روزانه 90 قربانی، خسارت ناشی از عدم اجرای قانون

[ad_1]

خراسان: هر روز حداقل 90 نفر را می کشد و شناسنامه را باطل می کند، اما احتمالاً چون اسمش شبیه “کرونا” نیست، اهمیتی نمی دهیم و فقط از آن چشم پوشی می کنیم. «آلودگی هوا» که سال هاست در شهرهای کشور موج می زند، انرژی کشنده ای کمتر از کرونا ندارد و به گفته دکتر علیرضا رئیسی معاون وزیر بهداشت، سالانه جان 33 هزار نفر را می گیرد. قربانیان این حادثه بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست دادند. این بدان معناست که روزانه حدود 90 نفر در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند.

وضعیت بحرانی تهران، مشهد و سایر شهرها

قرمز شدن هوای تهران، آلودگی هوای مشهد به مدت 4 روز متوالی، 2 روز تعطیلات اصفهان به دلیل آلودگی هوا، هوای بد تبریز، وضعیت بد هوای کرج، تجمع آلودگی در هوای قم و …. این چند روز آخر شهرهای کشور است و اگر به وضعیت ماه ها و سال ها نگاه کنیم، می بینیم که آلودگی هوا آفت قدیمی مردم این شهرهاست که بیش از هر سال آزاردهنده است.

سوخت؛ سوخت و سایش

دلایل زیادی برای آلودگی هوا در کلان شهرها وجود دارد. از جمله بنزین تولیدی در پالایشگاه ها که در تولید بنزین قطعا استانداردهای یورو 4 و 5 را خواهد داشت و نقش این سوخت در آلودگی هوا کاهش یافته است. امروزه نام سوخت را زیاد می شنویم و می توان گفت افزایش مصرف سوخت در نیروگاه ها و صنایع عامل بحران اخیر است. علاوه بر این، کمبود صدها هزار وسیله نقلیه شخصی و عمومی یک مشکل همیشگی است. حداقل 7 میلیون موتور سیکلت، 2.5 میلیون وسیله نقلیه سبک، 500000 کامیون و تراکتور و غیره.

روزانه 90 قربانی، خسارت ناشی از عدم اجرای قانون

روی سرریز استفاده نشده کلیک کنید

برای مقابله با آلودگی هوا قوانین متعددی وجود دارد که برخی از آنها وظایفی را که به سازمان های مختلف محول شده است، مشخص می کند، از جمله: قانون برنامه ششم توسعه، قانون هوای پاک، قانون توسعه حمل و نقل عمومی و بلایا. مدیریت و قانون مدیریت بلایا. آلودگی هوا و … دستورالعمل هایی که در برخی از مصوبات هیأت وزیران آمده است وضعیت مشابهی دارد و در برخی شهرها اجرا نشده است، مانند مصوبه صندوق توسعه حمل و نقل، مصوبه صندوق ملی محیط زیست و آیین نامه مدیران؛ سازمان ها به طور موثر با آلودگی هوا برخورد می کنند و ….

این داستان طولانی است اما متاسفانه بر اساس گزارش دبیر کمیسیون ملی کاهش آلودگی هوا، اکثر دستگاه های اجرایی متولی این حوزه به وظایف خود عمل نکرده اند از جمله: پلیس راهور، وزارت. نفت، بانک مرکزی، صدا و سیما، وزارت اقتصاد و وزارت صمت. البته نمی توان این نکته را نادیده گرفت که در حالی که سال هاست برخی از دستگاه های دولتی بر کیفیت بنزین و گازوئیل تولید داخل نظارت دارند، گفته می شود اعضای مهم این دفتر تفسیر خاصی از الزامات قانون هوای پاک دارند. اجازه چنین چیزی تنظیم نشده است و توان مالی این تنظیم کننده ها را سرکوب کرده است.

مجلس باید مجازات فقرا را تعیین کند

سال‌ها تهران جدا از اینکه پایتخت سیاسی نامیده می‌شد، پایتخت آلودگی هوا نیز نامیده می‌شد، اما سال‌ها شهرهای دیگری مانند مشهد و اصفهان را گاه رها می‌کردند. فقط برای اینکه در شرایط آلوده قرار نگیریم! با این حال تهرانی ها همچنان در صف اول ماهیت عمومی این کلانشهرها بودند. با رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران صحبت می کردم تا از او بپرسم چرا مشکلات رایج آلودگی هوا حل نشده است؟

محمد علیخانی گفت: قوانین زیادی برای کاهش آلودگی هوا وجود دارد اما متأسفانه به آن رسیدگی نشده است، در حالی که دوستان اگر این قانون اجرا شود، تهران باید از نظر حمل و نقل عمومی و هوایی به شهری مانند پاریس تبدیل شود. وی گفت: “مجلس باید بر اجرای این قوانین نظارت داشته باشد و حتی کسانی را که اجرا نمی کنند مجازات کند.”

کلانتری از دادستانی خواست

البته عدم رعایت قوانین ضد آلودگی فقط خواسته اعضای شورای شهر نیست و رئیس سازمان محیط زیست کشور نیز معتقد است. چهارشنبه گذشته بود که «عیسی کلانتر» در حاشیه جلسه هیئت دولت گفت: در تهران قانون هوای پاک نقض می شود و رسیدگی به آن بر عهده دادستانی است.

تقاضای محیط زیست

هوای سرخ روز گذشته «احسان خاندوزی» نماینده یازدهم مجلس را به مرکز کنترل کیفیت هوای تهران آورد تا از نزدیک در جریان این حادثه قرار گیرد. خاندو گفت: اجرای قانون هوای پاک مستلزم بازرسی های دقیق است، از همکاران ما در کمیسیون محیط زیست خواهشمندم نظارت داشته باشند تا با جدیت بازرسی های مجلس، دستگاه های متولی قانون هوای پاک به وظایف خود عمل کنند. گفت. در گفت و گو با خراسان …

به نظر می رسد تحقق این وعده ازدواج و جدیت پیگیری قانون هوای پاک امری است که می تواند تاریکی هوای شهر را از بین ببرد و سالانه جان 33 هزار هموطن را نجات دهد.

[ad_2]

Kellen Odom

مدافع رسانه های اجتماعی گیک غذا. کاوشگر. علاقه مندان به تلویزیون پیشگام بیکن افراطی. کل نینجا اینترنت. تنظیم کننده.

تماس با ما