ترس اولیه اصلاح طلبان برای 1400

[ad_1]

در گذشته تندروهایی که در انتخابات مجلس با اختلاف اندک و در غیاب اصلاح طلبان اکثریت را به دست آورده بودند تصور می کردند که می توانند در انتخابات ریاست جمهوری 1400 نیز به همین ترتیب پیروز شوند اما به نظر می رسد شرایط برایشان آسان نیست. بنابراین اصلاح طلبان می توانند سرمایه اجتماعی خود را جلو ببرند.

با توجه به چنین نگرانی هایی، در این مدت به هر طریق ممکن سعی در تحریف گفتمان اصلاح طلبی که دارای تسامح داخلی و بین المللی است و همچنین با اتهامات مکرر شخصیت های اصلاح طلب را تخریب کرده اند. اتکای اصلاح طلبان به سرویس های اطلاعاتی غربی یا اینکه اصلاح طلبان از آمریکایی ها پول می گیرند یا اینکه آمریکا مستقیماً از اصلاح طلبان در انتخابات 1400 حمایت می کند. همه به اسناد معتبر نیاز دارند و ممکن است در صورت عدم وجود شواهد کافی متهم شوند.

نمونه هایی از اتهامات

مثلاً روزنامه کیهان اخیراً اصلاح طلبان را متهم به همکاری با اسرائیل کرد یا به قول احمد کریمی اصفهانی در مصاحبه اخیر: تحمیل به ملت ایران. اگر چنین دوگانگی هرگز وجود نداشت و آمریکا جرات حمله به ایران را داشت، آمریکا به عقب نگاه نمی کرد.

بهتر است اصلاح طلبان بر طبل جنگ و صلح نکوبند چرا که چنین سیاستی دیگر خریدار ندارد. مردم فریب این انتخابات را که در انتخابات ریاست جمهوری 1400 مانده، نخواهند خورد. یا برخی مانند حمیدرضا ترقی می‌گویند اصلاح‌طلبان از مردم آمریکا پول می‌گیرند: از سوی دیگر می‌خواهند از دموکرات‌ها در آمریکا امتیاز بگیرند و می‌خواهند با کمک آمریکایی‌ها ۱۴۰۰ برنده شوند.

آنها چشم انداز دریافت امتیازات داخلی را دارند و سعی می کنند با افزایش هزینه بررسی صلاحیت ها از سیستم امتیاز بگیرند. امتیازات داخلی اگر میدان را خیلی تنگ بدانند، به یک نامزد استخدام شده روی می آورند که می تواند موقعیت سیاسی خود را در قدرت حفظ کند. بنابراین نمی توان منکر نفوذ آنها در انتخابات شد و باید توجه داشت که به راحتی از قدرت کنار نمی روند.

اگر رسانه های اصولگرا تردید نکرده و آن را منتشر نکرده اند، نمونه ای از این ادعا، «حمایت مالی» یا درخواست اصلاح طلبان از دموکرات ها خواهد بود. اما چرا چنین اتهامی مطرح می شود؟

ایجاد ناامیدی عمومی

تندروهای افراطی که مذاکرات را به کشورهای غربی مرتبط کرده اند، فکر می کنند که می توانند در زمان ناامیدی عمومی با اختلاف اندکی در انتخابات پیروز شوند، زیرا هیچ امیدی به گشایش بین المللی وجود ندارد. به همین دلیل است که برخی از فعالان سیاسی معتقدند که تندروها از شکست ترامپ خوشحال نبودند و از احیای مجدد آمریکا که به اندازه آمریکا به دیپلماسی اعتقادی ندارد، بدشان نمی آمد.

در واقع ترامپ گزینه بسیار خوبی برای مخالفان مراسم تحلیف بین المللی بود زیرا او نیز در طول چهار سال ریاست خود نشان داده است که نه تنها با اصول مذاکرات آشنا نیست، بلکه به توافقات بین المللی نیز اعتقادی ندارد. از سوی دیگر، او مانند نتانیاهو و تندروهای داخلی، از همان ابتدای دولتش مخالف اصل بورژوازی بود. با متهم كردن غرب به اتكا به اصلاح طلبان براي حمايت از سرمايه گذاري سازنده در جهان، سرسخت ترين مخالفان ترامپ با اين نقش در تعجب هستند كه چگونه آمريكا و غرب به او تكيه مي كنند.

مواضع غیر واقعی

نکته دیگر اینکه برخی از نیروهای اصولگرا اخیرا اعلام کرده اند که اصلاح طلبان با طرح موضوع صلح و جنگ یا درگیری-مذاکره و استفاده از این ابزار برای زورگویی به مردم می خواهند جنگ با ترور را در کشور راه اندازی کنند. به جبهه اصلاحات رای دهید. چنین ادعاهایی در چند روز اخیر مطرح می شود زیرا به نظر می رسد وجود فردی مانند ترامپ که در هر مذاکره ای دخالت می کند می تواند کشور را در آستانه یک بحران جدی قرار دهد. بنابراین اینکه در صورت عدم مذاکره، چالش‌های موجود تشدید می‌شود، غیرواقعی نیست و این که تمام پست‌های اصلاح‌طلبان انتخابی هستند، دور از واقعیت نیست.

تنگ کردن عرصه بر اصلاح طلبان

از سوی دیگر تندروها با طرح ادعاهای مختلف قصد دارند شرایط را برای اصلاح طلبان دشوارتر کنند و احتمالاً با اعمال فشار ذهنی بر شورای اولیا زمینه رد صلاحیت گسترده ای را ایجاد کنند. از طرفی با علم به اینکه عده ای جذب گفتمان مذاکره شده اند، می خواهند فضایی را ایجاد کنند که این گفتمان از آن شعله ور شود. یعنی مذاکره مجدد از این پس به منزله اتکا به آمریکا و اسرائیل برای پرهیز از اصلاح طلبان است زیرا اصلاح طلبان طی دو دهه گذشته دریافته اند که بسیاری از منتقدان باید هزینه های سیاسی زیادی را متحمل شوند.

بالاخره به نظر می رسد که اصولگرایان تندرو شمشیرهای خود را کشیده اند و هیچ سلاحی برای رسیدن به دست روحانیت باقی نمی گذارند. اما خودشان خواهند دانست که ادعاهای بی اساس هیچ تاثیری بر افکار عمومی ندارد و برخلاف ادعای اصولگرایان نمی توانند با شکایت مردم از وضعیت موجود، رای خود را افزایش دهند، بلکه حداقل رای قطعی بدون اکثریت رای دهند. در انتخابات پیروز می شوند.

[ad_2]

Noe Gilbert

علاقه مندان به شبکه های اجتماعی. طرفدار الکل علاقه مند به فرهنگ پاپ مادام العمر. یک آدم فداکار قهوه

تماس با ما