دوجانبه یا شرایط برای مذاکره با آمریکا؟

[ad_1]

شارجه: یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر، جزئیات طرح «اقدام متقابل علیه آمریکا، عامل اصلی ترور شهید سلیمانی» را فاش کرد. این طرح سه روز پیش در آستانه سالگرد ترور شهید سلیمانی توسط هیئت رئیسه مجلس رونمایی شد.

اگرچه این طرح به نام اقدام متقابل است، اما شرایط مذاکره با ایالات متحده را مشخص می کند. لایحه مجلس نمایندگان مذاکره با ایالات متحده را ممنوع نمی کند، اما به شرایطی اشاره می کند که احتمال مذاکره مجدد را به صفر می رساند. یکی از شروط این است که هیچ مذاکره ای مجاز نیست مگر اینکه آمریکا بابت خروج از برجام عذرخواهی کند و ترور شهید سلیمانی را محکوم کند!

شرط دوم، لزوم پاسخگویی به جنایات تروریست های آمریکایی در کشور میزبان است. بدون اینکه مشخص شود کشور میزبان کدام کشور است؛ منظورتان عراق است یا لبنان، فلسطین یا سوریه؟ در این لایحه به ممنوعیت مذاکرات تسلیحاتی، شکست محاصره غزه و یمن و ممنوعیت واردات کالا و خدمات از آمریکا اشاره و آنها را به عنوان خط قرمز مذاکرات برشمرد.

این دومین برنامه سیاست خارجی مجلس از ماه گذشته تاکنون است. طرح قبلی که به قانون تبدیل شده بود و با مخالفت برخی صاحب نظران حوزه دولت و اقتصاد و سیاست خارجی مواجه شده بود، اقدامی راهبردی برای رفع تحریم ها نامیده شد. به منظور تعلیق اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی و همچنین بانک + 1 کشور ها تحریم های بانکی و نفتی ایران را به طور کامل لغو نکرده اند، تمامی نظارت ها بر آن نظارت می شود.

باید دید این لایحه همان طور که تدوین شد در مجلس به رای گذاشته می شود یا خیر. اما با توجه به عمر کوتاه دولت کنونی، اجرای طرح های مجلس در حوزه سیاست خارجی به این دولت بعید است و در واقع اینها طرح هایی هستند که اجرای آن جزو وظایف دولت اصولگرای بعدی خواهد بود. . اخیراً صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی از طرح پیشاپیش مجلس مبنی بر ساخت 1000 سانتریفیوژ IR-6 توسط این سازمان انتقاد کرده است. تایید شده!

فضه حسین مالکی با بیان اینکه «مقصر اصلی ترور شهید سلیمانی، طرح اقدام متقابل علیه آمریکا» در سه بخش «اخراج تروریست‌های آمریکایی از منطقه، حمایت از مقاومت و یک خارجی محترم» در دستور کار قرار دارد. خط مشی.” به گفته وی، بخش اول طرح انتقام سلیمانی از اخراج تروریست‌های آمریکایی از منطقه شامل «ضرورت پاسخگویی به هرگونه اقدام نظامی تروریست‌های آمریکایی در کشور مبدأ و صدور مجوز پاسخ نظامی مستقل» است.

ممنوعیت تحریم های آمریکا توسط نهادهای آمریکایی، ممنوعیت واردات کالا و خدمات از آمریکا، کاهش نقش دلار در مبادلات اقتصادی بین المللی، ممنوعیت مذاکرات یا توافقنامه ها در مورد قدرت نظامی کشور، ممنوعیت هرگونه مذاکره با آمریکا مگر اینکه عذرخواهی شود. ترور شهید سلیمانی مجازات عاملان آن و همچنین واکنشی بازدارنده به این ترور است.

وی در بخشی از سخنان خود گفت: برای حمایت از محور مقاومت، دولت را مجبور به شکستن محاصره غیرانسانی یمن و سپس ارسال کمک های مردمی داوطلبانه به غزه و مستضعفان در مرحله دوم کرد. این کشور. شکست محاصره غزه در برابر جنایت کشتن فخری زاده عامل بازدارنده صهیونیست ها محسوب می شود.

این نماینده مجلس افزود: این طرح شامل همکاری همه جانبه کشورهای مقاومت در قالب تامین زیرساخت های رفاهی پیاده راه عربی با همکاری دولت عراق، بومی سازی مسیر نور در جبهه مقاومت عراق و سوریه، جذب نخبگان برای تحصیل در دانشگاه های کشور». است. مالکی گفته است که برنامه این است که در هر توافقی با دولت هایی که سابقه نقض قرارداد دارند، تجدید نظر شود تا شاهد هیچ توافق شکست خورده ای نباشیم.

[ad_2]

Damion Young

تحلیلگر. متخصص تلویزیون به طرز خشمگینی فروتن. علاقه مندان به فرهنگ پاپ طرفدار معمولی توییتر

تماس با ما