چرا برخی از عطرها خاطرات گذشته را زنده می کنند؟ – هر روز

[ad_1]

از کنار شیرینی فروشی که می گذری، بوی شیرینی دارچینی تازه یاد روزهای بی دغدغه کودکی با مادربزرگت می اندازد. یا شاید در میان جمعیت بوی مادرتان را استشمام کنید و این باعث می شود که فوراً به مادرتان زنگ بزنید. واقعاً شگفت انگیز است که عطرها می توانند خاطرات را تا حد ممکن زنده کنند و قوی ترین احساسات را در ما برانگیزند. و البته یک دلیل علمی پشت همه اینها وجود دارد.

در ادامه می خواهیم ببینیم چرا برخی عطرها می توانند خاطرات شما را زنده کنند.

این فیزیولوژی مغز است که رابطه نزدیک بین بویایی و حافظه ایجاد می کند

بخشی از مغز که بوها را کنترل می کند، پیاز بویایی نامیده می شود. این قسمت اطلاعات را به قسمت های دیگر مغز به خصوص هیپوکامپ می فرستد که نقش مهمی در ایجاد خاطرات جدید از هر اتفاقی که برای ما می افتد ایفا می کند. محل پیاز بویایی و هیپوکامپ در مغز نزدیک به یکدیگر است.

پیاز بویایی به راحتی به آمیگدال، بخشی از مغز که مسئول حافظه و واکنش های احساسی است، دسترسی دارد. نزدیکی پیاز بویایی به حافظه و بخش های احساسی مغز توضیح می دهد که چرا می توان نوستالژی را بو کرد. گاهی اوقات ما نمی توانیم بوی خاصی را تشخیص دهیم، اما مغز ما آن بو را به خاطراتمان متصل می کند. اگر برای اولین بار دارچین خورده اید ، احتمالاً مغز شما بوی شیرینی به خانه مادربزرگتان خواهد داد.

ذائقه ها نیز خاطرات را زنده می کنند

علم می گوید طعم غذایی که می خوریم در واقع ترکیبی از طعم و بو است. بنابراین وقتی مغز شما چیزی را می خورد که مربوط به دوره خاصی از زندگی شما است، بلافاصله خاطرات شما زنده می شود.

بوها می توانند به تغذیه مغز کمک کنند

حس بویایی به قدری با ساختار مغز مرتبط است که می توان از حس بویایی برای رشد مغز و توانایی های شناختی آن نیز استفاده کرد. علم می‌گوید که استشمام رایحه‌های مختلف، به خاطر سپردن و شناخت آن‌ها می‌تواند به بهبود توانایی‌های شناختی که به عمل بوییدن مربوط نمی‌شوند، مانند بلاغت (توانایی ایجاد حداکثر کلمات در یک دسته خاص) کمک کند.

این تکنیک «تکثیر بوسیله بو» که افراد را تشویق می‌کند تا بوهای مختلف را بو کرده و به خاطر بسپارند، می‌تواند اتصالات جدیدی در سلول‌های مغز ایجاد کند یا ارتباطات موجود را تقویت کند.

بیشتر بخوانید:

آیا می دانید “بو” چه تاثیری بر مغز انسان دارد؟

چرا بوی باران و خاک مرطوب می آید؟


[ad_2]

Todd Holland

متفکر. معتاد رسانه های اجتماعی متعصب الکل استاد وب. مبشر قهوه معمولی.

تماس با ما