خشونت به قیمت دیپلماسی – حقوق بشر

[ad_1]

خبر توسعه ایرانیان: در روزهای پایانی هفته گذشته، ویدئویی از آزار و اذیت یک افسر پلیس با یک زن افغان در کمپ آوارگان در عسگرآباد تهران به طور گسترده در شبکه ها و شبکه های اجتماعی دست به دست شد.

گزارش های مرتبط با این ویدئو حاکی از آن است که این حادثه دو هفته پیش رخ داده و این زن یک «مادر افغانی» است که برای کار پسرش در کمپ آوارگان عسگرآباد و نزد یک افسر پلیس به پیشوا رفته است. حتی او را کتک زد.

خشونت به قیمت دیپلماسی - حقوق بشر

بر اساس گزارش های منتشر شده؛ این زن با اطلاع از دستگیری پسرش به اردوگاه عسگرآباد رفت و خواستار آزادی وی شد که توسط مامور پلیس سیلی خورد و از ورود به بازداشتگاه جلوگیری کرد.

پس از انتشار این ویدئو، واکنش‌های مردمی در شبکه‌های اجتماعی به حدی بود که پای مقامات ایرانی و افغانستانی را برای این کار باز کرد و حکم بازداشت این هنرمند خوشنویس صادر شد.

سردار کیومرث عزیزی فرمانده انتظامی شرق استان تهران چهارشنبه شب با صدور دستور ویژه ای خواستار رسیدگی دقیق و سریع به اتفاقات این اردوگاه شد.

غلامباس ترکی، دادستان نظامی تهران نیز با ابراز تأسف از وقوع این حادثه دستورات متعددی از جمله تحقیقات کامل، دستگیری سریع افسر متخلف، برخورد قانونی با وی و نتایج تحقیقات بعدی را به سرپرست دادسرای نظامی شرق استان تهران صادر کرد. .

سفارت افغانستان در ایران و چند مقام دیگر نیز پس از رسانه ای شدن این حادثه واکنش نشان دادند. گران هیواد، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: پس از تماشای این کلیپ، وزارت خارجه افغانستان به سفارت افغانستان در تهران دستور داد تا موضوع را از طریق مقامات ایرانی پیگیری کند.

خشونت به قیمت دیپلماسی - حقوق بشر

سفارت افغانستان در تهران نیز این اقدام را “نامناسب و قابل اعتراض” خواند و گفت که مقامات ایرانی قول داده اند “تحقیقات جدی و قانونی” انجام شود. جاوید فیصل، مشاور راهبردی شورای امنیت ملی افغانستان نیز از محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران انتقاد کرد.

اما این تضمین‌ها واکنش‌های شدید برخی از مقامات افغان از جمله عبدالکبیر واسیک، مشاور شورای امنیت ملی افغانستان را برانگیخت و او در واکنش به این موضوع در توئیتی نوشت که محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران را سیلی زده است. این زن به شدت انتقاد کرد و نوشت: شما از مهمان نوازی و مهمان نوازی می گویید، به حقوق زن در اسلام می بالید، از حسن همجواری می گویید، معنای تحقیر و رفتار شما این است.

این سخنان تند به نظر می رسید که از سیاسی شدن اوضاع خبر می داد. کیومرث عزیزی، فرمانده سابق پلیس استان تهران که پیش از این وعده مجازات عاملان این حادثه را داده بود، گفت: «آنچه برای این زن افغان در اردوگاه عسکرآباد پیشوا رخ داد، احتمالاً یک وضعیت از پیش طراحی شده است.

خشونت به قیمت دیپلماسی - حقوق بشر

تاریخچه رفتاری

بسیاری از افغان های قانونی سال هاست که در ایران زندگی و کار می کنند. تشکیل خانواده دادند و فرزندانشان به مدارس ایرانی رفتند. اما هر ساله تعداد زیادی از مهاجران به صورت غیرقانونی از مرز عبور می کنند و از این طریق یا دستگیر و به ایران رها می شوند و یا در مشاغل غیررسمی و کسب درآمد در شهرهای مختلف کشور مشغول به کار می شوند. او از خانواده اش در افغانستان حمایت می کند. بسیاری از این مهاجران این مصیبت را پشت سر گذاشته اند و سختی های زیادی را متحمل شده اند و حتی برخی جان خود را از دست داده اند. اما خطرات این نوع مهاجرت تنها به عبور افغان ها از مرز ایران محدود نمی شود و اکثر کشورهای دنیا با مهاجران غیرقانونی شدیدتر و شاید تندتر از ایران برخورد می کنند.

با این حال، طی یک سال گذشته، تنش‌های سیاسی بین ایران و افغانستان تشدید شده و درگیری‌ها منجر به حملات مقامات افغان شد.

شاید در گذشته نه چندان دور، مقامات انتظامی نسبت به برخورد با مهاجران افغانستانی و همچنین عدم آموزش مناسب مسئولان برای برخورد با هر فردی اعم از اتباع و مهاجران ایرانی بی تفاوتی نشان داده اند.

خشونت به قیمت دیپلماسی - حقوق بشر

با این حال نمی توان از برخورد غیراصولی عوامل تلافی جویانه در چنین مواردی چشم پوشی کرد. چرا که این درگیری ها همواره پیامدهای سیاسی و دیپلماتیک زیادی دارد و موقعیت ایران در منطقه بیش از پیش مورد تهدید قرار می گیرد. با این حال، بسیاری بر این باورند که برخورد مأموران نیروی انتظامی به مهاجران غیرقانونی محدود نمی شود و احتمال آتش گرفتن ایرانیان بیشتر است.

ضرب و شتم یک دختر در آبادان توسط خانواده و نیروهای امنیتی شرکت نفت مشهد و مرگ یک جوان در مشهد در پی سرکوب اخیر پلیس می تواند نمونه هایی از چنین برخوردهای خشن طبق قوانین ایران باشد. مأمور اجرای احکام علیه اتباع ایرانی.

خرداد ماه امسال آسیه پناهی، زن مسن اهل کرمانشاه بر اثر اسپری فلفل و گاز اشک آور توسط نیروهای شهرداری و نیروی انتظامی جان باخت. او برای جلوگیری از فروریختن سقف محل سکونتش، سوار بیل مکانیکی بر روی خودروی فرسوده می شود و توسط عوامل شهرداری با اسپری فلفل پاشیده می شود و از میان آوار خارج می شود. اما دقایقی بعد بر اثر سکته قلبی می میرد. مرگ این زن بازتاب گسترده ای در شبکه های اجتماعی داشت. با این حال، چند ماه پس از مرگ او، پزشکی قانونی مرگ او را بر اثر سکته قلبی اعلام کرد.

چندی پیش فیلمی از ضرب و شتم و فحاشی متهمان توسط ماموران پلیس در تهران منتشر شد که با واکنش گسترده کاربران در شبکه های اجتماعی مواجه شد.

در این ویدئوها، چند متهم معروف به “اراذل و اوباش” در مقابل چشمان مردم در سطح شهر مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و از آنها درخواست ندامت کردند.

پلیس با تجهیزات ضد شورش به تظاهرات روز جمعه حمله کرد و صدها معترض را با کامیون بیرون کشید.

این موارد که تصاویر آن به صورت رسمی و غیررسمی در فضای مجازی منتشر شده است، ممکن است بیش از رفتار وحشیانه مقامات انتظامی با مهاجران افغانستانی را نشان دهد و نشان دهنده عدم آموزش مناسب مسئولان برای برخورد با هیچ شهروندی اعم از ایرانی و غیرنظامی باشد. مهاجران

در حالی که پلیس باید پیام رسان امنیت عمومی باشد، بسیاری از رفتار بی ادبانه برخی از افسران نگران و وحشت زده شده اند.

پلیس و ضابطان قضایی قوه مجریه حکومت برای برقراری نظم در جامعه هستند. بنابراین رفتار خوب یا بد پلیس می تواند نمادی از حکمرانی خوب و بد در جامعه باشد.

در ویدئویی که اخیرا منتشر شده، یک زن افغان پس از شنیدن خبر دستگیری پسرش به اردوگاه عسگرآباد رفته و بر آزادی پسرش اصرار دارد، اما از سوی افسر پلیس سیلی خورده و از رفتن به بازداشتگاه ممانعت به عمل آورده است.

در سال 1365 برای اولین بار فرمانده وقت نیروی انتظامی از تلاش برای استانداردسازی رفتار پلیس خبر داد. همزمان طرح های تامین اجتماعی در حال اجرا بود. از آن زمان، به استثنای چند ماه، رفتار افسران پلیس بهبود یافته است. اما همچنان رفتارهای غیراصولی و غیرحرفه ای به ویژه در طبقات پایین مشاهده می شود.

بر اساس قانون، پلیس موظف است طبق اصل نهم (مخالف نبودن آزادی قانونی)، ویساوا (برابری در حمایت از قانون)، باویساوا (حفاظت از حیثیت افراد در برابر تعرض) عمل کند. ، سی و دو (رعایت مقررات قانونی بازداشت و بازداشت)، سی و شش (صدور و اجرای مجازات از سوی دادگاه و طبق قانون)، سی و هفت (اصل برائت) و سی و نه (اعتراض) توهین کرامت زندانیان و بازداشت شدگان، همه در مورد 3 حادثه و لزوم حفظ حقوق ملت، حکایت از رفتار دارد.

از سوی دیگر، مفاد قانون آیین دادرسی کیفری، مقررات قانون حمایت از آزادی های قانونی و شهروندی، دستورالعمل حمایت از حقوق شهروندان، منشور حقوق شهروندی و منشور حقوق بشر. حقوق بر اساس اسناد بین المللی مانند اعلامیه جهانی حقوق بشر و اعلامیه جهانی حقوق بشر که طبق ماده 1 قانون مدنی یک قانون داخلی است، پلیس را موظف به رعایت حقوق مردم و حقوق متهم می کند. اما افسران پلیس برای اجرای این قوانین نیاز به آموزش دارند.

[ad_2]

Olive Herman

سفر نینجا. زامبی نرد. متخصص فرهنگ پاپ معتاد آبجو ماون وب کارشناس مغرور غذا تنظیم کننده. دردسر ساز. خالق مشتاق

تماس با ما