انحصار واردات نهاده ها بر عهده کیست؟

[ad_1]

روزنامه اعتماد: «سپاه کربلای مازندران» مدیر عامل بزرگترین واردکننده نهاده های دام و طیور در شمال ایران را بازداشت کرد. این شرکت به دلایل فریبنده از جمله عدم تخصیص ارز و بوروکراسی اداری در ترخیص کالا اقدام به نگهداری و ذخیره نهاده ها در گمرکات کرده است.

دولت برای واردات ارز می گیرد، اما این شرکت متهم به فروش محصولات وارداتی در بازار آزاد است. خبرگزاری مهر نیز در این زمینه نوشت: مازندران پس از ارسال گزارش هایی مبنی بر فساد در بازار دام، کمبود شدید مواد غذایی و خوراک مرغ، با پیگیری اطلاعات سپاه، فرد دستگیر شده را دستگیر و افزایش قیمت نهاده ها را افزایش داد.

در چند هفته اخیر قیمت مرغ در عمده فروشی ها با افزایش قیمت کیلویی 26 هزار تومان به قیمت 28 و حتی 30 هزار تومان به دست مصرف کنندگان رسیده است. قیمت ها تا زمانی که بازار رونق گرفت و به مرز 20 هزار تومان رسید، همچنان پایین بود. در حال حاضر قیمت گوشت قرمز از کیلویی 110 هزار تومان به 160 هزار تومان رسیده و گاهی بسته به کیفیت گوشت قرمز قیمت آن بیشتر هم می شود. اما با توجه به افزایش قیمت گوشت قرمز، گوشت مرغ به عنوان مهمترین منبع تامین پروتئین برای اقشار متوسط ​​و کم درآمد محسوب می شود و نوسانات قیمت آن به سرعت در رسانه ها دیده و منعکس می شود. در آخرین مصوبه ستاد تنظیم بازار، قیمت مرغ زنده کیلویی 14 هزار و 400 تومان و قیمت گوشت مرغ برای مصرف کنندگان کیلویی 20 هزار و 400 تومان تعیین شده است. اما در همین قیمت باید گفت که مصرف کنندگان گوشت مرغ در 6 ماه گذشته مجبور به پرداخت حدود 5000 تومان به ازای هر کیلوگرم گوشت مرغ بوده اند که این قیمت در مدت زمان بسیار کوتاهی بالا رفته است. فشار بسیار بالایی دارد.

سود دلالی

فعالان صنعت دام و طیور دلیل گرانی گوشت مرغ در بازار را کمبود نهاده های دامی عنوان می کنند. واردات دام در سال گذشته به بیش از 4.1 میلیارد دلار رسید که نسبت به سال 97، 23 درصد افزایش داشت و 3.3 میلیارد در سال 97 واردات دام و طیور بود. در سال 1377، کشور 2.2 میلیون تن کنجاله سویا به ارزش 958 میلیون دلار وارد کرد که نسبت به واردات حدود 1.5 میلیون تنی کنجاله سویا به ارزش 665 میلیون دلار در سال 97، 50 درصد افزایش وزن و رشد داشت. مقدار 44% را نشان می دهد. قیمت هر کیلوگرم سویا مصوب ستاد نظارتی 2700 تومان و ذرت 1650 تومان است و باید به دست مرغداران برسد. در حال حاضر سویا 12 تا 20 هزار تومان و ذرت 3200 تا 6 هزار تومان در بازار آزاد فروخته می شود.

اگر نیمی از واردات سویا به درستی توزیع می‌شد و به دست تولیدکننده می‌رسید، اما کمتر از نیمی از آن در بازار آزاد فروخته می‌شد، این رقم 500 میلیون دلار بود که با دلار 4200 تومان به دولت پرداخت می‌شد و با نرخ بالاتری به فروش می‌رسید. قیمت. در بازار آزاد، دلالان سویا تنها در سال جاری تاکنون حدود 10 هزار میلیارد تومان سود کرده اند، یعنی چهار برابر سویا. برآورد متناظر سود حاصل از رانت واردات ذرت و فروش بازار آزاد با احتساب ارز دولتی به حداقل 4 هزار میلیارد تومان در سال می رسد.

مافیای ورودی ها

پیش از این نیز برخی نمایندگان مجلس نسبت به «انحصار» واردات نهاده های دامی به ارزش ۴۲۰۰ تومان و فروش آزاد و میانجی گری آن در دور باطل رشوه و فساد هشدار داده بودند. جعفر روستایی نماینده مجلس در یادداشت 29 شهریورماه به رئیس جمهور گفت: چرا واردات دام در کشور تنها به چند مافیایی واگذار می شود؟ و چرا این افراد مجاز به نگهداری دام در بندر امام هستند و چرا اجازه ورود به آنها داده نمی شود؟ “آیا سیستم آنقدر ضعیف است که بسیاری از افراد ثروتمند برای آن خط و نشان می کشند؟” حسین سلاحورزی، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران نوشت: «برخی مرغداری ها مرغ ها را می کشند زیرا با فروش نهاده ها در بازار سود بیشتری به دست می آورند.

نام ذکر شده

در خبر منتشر شده از سوی سپاه مازندران به نام و مشخصات «واردکنندگان عمده نهاده های دام و طیور» اشاره ای نشده و تنها به این موضوع اشاره شده است که «مدیر کل این شرکت در اسپانیا است». اما پیش از آن فعالان صنعت طیور و حتی نمایندگان مجلس در پشت صحنه بازار خوراک دام و طیور «نامی» گذاشته اند: مسعود مدل. در دوره گذشته مجلس، جاوید کریمی کودوسی نماینده مشهد یک بار با نام بردن از فردی به نام «م» از وزیر جهاد کشاورزی وقت پرسید: همانطور که در معرفی این افراد ذکر شد، همگی از یک خانواده و در زمینه های مختلف از جمله خوراک دام و طیور و دانه های روغنی فعال هستند. احمد توکلی در سال 92 در نامه ای به رئیس وقت مجلس درباره «اجاره 650 میلیون یورویی یک تاجر واردکننده نفت و فرآورده های نفتی» نوشت. توکلی در این نامه با اشاره به افزایش تدریجی سهم این تاجر «خاص» در بازار خوراک دام گفت: و این وضعیت حکایت از انحصار دارد.

بعداً در رسانه ها گزارش شد که مسعود مدلی به عنوان واردکننده توسط «شرکت بازرگانی آسیا روی سپیداستا» و به نمایندگی از «طیور اشکان غرب»، «مجتمع کشت و صنعت شمال» و «شرکت کشت و صنعت» استخدام شده است. توانست کرایه ویژه 650 میلیون یورویی برای واردات فرآورده های نفتی دریافت کند. همین سه ماه پیش، نام «دلیل» در رسانه ها ظاهر شد. جبیح الله عزمی، یکی از اعضای کمیسیون زراعت مجلس، زمانی در یک برنامه رادیویی گفت که “آقای مدلا کشتی های دام و طیور را می آورد و در آب های بین المللی می گذارد و اعلام می کند که به هر قیمتی می خواهد به کشور برود.” “این ناشی از عدم نظارت است.”

سرنوشت این پادشاه چیست؟

پس از سلطان ارض، سلطان کر، سلطان سکه، سلطان کالاهای خانگی، سلطان لاستیک و سلطان خودرو، نوبت سلطان « نهاده های دام و طیور » است تا با ضربه ای جدید در بازار نهاده های دامی مواجه شود. تجربه گذشته نشان داده است که دستگیری و اعدام «امپراطور اقتصادی» تأثیر چندانی در کنترل قیمت ها یا بهبود نوسانات بازار نداشته است. آخرین مورد دستگیری «سلطان» این بار در اداره نهاده های دام و طیور چیست؟

[ad_2]

Nick Webster

مزاحم عمومی فن غذا. حلال مشکل بدون عذرخواهی کارآفرین. خواننده.

تماس با ما