طرح مکتوب صدور 4200 چال

[ad_1]

رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال 1401 روز گذشته از ارائه برنامه مکتوب دولت برای ابطال ارز ترجیحی به هیات رئیسه این کمیسیون خبر داد. محسن دهنوی، یکی دیگر از نمایندگان مجلس نیز دیروز در توییتی اعلام کرد که برنامه مکتوب دولت برای حذف ارز ترجیحی در کارگروه مشترک با دولت بررسی می شود. هفته گذشته مجلس خواستار ارائه طرح مکتوب دولت برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی شد.

به گزارش دنیای مالی، دولت در نهایت پس از لغو 4200 چالش، طرح حمایتی را در مجلس ارائه کرد. رحیم زارع سخنگوی کمیسیون مشترک و سید محسن دهنوی نایب رئیس کمیسیون مشترک دیروز در بیانیه‌ای جداگانه گفتند که دولت پس از برداشت ۴۲۰۰ میلیارد روپیه برنامه حمایتی خود را به صورت مکتوب به مجلس ارائه کرده است. ، کمیسیون هنوز بسته پیشنهادی را ارائه نکرده است. باز نشده و مطالب آن بررسی نشده است. زارع نماینده مردم آباده، بوانات، خرم بید و سرچان در مجلس شورای اسلامی گفت: حفظ سطح معیشت مردم برای مجلس مهم است و اولویت اصلی مجلس کمک به تقویت دولت است و معیشت مردم است. خانه ملت. با فرض اینکه دولت توان ترکیبی برای حذف ارز ترجیحی را داشته باشد و بستری دقیق و قابل اعتماد برای معیشت مردم فراهم کند، دستگاه اجرایی را در اجرای آن یاری خواهیم کرد. محسن دهنوی همچنین در توئیتی اعلام کرد که برنامه مکتوب دولت برای حذف ارز ترجیحی در کارگروه مشترک با دولت بررسی می شود.

طرح مکتوب صدور 4200 چال

منابع ارزی صادر شده کجا می رود؟

در همین حال، بحث هایی در مورد نحوه توزیع یارانه و نحوه صرف ارزهای آزاد ناشی از حذف ارز ترجیحی مطرح شده است. بر اساس اطلاعات موجود و یکی دیگر از نمایندگان مجلس و عضو کمیسیون برنامه و بودجه ارکانی، ابهام حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی همچنان پابرجاست. ارکانی به خبرگزاری تسنیم گفت: در تبصره 14 لایحه بودجه سال 1401 هیچ اشاره ای به آزادسازی ارز دولتی وجود ندارد. تبصره 14 لایحه بودجه تنها ورودی است که کلیه موضوعات مرتبط با هدف یارانه را در بر می گیرد.

این نماینده مجلس در خصوص ایجاد منابع جدید ارزی با حذف 4200 چالان گفت: دولت پیش بینی کرده بود با حذف ارز ترجیحی به تدریج از 90 تا 130 هزار تومان به دهک و به طور متوسط ​​110 هزار تومان کمک بلاعوض ارائه کند. به ازای هر نفر تومان. اما طبق محاسبات انجام شده و تا پایان سال جاری 20 میلیارد دلار ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی تعلق می گیرد و در صورت حذف 20 میلیارد دلار در سال آینده، حدود 400 هزار میلیارد تن درآمد برای دولت ایجاد می شود. . .

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: با احتساب این منابع می توان به ازای هر نفر حدود 550 هزار تومان کمک بلاعوض کرد. مبلغ 110 هزار تومان یک پنجم درآمد حاصل از برداشت ارز ترجیحی است و دولت اعلام نکرده است که چهار پنجم باقی مانده این منابع در کدام بخش هزینه می شود. ارکانی پیشنهاد کرد که دولت از این منابع برای جبران کسری بودجه استفاده کند. وی با اعتراض به رقم کمک هزینه 110 هزار تومانی گفت: با این رقم موافق نیستم زیرا هزینه آزادسازی ارز ترجیحی قابل پوشش نیست و باید حداقل 250 تا 300 هزار تومان به مردم و 50 درصد داده شود. منابع تولید شده توسط آزادسازی دولت نیز می تواند از ارز ترجیحی استفاده کند.

بر اساس محاسبات و اظهارات ارکانی می توان گفت همچنان جریانی در مجلس وجود دارد که معتقد است تمام منابع آزادسازی ارز ترجیحی باید در قالب یارانه در اختیار مردم قرار گیرد اما این انتظار غیرواقعی با چالش مواجه خواهد شد. وضعیت اقتصادی کشور.

بر اساس اطلاعات موجود و جدول تبصره 14، تنها 106 هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه جدید پس از پایان ارز دولتی؛ این شامل تضمین خرید گندم و جبران افزایش قیمت داروها می شود. در قسمت وصول این جدول منابع دریافتی از آزادسازی 4200 چالان ذکر نشده و ظاهراً تمامی منابع حاصل از این طرح در منابع بودجه کل کشور و در قسمت واگذاری دارایی های سرمایه ای لحاظ شده است.

از سوی دیگر گمانه زنی ها مبنی بر هزینه برخی از منابع آزاد شده ارز ترجیحی برای پرداخت حقوق 2 میلیون کارمند وجود دارد. برخی کارشناسان نیز می گویند دولت قصد دارد این منابع را صرف پروژه های عمرانی کند.

[ad_2]

Warren Richardson

پیشگام رسانه های اجتماعی. تنظیم کننده. معتاد زامبی برنده جایزه. دردسر ساز. مستعد حملات بی تفاوتی.

تماس با ما