آیا سهمیه عرضه نفت وجود خواهد داشت؟

[ad_1]

در روزهای اخیر زمزمه هایی مبنی بر کمبود نفت و گرانی به گوش می رسد و احتمال وجود صف های طولانی برای خرید این محصول وجود دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان – با شایعات اخیر مبنی بر اصلاح جدی یارانه ها، بار دیگر نگرانی از کمبود نفت، گرانی و صف های طولانی به وجود آمده است، هرچند بسیاری از مسئولان این موضوع را تکذیب می کنند، اما برخی فعالان بازار و فروشندگان باز هم از کمبود و افزایش قیمت گلایه دارند.

80 درصد نفت وارداتی است

معاون نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی گفت: در حال حاضر بیش از 70 تا 80 درصد دانه های اسانسی و روغن خام از طریق واردات تامین می شود.

به گفته ملک زاده، به دلیل ضعف نظارتی، رانت و فساد واردات، چاره ای جز بهبود نظام یارانه ای وجود ندارد. این منجر به خود اتکایی می شود.

جهاد کشاورزی طرح خودکفایی دانه های روغنی را در اواخر سال 94 به عنوان یکی از 8 طرح خودکفا محصولات اساسی راه اندازی کرد.

کمبود نفت نداریم

دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی گفت: تاکنون کمبود روغن در بازار مشاهده نشده است.

به گفته حسنی، روغن بر اساس قیمت مصوب روی محصول عرضه می شود و قیمت آن در بازار تغییری نکرده است. پیش بینی می شود بهبود سیستم یارانه ها و افزایش قیمت نفت، مصرف نفت را تا 25 درصد کاهش دهد.

بررسی های میدانی نشان می دهد با وجود محدودیت های خرید در برخی فروشگاه ها، کمبود عرضه روغن در فروشگاه های زنجیره ای وجود ندارد.

شایعه واقعیت / سالانه 2 میلیون و 200 هزار تن مصرف نفت کمبود عرضه نفت

بر اساس گزارش انجمن تولیدکنندگان نفت، عرضه نفت در ماه های اخیر اندکی کاهش یافته است.

یکی از تولیدکنندگان نفت گفت: پیش از تخصیص ارز اولویت دار به واردات نفت، سالانه یک میلیون و 400 هزار تن نفت برای مصرف صادر می شد و 100 هزار تن به بازار هدف صادر می شد که به 200 هزار تن رسیده بود که بخشی از نفت به خارج از کشور قاچاق می شود و دیگری توسط صنایع کنسرو، شیرینی و شکلات صادر می شود که نیاز به روغن دارند.

به گفته شرکت سازنده، در پایان سال گذشته با وجود رکورد تولید، باز هم شاهد کمبود در بازار بودیم که عمدتاً به دلیل فضای روانی موجود در بازار بود. انتظار می رود بهبود در سیستم یارانه ها به دلیل افزایش نقدینگی مورد نیاز کارخانه ها، ظرفیت تولید را کاهش دهد، اما امکان صادرات مجدد به عراق و افغانستان مزیتی است که تا حدودی به فضای بازار کمک می کند.

ماجرای کمبود نفت در مغازه‌ها و فروشگاه‌ها به اواسط مهرماه سال گذشته بازمی‌گردد که ناگهان قفسه‌ها در کرونا خالی شد، جایی که مردم ساعت‌ها برای خرید صف کشیدند که ماه‌ها به طول انجامید.

علیرغم تلاش‌های ناظر بازار و کارخانه‌های روغن نباتی، مشکلات در سیستم توزیع بازار سیاه نفت و عرضه چند برابر قیمت‌های ذکر شده را ایجاد کرد که در تیرماه امسال آرام شد، هرچند قیمت نفت حلب افزایش یافت. چندین بار. به 91 هزار تومان رسید.

به گفته دبیر انجمن روغن نباتی، 19 تیرماه بازار روغن نباتی پس از ماه ها تنش به آرامش رسیده و صنعت روغن نباتی همواره آماده پاسخگویی به نیازهای داخلی، صنعتی و تمامی نیازهای کشور است. بخش های صنعت

بر اساس آمار سالانه کشور 1.8 تا 2 میلیون تن نفت تولید می کند که 1.3 تا 1.5 میلیون تن آن از طریق واردات تامین می شود.

بیرشک، دبیر انجمن روغن نباتی پیش از این گفته بود که بخش خصوصی باید سالانه 350 تا 400 میلیون دلار برای واردات اسانس هزینه کند.

همچنین چندی پیش رئیس دفتر خدمات حرفه ای وزارت جهاد کشاورزی با انجام اصلاحاتی در نظام یارانه ها گفت: تغییر نحوه تخصیص ارز ابتدا از روغن خام، ذرت و آرد صورت می گیرد، اما نه همه آنها. فورا.

عباسی معروفان می گوید: با اصلاح نظام یارانه ای، قیمت نفت 200 تا 250 درصد افزایش می یابد و با ایجاد زیرساخت های لازم هیچ نگرانی در این زمینه نداریم.

[ad_2]

Adrienne Daniel

قهوه‌کار بسیار جذاب. دانشجو. محقق سفر. بت نوجوان آینده.

تماس با ما