هیولای نمک به تهران می آید

[ad_1]

رحمانلو پاهای شیطانی خود را در خاک فرو می برد و به گذشته می اندیشد. روزی روزگاری نام یکی از زیباترین بندرگاه های دریاچه ارومیه را به خود اختصاص داده اید. این پیرزن سالهاست که آب ندیده است. در اینجا آب به دام می افتد تا خاک به عنوان یادگاری روی نمک بماند. نمک هوس انگیز هر از گاهی آسمان را آبی و قیر را سیاه و سفید می کند. وقتی آب تمام شد، گوسفندان اثر خود را در نمک گذاشتند تا جاده روستا را کوتاه کنند. از زمانی که آب در دریاچه رها شده، آسمان و زمین سفید شده است.

روزنامه «شهروند» ادامه داد: درختان و خانه های روستای عجب شیر و غیره. گم شده در میان باد و نمک. آبی دریاچه جای خود را به سفیدی نمک می دهد. قات نمک کهنه به بلایی که بر سرش آمده است می اندیشد. باد آرام برای روستاها انبوهی از نمک بر جای می گذارد. ماشین‌ها برای عبور از جاده، چاه نمک را حفر می‌کنند. در چند سال گذشته روستاهای نزدیک دریاچه غرق در نمک بوده اند.

ساعت زنگ دار هیولای دریاچه نمک را بیدار می کند

دریاچه ارومیه؛ این دریاچه که در سال 1346 به عنوان پارک ملی به ثبت رسید. با این حال، خشکسالی سال 2013 با سرنوشت آنها گره خورده بود. این دریاچه با وسعت 5000 کیلومتر مربع و حجم آب 3 میلیارد متر مکعب قبل از خشک شدن در سال 1996م. این رقم در سال 96 به 1 کیلومتر مربع افزایش یافت و حجم آب به 1 میلیارد مترمکعب رسید. سال دوم در دریاچه ارومیه سخت بود. سالی که دریاچه بحرانی اعلام شد. در آن سال بخش بزرگی از دریاچه ارومیه شور بود. داستان طوفان های نمک آن سال آغاز شد. پدیده های نوظهور

اما احیای دریاچه از سال بعد آغاز شد و اکنون 3 سال از آن می گذرد. دوره ای که طی آن بخشی از قسمت خشک شده دریاچه با افزایش سطح خیس شد و تولید گرد و غبار نمک را متوقف کرد. تصمیم دیگری که از بادهای نمکی جلوگیری کرد، ساخت بادگیر بود. اکنون در سال 1400 میزان بارندگی کاهش یافته و میزان سدها نیز کاهش یافته است. شاید به همین دلیل است که از مدت مشابه سال قبل بیش از 5000 کیلومتر مربع از دریاچه خشک شده است. خشک شدن دریاچه، زنگ خطر بیداری هیولای نمکی در دریاچه معنای دیگری ندارد. هیولایی که با نفس مسموم خود ریشه هر موجود زنده ای را می زند.

ارزان ترین مالچ پاشی برای طوفان های نمکی بازسازی دریاچه

دریاچه ارومیه 3 سال است که احیا شده و حالا دریاچه بر بستر خود غبارآلود به نظر می رسد. ایستگاه ها در مناطق بالقوه و قابل تشخیص ساخته می شوند. این تصمیم هنگام احیای دریاچه برای پیش بینی طوفان و گرد و غبار گرفته شد. به گفته برخی کارشناسان این حوزه و اساتید دانشگاه ارومیه، طوفان نمک هنوز فاصله زیادی دارد. به گزارش این گروه، دریاچه ارومیه هنوز وارد فاز تولید گرد و غبار نمکی نشده است. هر چند که احتمالش دور نیست. برخی از اساتید معتقدند دریاچه به مرحله طوفان نمک رسیده است. به گفته رئیس کمیسیون ویژه محیط زیست آذربایجان غربی، خشک شدن دریاچه این روند را تشدید می کند.

محمد کوهانی یکی از دلایل احیای دریاچه را چسبندگی املاح موجود در دریاچه می داند. دریاچه ارومیه نمکی دارد که آب را چسبناک می کند.

کهانی معتقد است احیای دریاچه ارزان ترین مالچ پاشی است که می تواند از طوفان نمک جلوگیری کند. لکه های گرد و غبار در روستاهای مرنگلوی و اسپورغان دیده می شود.

رئیس کمیسیون ویژه محیط زیست آذربایجان غربی درباره تپه های نمکی متحرک اطلاعاتی می دهد. این تپه ها شبیه شن های روان نیستند، اما در چند سال اخیر چندین سانتی متر جابجا شده اند که بسیار خطرناک است.

تغییر سیستم بارندگی یکی دیگر از عوامل خطر است

سال آبی که از اکتبر آغاز می شود تا سپتامبر سال آینده ادامه دارد. سال آبی که در آن جو شاهد شروع بارش برف و باران است. دریاچه ارومیه به دلیل بارندگی در فروردین و اوایل اردیبهشت بیشتر از ماه های دیگر پرآب است. این بار به دلیل آب ذوب شده و جاری شدن یخ در سطح دریاچه، دریاچه مملو از آب است. با شروع فصل بهار کشاورزی نداریم و مصرف آب رو به کاهش است.

بارندگی در ماه های ژوئن و جولای تا سپتامبر کم است و کشاورزی در حال رونق است. در چنین شرایطی سطح آب دریاچه کاهش می یابد. می توان گفت که آب در مرداد و شهریور به کمترین میزان خود می رسد. رئیس کمیسیون ویژه محیط زیست آذربایجان غربی معتقد است که نمی توان تاثیرات تغییرات اقلیمی بر دریاچه ارومیه را رد کرد. به گفته کوهانی، سیستم بارشی به گونه ای تغییر کرده است که میزان بارندگی در چند دهه اخیر از برف به باران تغییر کرده است. این تغییر رژیم خطرناک است زیرا کوه‌های یخ آب شده‌اند و ممکن است سیل رخ دهد.»

کهانی معتقد است طوفان نمک در منطقه در حال ظهور است و هنوز به سطح کشوری نرسیده است. این روند را ادامه دهید تا تهران گرد و غبار شود.

پیش از این مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی خطر خشک شدن دریاچه را مهمترین مشکل ایران عنوان کرده بود. مهران نظری گفت: در صورت خشک شدن دریاچه 2 میلیون نفر به طور مستقیم و 2 میلیون نفر به طور غیرمستقیم آسیب خواهند دید.

سایه شوم انقراض بر گوزن زرد وحشی ایران

در اطراف دریاچه طوفان های نمک دیده می شود، البته شهرهای اطراف چندان نامطلوب نیستند. طوفان عجب شیر مانع پرواز زنبور عسل شد و کشاورزی منطقه را تهدید کرد. در فیلم های ارسال شده از این منطقه، زنبورها روی زمین راه می رفتند زیرا ذرات گرد و غبار روی بال هایشان سنگین بود.»

به گفته کوهنی، طوفان های نمک و گرد و غبار بدون شک باعث بروز برخی از بیماری ها مانند فشار خون بالا، آسم و آسم می شوند. در اطراف دریاچه شکایت کرد. طوفان های نمک بر طبیعت، کشاورزی و حیات وحش در سراسر منطقه تأثیر می گذارد. این احتمال و پیش بینی است که طوفان نمک کشورهای همسایه را تحت تأثیر قرار دهد. طوفان های گرد و غبار کشورهایی مانند عراق و سوریه بر ما نیز تأثیر جدی خواهد داشت.

مهران نظری این را گفت، هرچند معاون فنی حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: تهدید خشکسالی حیات وحش را نیز تهدید می کند. حجت جباری به گوزن زرد وحشی ایران اشاره می کند که در جزایر دریاچه ای زندگی می کند. «بزرگترین مشکل این است که دریاچه خشک است، بنابراین روباه، پلنگ و روباه به جزایر می آیند. ورود این حیوانات به این جزایر به معنای شکار گوزن زرد وحشی ایران است که در خطر انقراض است.

طوفان در دریاچه ارومیه بیشتر از خوزستان تاثیر زیست محیطی دارد

گردو، زخم کهنه خوزستان، هر سال بحث بر سرش می آید و تا سال آینده فراموش می شود. پس از گرد و غبار خوزستان، اکنون گرد و غبار دریاچه ارومیه در ایران نگرانی ایجاد کرده است. دریاچه ای که خشک شود به کویر دریاچه ارومیه تبدیل می شود. خشک شدن دریاچه تولد موجود عجیبی به نام کویر است.

کوهنی بیابان شدن دریاچه را عجیب توصیف می کند، زیرا طی سالیان گذشته سموم دفع آفات و کودهای نیترات از طریق آب های زیرزمینی به دریاچه فرستاده شده است. آثار زیست محیطی بیشتری نسبت به خوزستان خواهیم دید».

به گفته کوهانی، با خشک شدن دریاچه، سموم به پارک ها و شهرها نفوذ می کنند. «به همین دلیل است. اگر این رویه ادامه پیدا کند، در چند سال آینده این اتفاق خواهد افتاد». با این حال رئیس کمیسیون ویژه محیط زیست آذربایجان غربی مسیر آب رودخانه زهاب را کمی امیدوارکننده خواند. بهره برداری از این پروژه باعث بهبود وضعیت خواهد شد.»

کهنی از استفاده از منابع آبی گلایه دارد، عملی که بر کاهش مصرف در عمل تمرکز ندارد. در صورت ادامه این رویه در آینده، مهاجرت ساکنان این منطقه تا حدودی بعید است، اما بی شک سطح زندگی در این منطقه کاهش می یابد.

طوفان نمک شمال شرق کشور را درنوردید

دریاچه ارومیه اولین دریاچه ای نیست که طوفان آن را مختل می کند. چند دهه بعد، دریاچه آون در کالیفرنیا خشک شد و از طوفان گرد و غبار جان سالم به در برد. زمانی که آلرژی، آسم، عفونت سینوسی، برونشیت، عفونت گوش، سرطان ریه و بیماری های قلبی عروقی در ایالات متحده رایج بود.

تجربه بعدی دریای آرال بود که خشک شد و مردم آسیای مرکزی را تحت تأثیر قرار داد. در مدت 2 تا 4 سال، دریاچه فرسایش و خشک شد و باعث ایجاد طوفان گرد و غبار برای ساکنان شد. ساکنان ازبکستان و قزاقستان طوفان شن را به یاد می آورند. طوفان هایی که باعث کم خونی، آسم، سل، روماتیسم، بیماری های چشمی، سرطان های گلو، حنجره و دستگاه گوارش، هپاتیت، مالاریا، حصبه می شوند. با این حال، نقص، مرگ و میر نوزادان، تولد کودکان عقب مانده ذهنی، یا نوجوانی نارس ماندگارترین میراث باقی مانده برای بازماندگان از مرگ دریای آرال بود. البته 3 درصد از زنان منطقه همچنان از کم خونی رنج می برند. قسمت غم انگیز ماجرا این است که دریاچه ارومیه کمتر از این دریاچه نیست. در واقع خشکی مداوم دریاچه می تواند منجر به طوفان گرد و غبار و نمک و شیوع بیماری های مختلف شود.

اهمیت دریاچه ارومیه و خشک شدن آن به حدی است که برخی هیدرولوژیست ها ادعا می کنند که خشک شدن آن باعث گسترش طوفان های نمکی می شود. در واقع کارشناسان تخمین می زنند که نمک این دریاچه به شمال شرق کشور برسد.

[ad_2]

Elyse Blake

کاوشگر هیپستر پسند. گورو بیکن دوستانه. زامبی متعصب حرفه ای. نویسنده.

تماس با ما