تاثیر اولیانوف بر بازار دلار

[ad_1]

دومین روز هفته برای معامله گران ارز بسیار حائز اهمیت بود چرا که بازار در این روز محدوده حمایتی 29 هزار و 800 تومانی را آزمایش کرد. از دیدگاه تحلیلگران فنی، در صورت تثبیت اسکناس آمریکا در زیر این محدوده، تا محدوده 29200 تومان پیش می رود. با این حال، روز یکشنبه اتفاق متفاوتی افتاد.

به گزارش دنیای اقتصاد، دلار در ابتدای روز محدوده 29 هزار و 800 تومانی را از دست داد اما معامله گران بلافاصله خرید خود را افزایش دادند و توانستند ارز را بالای سقف 29 هزار و 900 تومان برگردانند. ساعت 16 روز یکشنبه، دلار با 10 تومان افزایش نسبت به اولین روز هفته با 29 هزار و 920 تومان معامله شد.

از دید بسیاری از بازیگران ارز، افزایش قیمت دلار در روز یکشنبه نشان می دهد که معامله گران آمادگی ریزش شدید را نداشتند و پس از پایان هفتمین دور مذاکرات وین، بازار صعودی و نزولی بیشتری داشت.

به نظر می رسد از یک سو ورود پیش نویس جدید در بحث وین مانع از ورود رشد به بازار شده و از سوی دیگر اظهارنظر رسانه های مختلف خبری درباره مسائل پیش رو راهگشا شده است. توافق اصلی این است که فروشندگان به طور فعال در بازار حضور ندارند.

در چنین سناریویی دامنه نوسانات ارزش دلار کاهش یافته و اسکناس آمریکا تا مرز 30 هزار تومان نوسان کرده است.

به گفته تحلیلگران فنی، اسکناس آمریکا در روزهای اخیر نتوانسته اند از محدوده مقاومتی 30 هزار و 200 تومان بالاتر بروند و معامله گران توانسته اند پایه 29 هزار و 800 تومانی را حفظ کنند. در واقع در روزهای اخیر بازار تغییرات خود را در محدوده 400 تومان گزارش کرده است.

تاثیر اولیانوف بر بازار دلار

بعدازظهر شنبه، نماینده روسیه در مذاکرات وین در توییتی اعلام کرد که این موضوع باعث تقویت جایگاه فروشندگان در بازار ارز شده است. اولیانوف گفت این نشانه اطمینان بخشی است که تروئیکای اروپایی گفته است که اگر ایرانی ها آماده باشند، مذاکرات می تواند در 23 دسامبر (پنج روز دیگر) از سر گرفته شود. امیدوارم با توجه به فوریت و واقعیت موضوع، از سرگیری گفتگوها در 23 دسامبر فوراً تأیید شود، دلیلی برای به تعویق انداختن بحث تا 3 ژانویه وجود ندارد. برخی از فعالان بر این باورند که تسریع در روند مذاکرات و رسیدن به دور بعدی مذاکرات هسته ای، خریداران را برای ورود به بازار تجاری محتاط تر می کند. به گفته تحلیلگران، هر چه شکاف در مذاکرات بیشتر باشد، سفته بازان بیشتری وارد بازار خواهند شد، به ویژه زمانی که توافق اولیه حاصل نشده باشد. بازار ارز حدود 9 ماه است که در انتظار احیای بورژوازی است و این امر تاثیر زیادی بر انتظارات معامله گران داشته است. نوسانات دلار در فضای مذاکره در سال 1400 نیز نسبت به سال 1399 کاهش یافته است.

در سال 1400 بازار بین 21 تا 31 هزار تومان در نوسان بود، در حالی که در سال 1378 ارز در محدوده 17 تا 32 هزار تومان تغییر قیمت داشت. دلار در بازار داخلی در سال 1400 نوسان داشت در حالی که واحد پول آمریکا در کشورهای همسایه تقویت شد. از یک سو، ظهور طالبان در افغانستان باعث تقویت ارزش دلار شده است، در حالی که در ترکیه، لیر در برابر دلار در ماه های اخیر کاهش یافته است. به گفته برخی فعالان، تقویت دلار در کشورهای همسایه می تواند زمینه را برای افزایش ورود ارز از بازارهای داخلی فراهم کند. اما حتی در چنین فضایی نیز نوسانات دلار در بازار داخلی نسبت به سال 99 افزایشی نداشته است.

[ad_2]

Markus Bennett

مشکل ساز هیپستر پسند. متعصب غذا موزیکال. علاقه مندان به سفر. طرفدار زامبی برنده جایزه

تماس با ما