییر آب و هوا خواهد بود. Yoichi، دانشمند محیط زیست در دانشگاه Tsukuba در ژاپن گفت: ما از شبیه سازی های مدل سازی آب و هوای جهانی با وضوح بالا و همچنین شبیه سازی های مقیاس مدل آب و هوا در مقیاس منطقه ای استفاده کردیم.

تحقیقات قبلی زیادی روی این رودخانه‌های جوی انجام شده است، اما هنوز مشخص نیست که چگونه این کمربندهای رطوبتی با تغییرات آب و هوایی تغییر می‌کنند، به‌ویژه که رفتار آنها با ویژگی‌های توپولوژیکی و همچنین حرکات هوای گرم و سرد تعیین می‌شود. اگرچه برای برخی از بخش ها، افزایش بارندگی مفید خواهد بود، برای برخی دیگر، آب و هوای شدید می تواند منجر به سیل خطرناک و تهدید کننده زندگی شود. این آخرین ارتباط بین تغییرات آب و هوا و افزایش فراوانی رویدادهای شدید آب و هوایی است.

محققان می‌گویند این مدل‌سازی را می‌توان در مناطق دیگری که رودخانه‌های جوی می‌توانند رشد کنند، اعمال کرد. اگرچه هنوز ابهامات زیادی در این زمینه وجود دارد، اما به نظر می رسد که این مطالعات و سایر مطالعات نشان می دهد که در چند دهه آینده در برخی نقاط کره زمین بارندگی بیشتری خواهد داشت. کامای می‌گوید: «یافته‌های ما احتمالاً در سایر بخش‌های عرض‌های جغرافیایی میانی که تعامل بین رودخانه‌های جوی و کوه‌های مرتفع نقش عمده‌ای در بارندگی دارد، مانند غرب آمریکای شمالی و اروپا، اعمال می‌شود». این می تواند منجر به باران های شدید و سیل در منطقه شود زیرا هوا گرم می شود. نتایج این تحقیق در مجله مقالات تحقیقاتی ژئوفیزیک منتشر شده است.

منبع: Sciencealert

ترجمه: مصطفی جرفی-فرارو

[ad_2]

Kendrick Patel

پیشگام مادام العمر الکل. پزشک بیکن. گورو معمولی تلویزیون نرد قهوه. عاشق توییتر. کاوشگر آماتور

تماس با ما