چرا ترامپ حاج قاسم را ترور کرد؟

[ad_1]

مشرق: یک سال از ترور حاج قاسم سلیمانی و همدستانش به دستور ترامپ رئیس جمهور آمریکا می گذرد.

این ترور و شهادت حاج قاسم او را در اذهان مردم ایران جاودانه کرد و نام نیک او را در جهان مطرح کرد و این سردار شجاع را به یکی از نام آورترین افراد جهان تبدیل کرد. از سوی دیگر ترامپ به یک تروریست قاتل خطرناک تبدیل شده است که از کشتن مردم هراسی ندارد و اجازه استفاده از زور را برای اهداف خود می دهد.

البته خواست خدا این نبود که ترامپ بر جهان تسلط داشته باشد و او در برابر کرونا شکست خورد. اما سوال اینجاست که چرا ترامپ دست به چنین قتل فجیعی زده است؟ رئیس جمهور آمریکا از روزی که روی کار آمد، به دنبال نابودی قدرت ها و عناصر جمهوری اسلامی بوده است.

وی از «قدرت هسته ای»، «نفوذ سرزمینی»، «قدرت موشکی» و «توانمندی اقتصادی» به عنوان اساسی ترین عناصر قدرت ایران یاد کرد و درصدد محدودسازی و کنترل آنها برآمد. به همین دلیل بود که آمریکا در اردیبهشت 97 از برجام خارج شد تا کمپین فشار و تحریم حداکثری را علیه ایران و به کمک آن برای سقوط اقتصاد ایران به راه بیندازد.

طبیعی است که ترامپ احساس کند با ضعیف شدن اقتصاد کشور، نفوذ ایران در منطقه به طور خودکار از بین می رود و توسعه برنامه موشکی ایران متوقف می شود. وی ابراز امیدواری کرد که این فشارهای عظیم و بی‌سابقه در تاریخ بشریت منجر به فروپاشی اجتماعی در ایران شود و دولت تغییر کند و اسرائیل نفس راحتی بکشد. اما در عمل این اتفاق نیفتاد.

گرچه مردم بسیار متضرر شدند، اما ایران از این هجوم جان سالم به در برد و از نفوذ حوزه های عمدتا اجتماعی و فرهنگی ایران کاسته نشد. از این رو، آمریکا و اسرائیل تصمیم گرفتند علاوه بر گسترش و تشدید تحریم ها، دست به کشتارهای هدفمند و هوشمندانه بزنند. با این حساب، ترور فرمانده نیروی کُدس و دانشمند هسته ای و همچنین ترور اعضای بانفوذ مقاومت در عراق، فلسطین، لبنان و سوریه در دستور کار آمریکا و اسرائیل قرار گرفت.

قاسم سلیمانی و دکتر. ترور محسن فخری زاده و همچنین حملات مکرر اسرائیل به مواضع حزب الله و سایر نیروهای مقاومت در سوریه و همچنین حملات به نفتکش های ایرانی در دریاهای آزاد انجام شده و خواهد بود. تا پایان دوره ریاست جمهوری ترامپ. جستجو کردن.

در واقع شهید حاج قاسم سلیمانی در 10 سال آخر عمر خود به یکی از قدرتمندترین افراد ایران تبدیل شده بود و همین امر باعث نگرانی شدید آمریکا و اسرائیل شد. سردار غیور و ابومهدی المهندس به دنبال کاهش تسلط آمریکا در خاورمیانه بودند و نیروی قدس به نیروهای ضد اسرائیلی در فلسطین، سوریه و لبنان کمک کرد تا بر اسرائیل سیطره پیدا کنند و آن را از سرزمین های تحت اشغال آمریکا بیرون کنند.

حاج قاسم در طول این سال ها تجربه زیادی در زمینه کاهش نفوذ آمریکا و همچنین نحوه مقابله با تاکتیک های جنگی اسرائیل به دست آورده بود و به فردی با تجربه، با تجربه و ماهر در خاورمیانه تبدیل شده بود. او نه تنها از حزب الله، حماس، قیام مردمی و انصارالله حمایت کرد. برعکس در برخورد با دولت های عراق و ایران به دنبال نوعی هماهنگی منطقه ای در برابر اقدامات خصمانه آمریکا و اسرائیل بود. حالا یک سال از آن روز هولناک ترور می گذرد، اما حاج قاسم به اوج افتخار رسیده و ترامپ در اوج ذلت قدرت را از دست داده است. پس ایمان بیاوریم: «و کسانی که در راه خدا کشته شدند، زیان نمی بینند، بلکه در پیشگاه پروردگارشان برانگیخته می شوند».

حسین علایی – تحلیلگر

[ad_2]

Tiana Fitzpatrick

دوست حیوانات در همه جا. متخصص موسیقی برنده جایزه. کافه قهوه. ارتباط دهنده. کاوشگر. متعصب الکل

تماس با ما