رئیسی: با پوتین معامله خوبی داشتم

[ad_1]

رئیس جمهور کشورش پس از بازگشت از روسیه در فرودگاه مهرآباد از توافقات صورت گرفته با مقامات روسیه در خصوص گسترش روابط در زمینه های مختلف اقتصادی و سیاسی خبر داد.

به گزارش ایرنا، ابراهیم رئیسی پنجشنبه شب در بدو ورود به کشور با اشاره به ظرفیت های اقتصادی مغفول مانده ایران و روسیه گفت: در مرحله اول مقرر شد سطح مبادلات تجاری دو کشور 10 میلیارد دلار افزایش یابد. همچنین در این توافقنامه ها توافق شد که تبادل محصولات کشاورزی در سطح بالا بین دو کشور ارزیابی و توسعه یابد و اقداماتی در این زمینه اتخاذ شود.

وی با اشاره به توافقات صورت گرفته بین ایران و روسیه در حوزه حمل و نقل و ترانزیت، گفت: امروز زمین های خوبی در کریدور شمال-جنوب و در دریای خزر داریم و قرار شد حوزه ترانزیتی را دنبال کنیم تا بتوانیم. می توانند در کریدور شمال-جنوب با یکدیگر همکاری کنند.” فعال سازی دو کشور و این مسیر ترانزیتی به کاهش زمان حمل و نقل به کشورهای مختلف از جمله روسیه کمک می کند.

رئیس جمهور تاکید کرد که در زمینه همکاری های صنعتی، دفاعی، هوافضا و فضایی تحولات لازم صورت خواهد گرفت و گفتیم که وزارت امور خارجه و رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی کشورمان (وزیر نفت) موافقتنامه ها را تایید و اجرا کنند. دو کشور تا نتیجه نهایی دنبال می شود. همچنین وظیفه اجرای توافقات به وزرا سپرده شد.

رئیسی با اشاره به موضوع درک مشترک روابط خارجی ایران و روسیه تاکید کرد: در حوزه سیاست خارجی، همکاری ما با روسیه می تواند به بحران های منطقه ای و مسائل بین المللی کمک کند و به صلح و ثبات کمک کند. در این زمینه حوزه های مختلف سیاست خارجی مورد بحث قرار گرفت و هر دو کشور دیدگاه های مشابهی داشتند. ما در سوریه تجربه خوبی با مردم روسیه در مبارزه با تروریسم داشته ایم و این نمونه و تجربه خوب در سایر زمینه ها قابل تکرار است و همکاری ما می تواند امنیت را افزایش دهد.

وی گفت: ما متقاعد شده ایم که امروز ایران اسلامی به عنوان یک کشور مستقل و مقتدر در منطقه حضوری امنیتی دارد و کشورهای همسایه دیده اند که این حضور در هر کجای ایران امنیت است، برخلاف بیگانگان که مشکلات امنیتی ایجاد می کنند.

وی یادآور شد: سه ساعت با پوتین رئیس جمهور روسیه در مورد موضوعات مختلف دوجانبه، منطقه ای و بین المللی گفت و گو کردیم و توافقات خوبی حاصل شد و این شروع خوبی برای روسیه است.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی در سفر به روسیه، علاوه بر دیدار با همتای روس خود، با ایرانیان مقیم روسیه، فعالان اقتصادی و تجار روسی و رئیس مجلس مسلمانان روسیه نیز دیدار کرد.

رئیس جمهور همچنین در جمع نمایندگان دومای روسیه و اعضای شورای علمی، اساتید و دانشجویان دانشگاه ملی مسکو سخنرانی کرد و از سوی آیت الله رئیسی از دانشگاه ملی مسکو دکترای افتخاری اعطا شد.

در پایان تور روسیه، دکتر. رئیسی در مسجد جامع مسکو حضور یافت و پس از اقامه نماز جمعی برای جماعت سخنرانی کرد.

[ad_2]

Kendrick Patel

پیشگام مادام العمر الکل. پزشک بیکن. گورو معمولی تلویزیون نرد قهوه. عاشق توییتر. کاوشگر آماتور

تماس با ما