رئیسی: اقتصاد بر اساس خواست خارجی ها ساخته شد

[ad_1]

در رفتن رئیس جمهور هدف اصلی بودجه سال 1401 را ثبات اقتصادی دانست و افزود: ثبات قابل اطمینان برای تولیدکنندگان، مصرف کنندگان و بازارها باید به نفع بودجه و تامین بودجه غیربودجه ای باشد.

سیدابراهیم رسی روز یکشنبه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با تشریح برخی از ویژگی های لایحه بودجه و تفاوت آن با بودجه سال گذشته، اظهار کرد: از سوی همکاران دولت، همه وزرا و به ویژه سازمان برنامه و بودجه ج. برای لایحه بودجه کار کرد. من از ایشان تشکر می کنم که در زمان مناسب آن را در مجلس ارائه کردند و امیدوارم نمایندگان مجلس بر غنای آن در دادگاه ها و کمیسیون ها بیفزایند و بودجه ای ارائه کنند که حل شود. مشکلات کشور.

رئیس جمهور در ادامه گفت: در این سالهای پیروزی انقلاب اسلامی، تلاش زنان و مردان سراسر کشور برای توسعه آب، برق، گاز در حوزه آموزش عالی، کشاورزی، صنعت بسیار بوده است. و معدن که باید قدردانی کرد، اما هم در مسائل اقتصادی و هم در مسائل اجتماعی و فرهنگی باید با مشکلات جدی مواجه باشیم.

رئیسی خاطرنشان کرد: ما نیازمند حرکت جهادی و برنامه در مقابل همه دولتمردان و مسئولان هستیم و با برنامه ریزی دقیق می توان کارهایی انجام داد که مشکلات مردم را برطرف کند.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر اصلاح ساختار بودجه گفت: رهبری همواره بر سرمایه گذاری و ارتقای شغل تاکید داشته اند و امروزه در کشوری که به آن سفر می کنیم، اشتغال یکی از مهم ترین موضوعات است.

رئیس دولت سیزدهم با تاکید بر اهمیت اصلاح نظام بانکی و بهبود فضای کسب و کار در سایر بودجه ها گفت: در آسیب شناسی اقتصادی وقتی به شرایط نگاه می کنیم شاهد بی ثباتی اقتصادی و افزایش تورم، رشد نامتوازن هستیم. ما بودجه کافی نداریم این نیاز به برنامه ای دارد که چه کاری انجام داده اید و چه کاری می خواهید انجام دهید.

اقتصاد با اراده خارجی ها مرتبط بود

رئیسی گفت: مشکل جدی که همه را آزار می‌داد این بود که اقتصاد بر اساس اراده بیگانگان ساخته شد و کاری که نمی‌توان انجام داد با استفاده از ظرفیت‌های عظیم کشور به‌ویژه نیروی انسانی متراکم و منابع ارزشمند آن بود. امروز رشد اقتصادی 4 درصدی، افزایش 10 درصدی هزینه های جمعیتی و سوال نمایندگان مردم و کسانی که این وضعیت را می بینند، گریبان آنها را گرفته است.

رئیس جمهور هدف اول بودجه سال 1401 را ثبات اقتصادی دانست و گفت: باید ثباتی در اقتصاد وجود داشته باشد که برای تولیدکننده، مصرف کننده و بازار قابل اعتماد باشد. پیش نیاز ثبات اقتصادی، تامین بودجه بدون کسری بودجه است، چرا که کسری بودجه ریشه بسیاری از مشکلات کشور است.

استقراض از بانک مرکزی و افزایش پایه مالی خط قرمز دولت است

وی با تاکید بر لزوم برقراری انضباط در اقتصاد و نظام مالی کشور خاطرنشان کرد: در بودجه، استقراض از بانک مرکزی و افزایش پایه مالی خط قرمز است و برنامه ریزی هایی برای جلوگیری از این امر وجود دارد چرا که مشکلات جدی ایجاد می کند. اقتصاد کشور در چند ماه دولت تلاش می کند کشور را بدون استقراض از بانک مرکزی اداره کند که نتیجه آن کاهش تورم بوده است. اما تا زمانی که به سطوح تک رقمی می رسد باید این کار انجام شود اما امیدواریم تورم دو رقمی که مردم و فعالان اقتصادی را نگران می کند به تورم کاهشی تبدیل شود و به سطوح مطلوب برسد.

رئیس دولت سیزدهم با بیان اینکه بودجه نیازمند رویکرد ملی است، گفت: رویکرد نهادها و نمایندگان به بودجه نباید جزئی باشد تا هدف رشد اقتصادی 8 درصدی محقق شود و به این مرحله برسیم.

وی در پاسخ به این سوال که رشد اقتصادی 8 درصدی چگونه امکان پذیر است، گفت: این هدف با افزایش بهره وری 3.5 درصد و افزایش سرمایه گذاری 4.5 درصد و همچنین کار، تلاش و برنامه ریزی امکان پذیر است. بنابراین هدف دوم تضمین رشد اقتصادی در بودجه است.

رئیسی گفت: هدف سوم این بودجه بحث عدالت در توزیع ظرفیت و امکانات در کشور است. توزیع ما توزیع ناعادلانه است و باید متعادل باشد.

وی با بیان اینکه این لایحه قطعاً به موضوع آمایش سرزمین خواهد پرداخت، افزود: برای مجلس و دولت و تمرکز عدالت برای بخش‌های مختلف مهم است که باید در این مسیر حرکت کنیم و به توسعه متوازن در بخش‌های مختلف برسیم. مناطق

رئیس جمهور در ادامه گفت: این بودجه بر اساس بودجه برنامه محور است به طوری که بودجه ساده و قابل فهم، خودکفا، نتیجه گرا و به رشد و ثبات اقتصادی کشور کمک می کند. بودجه سال آینده برای توانمندسازی مقامات استانی، وزارتخانه ها و سازمان های مالی و پاسخگویی آنها در قبال آنچه که دارند، است.

رسي در ادامه گفت: در رابطه با فرهنگ، آسيب هاي اجتماعي، رشد اقتصادي از مسئولان استاني بپرسيد كه چه كرده اند و يا نقش اين وزارتخانه چيست و تا چه اندازه انجام داده اند. قابل مشاهده و اندازه گیری نیست.

وی خاطرنشان کرد: شاید در چارچوب بودجه بتوان گفت که چقدر بودجه هزینه شده یا این تبصره چقدر تخلف شده است اما چقدر به رشد فرهنگی و آسیب های اجتماعی و اقتصادی در استان کمک کرده است. ” گرفتار نشو اما اگر مسئولیتی به آنها داده شود، مجلس و دستگاه های اجرایی و نظارتی در کشور می توانند آن را سنجیده و نظارت کنند و مسئولان بدانند که چه وظایفی دارند و وظایف قانونی آنها قابل سنجش و نظارت است.

رئیس‌جمهور گفت: یکی از ویژگی‌های این بودجه پیش‌بینی سیستم مدیریت مالی یکپارچه بخش عمومی است تا بودجه در یک بستر واحد و مستقل باشد و با شناسه‌های مشخص به دست ذینفعان نهایی برسد.

وی افزود: یکی دیگر از ویژگی های این بودجه عادلانه بودن پرداختی کارکنان است. چیزی که همه را آزار می دهد، سیستم های پرداخت ناکافی در بخش های مختلف است. باید به یک نظام عادلانه تبدیل شود که با افزایش حقوق طبقات فرودست و جلوگیری از رشد حقوق طبقات فرودست امکان پذیر است.

رسی افزود: کاهش 15 درصدی هزینه های دولت علاوه بر حقوق است که حقوق خاص خود را دارد. هزینه های دولت باید کاهش یابد.

وی گفت: موضوع دیگر اصلاح ساختار بودجه است. این بودجه شامل افزایش کسری تراز عملیاتی از 464 هزار میلیارد تومان به 271 هزار میلیارد تومان، کاهش خالص بدهی دولت از 245 هزار میلیارد تومان به 47 هزار میلیارد تومان و کاهش کسری خالص بدهی دولت از بازار سرمایه به 40 میلیارد تومان است. ویژگی های کلیدی بودجه شامل افزایش نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی از 5.4 درصد به 6.9 درصد، کاهش هزینه های دولت از 114 درصد در قانون بودجه امسال به 5 درصد در لایحه بودجه سال آینده است.

رئیس جمهور موضوع تولید و اشتغال را محور بودجه 1401 دانست و گفت: امسال سال حمایت از تولید و موضوع همه استان ها بحث بیکاری است، بنابراین تولید و اشتغال محور بودجه است.

وی در ادامه گفت: تعیین اهداف رشد اقتصادی برای بخش ها و استان ها و تعیین سهم هر شهرستان و پاسخگویی مسئولان، وزرا و استانداران برای دستیابی به این رشد اقتصادی.

رسی تبدیل صندوق کارآفرینی به صندوق توسعه و دادگستری و ایجاد اعتبارات استانی و تامین 2000 میلیارد تومان سرمایه برای هر استان و پرداخت مازاد مالیات به استان ها، فروش دارایی های اضافی دولت و استخراج منافع خود را از دیگر بودجه ها دانست. اهداف. این اعتبارات استانی می تواند زمینه را برای جلب مشارکت بخش خصوصی فراهم کند و در تولید و اشتغال استان نقش آفرینی کند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه دولت باید فضا را برای مشارکت بخش خصوصی و نهادهای دولتی در تولید و اشتغال در استان ها فراهم کند، گفت: این اعتبارات می تواند نقش حیاتی در همه استان ها داشته باشد.

وی گفت: تعدادی پروژه نیمه تمام در کشور داریم که ده ها سال است که روی زمین مانده اند. اما لازم است برای این پروژه ها اولویت بندی و بودجه اختصاص داده شود که این وظیفه شورای برنامه ریزی استان است.

رسی درباره کاهش 5 درصدی مالیات واحدهای تولیدی نیز گفت: این کاهش در برنامه حمایت از محصول پیش بینی شده است که همیشه گفته ایم از محصول حمایت شود.

رئیس‌جمهور در بخش دوم سخنان خود به کاهش 5 درصدی مالیات اتحادیه‌های مبتلا به کرونا اشاره کرد و تعداد اتحادیه‌های مبتلا به کرونا را قابل توجه دانست.

وی در خصوص تقویت منابع صندوق تثبیت برای مدیریت نوسانات بورس گفت: در صورت فعال شدن صندوق تثبیت می تواند پشتوانه محکمی برای سهامداران به ویژه کسانی باشد که سهام خرد در بورس دارند و از سهام رنج می برند. نوسانات.”

رسی با اشاره به تلاش در مدیریت نقدینگی گفت: موضوع کلیدی بحث مدیریت نقدینگی است که همواره بر آن تاکید شده و نقدینگی باید مدیریت شود.

او در حمایت از ائتلاف آمریکا صحبت کرد، اما گفت که حفظ استقلال راه حل نیست.

رئیس جمهور در خصوص ارتقای سیستم دفاعی و جلوگیری از هدر رفت ارز توسط تجار گفت:

وی ادامه داد: وقتی مقداری پول را ردیابی می کنیم نتیجه این می شود که پول به جای سر سفره و جان مردم دلالی می شود و کسبه اجازه نمی دهد پول به دست مردم برسد که باید برای جلوگیری از آن برنامه ریزی کرد. “

ریس گفت: ما باید به شدت به بودجه دولت چه در کتب و چه در تصویب و اجرا پایبند باشیم تا این اتفاق نیفتد و مجبور باشیم با افراد زیادی برخورد و پیگیری کنیم.

وی گفت: به جای مقصر دانستن دیگران باید یک سیستم قوی بسازیم و اگر این سیستم جدی گرفته شود قطعا قاچاقچیان و سوء استفاده کنندگان نمی توانند جایی برای سوء استفاده باز کنند.

[ad_2]

Howard Gaines

مزاحم عمومی کافه قهوه. موسیقی نینجا. طرفدار فرهنگ پاپ

تماس با ما