ورود متفاوت و تکان دهنده جهان در سال جدید

[ad_1]

روزنامه توسعه ایران: اواخر آذرماه، خبر مهمی به طور مشترک در رسانه های عربستان سعودی و امارات منتشر شد. به گفته منابع خبری در دو کشور، کابینه مشترکی بین دولت مستعفی و شورای انتقالی جنوب یمن در روزهای آینده به ریاست عبدالمنصور هادی، رئیس جمهور مستعفی یمن تشکیل خواهد شد.

کلید ساختار کلی دولت است. دولت مستعفی یمن در بیانیه ای اعلام کرد که این دولت 24 وزیر دارد و معاون نخست وزیر عبدالملک ریاست آن را بر عهده دارد. بر اساس این گزارش، تعداد وزارتخانه های مرتبط با دولت مستعفی و شورای انتقالی جنوب یکسان است و 12 وزیر از استان های شمالی و 12 وزیر دیگر از استان های جنوبی انتخاب شده اند. شاید این تقسیم بندی برای بسیاری از ناظران و تحلیلگران مسائل یمن و مقامات کشورهای تاثیرگذار در یمن قابل توجه نباشد، اما قسمت ابتدایی بیانیه استعفای دولت یمن در خصوص تشکیل کابینه و دولت جدید در عدن مهم ترین آن است. .

دولت مستعفی یمن در بیانیه ای اعلام کرد که بر اساس «توافق ریاض» بین دولت و شورای انتقالی جنوب یمن، دولت مشترکی در استان های شمالی و جنوبی این کشور تشکیل شده است. عبارت «توافق ریاض» مهمترین بخش است و به خوبی به ما می گوید که یک گفتگوی مهم پشت پرده بین ابوظبی و ریاض وجود داشته است.

لازم به ذکر است که استقرار دولت جدید در جنوب یمن با عملکرد مکرر این سیستم تحت رهبری منصور هادی و بعدها شکست، می تواند معنایی را که سعودی ها به دنبال آن هستند، بدهد. باز هم توافق ریاض ، تنفس مصنوعی بدهید. عربستان سعودی ماه هاست که بر سر مسائل منطقه ای درگیر مناقشه با امارات است. با توجه به موقعیت جغرافیایی یمن، سعودی ها نیروهای خود را به شمال این کشور اعزام کردند و مسئولیت مقابله با انصارالله و نیروهای یمنی در شمال این کشور در درجه اول بر عهده ارتش سعودی است.

اماراتی ها نیز عمدتاً به دلیل موقعیت استراتژیک این منطقه و آینده ابوظبی برای استفاده از این منطقه به عنوان یک مقصد گردشگری در جنوب یمن ساکن شدند. با این ملاحظات و نگاهی اجمالی به توافق ریاض و احیای آن تحت عنوان «تشکیل دولت مشترک در عدن» به این نتیجه می رسیم که عربستان و امارات مجدداً در یمن به همکاری های میدانی سیاسی می پردازند. نشانه های این همکاری را ابتدا می توان در حرکت نیروهای نظامی در دو سوی نقشه مشاهده کرد و دومین مشکلی که نشان از وفاداری جدید دارد، حمله اخیر به فرودگاه عدن است که باید آن را یکی از مهم ترین رویدادها دانست. در آخرین ساعت سال 2020 …

جو بایدن در تلاش است تا با ایجاد یک موقعیت جدید علیه انصارالله قبل از روی کار آمدن، در قالب یک دولت جدید در عدن، روابط سیاسی جدیدی با امارات سعودی برقرار کند تا اوضاع میدانی را به نفع خود تغییر دهد.

26 کشته، بیش از 50 زخمی؛ چرا؟

دقیقا سه روز پیش (بعدازظهر چهارشنبه) منابع یمنی از ورود اعضای دولت جدید به رهبری عربستان سعودی و امارات به عدن خبر دادند. 50. زخمی هستند. منابعی در خبرگزاری های المسیره و اسپوتنیک یمن اعلام کردند که همزمان با ورود اعضای دولت جدید وابسته به عبدالمنصور هادی، رئیس جمهور مخلوع یمن، دو انفجار مهیب سالن و باند فرودگاه عدن را هدف گرفت. بمب های خانگی او در دستشویی فرودگاه نگهداری می شد و انفجار در باند فرودگاه نتیجه شلیک کاتیوشا بود.

اندکی بعد، انتقال وزرای دولت جدید به کاخ عشاق در عدن اعلام شد. قابل ذکر است که دامنه این حملات و عملیات ها به فرودگاه ختم نشد، بلکه تنها چند دقیقه پس از خروج وزرای دولت از فرودگاه و انتقال آنها به کاخ عشاق در عدن، خبرنگار رویترز بلافاصله از ورود وزرای جدید دولت خبر داد. از عدن تا کاخ، چندین انفجار در اطراف کاخ اتحاد، عاشقان شنیده شد که گمان می رود تلاشی برای حمله به کاخ باشد. اندکی پس از آن، وزارت خارجه عربستان بدون ارائه مدرکی مبنی بر مسئولیت انصارالله یمن در این حملات بیانیه ای صادر کرد. ائتلاف سعودی همچنین مدعی شد که نیروهای ائتلاف پهپاد انصارالله را به قصد هدف قرار دادن کاخ عشاق در عدن رهگیری و منهدم کردند.

انصارالله یمن بلافاصله دست داشتن این گروه در حملات به فرودگاه عدن و اطراف کاخ الماشیک که همزمان با ورود دولت عبدربه منصور هادی بود را تکذیب کرد و گفت: این اتهامات تلاشی مکرر برای کشاندن ما به درگیری نظامی با مزدوران است. . . در همین راستا، معمر العریانی، وزیر اطلاعات دولت منصور هادی، مدعی شد که انصارالله پشت این حمله بوده است، اما هانی بریک کوچک، معاون رئیس شورای انتقالی جنوب یمن، گفت که هنوز زود است که انصارالله را مقصر بدانیم. برای هدف قرار دادن فرودگاه عدن! این اختلافات در مورد اینکه چه کسی مسئول بمباران هاست، نشانه خوبی است که یک حل و فصل داخلی در جنوب یمن به ویژه در عدن در حال وقوع است. توجه داشته باشید که دولتی که با حمایت عربستان سعودی و امارات و به ریاست عبدالملک کار خود را در عدن آغاز خواهد کرد، مخالفان زیادی در یمن دارد که انصارالله علیه آنها «هیچ» تلقی می شود. برخی از این مخالفان از جدایی طلبان در جنوب یمن گرفته تا جدایی طلبان افراطی که دیگر سهمی در جدول ندارند. نکته دوم این است که ائتلاف سعودی اطلاعات را ارائه کرد و صنعا دوباره بمباران کرد.

تشکیل دولت جدید در جنوب یمن که ماشین آلات آن بارها و بارها تحت رهبری منصور هادی شکست خورده و سپس شکست خورده است، به معنای تلاش سعودی ها برای مصنوعی سازی مجدد توافق ریاض است.

این اقدامات به وضوح نشان می دهد که سعودی ها به دنبال ایجاد رابطه جدید با امارات هستند تا قبل از روی کار آمدن جو بایدن، شرایط زمینی باید با پیشنهاد شرایط جدید علیه انصارالله به نفع آنها تغییر کند. از سوی دیگر، ریاض برای ازدحام صحنه میدانی برای حمایت از ادامه حملات، برنامه ریزی و اجرای چنین عملیاتی را دارد تا محاصره پایتخت پایان نیابد و کمک های بشردوستانه به دست مردم یمن نرسد. در این میان کاملاً مشخص است که انصارالله مسئول حملات اخیر است.

[ad_2]

Warren Richardson

پیشگام رسانه های اجتماعی. تنظیم کننده. معتاد زامبی برنده جایزه. دردسر ساز. مستعد حملات بی تفاوتی.

تماس با ما