اختلال در توزیع مواد شوینده

[ad_1]

اوایل آبان ماه با مجوز دولت، قیمت مواد شوینده ۴۵ درصد افزایش یافت اما مشاهدات میدانی خبرنگاران نشان می دهد که علاوه بر این افزایش قیمت ها، تولیدکنندگان از ابتدای سال به تدریج قیمت محصولات خود را افزایش داده اند. . 60 درصد به گفته یکی از فروشندگان قدیمی، برخی از تولیدکنندگان و حتی فروشندگان شرکت های پخش پس از ایجاد کمبود در بازار، محصول مورد نظر را تنها به برخی مغازه ها یا افراد خاص عرضه می کنند.

کمبود رسمی در بازار

یکی از فروشندگان خیابان اولد می گوید: به عنوان مثال، اگر 70 محصول شوینده وجود داشته باشد، تولیدکننده تنها 20 محصول را به فروش می رساند و کمبود محصولات باقیمانده این قیمت را افزایش می دهد. او مردی میانسال با موهای مجعد است که 7 سال است در این جاده کار می کند.

خرمی درباره افزایش قیمت شوینده ها گفت: دو هفته پیش به طور میانگین مواد شوینده 45 درصد گران شد اما در زمینه کالاهای اساسی بهداشتی کمبودی وجود نداشت. البته به گفته خرمی، این فقط افزایش قیمت تولیدکنندگان مواد شوینده نبود، بلکه از ابتدای سال تاکنون 60 درصد کاهش قیمت داشته اند.

وی درباره واکنش مردم به افزایش قیمت ها گفت: مردم چاره ای ندارند. آیا می توان مشکلات سلامتی را نادیده گرفت؟ کرونری هم هست. قیمت ها آنقدر معتدل شده اند که هیچ کس از افزایش قیمت هر دو جنس تعجب نمی کند. کی فکرش را می کرد تخم مرغ روزی 1200 تومان شود؟ خوب، همان افرادی که مواد شوینده می خرند، چیزهای دیگری هم خریده اند، جای تعجب نیست. بعد وقتی قیمت یک کالا 10 هزار تومان است 10 درصد افزایش قیمت 11 هزار تومان است و زیاد نیست. آنها به این کار ادامه می دهند تا زمانی که به نرخی که می خواهند برسند.»

این فروشنده مشکل اصلی را «عدم وجود نهاد نظارتی کارآمد» می‌داند: «وقتی کسی به تولیدکننده نمی‌گوید چرا در بازار کمبود دارد، چه انتظاری دارید؟ قیمت بالا می‌رود. در 60 درصد افرادی که بدون اجازه اجازه افزایش قیمت ندارند.”

فروشنده دیگری در همان خیابان کار خود را تأیید می کند: “بعضی کالاها تحویل نمی گیرند، می گویند تمام شده است، نداریم. همان اجناس را بعد از یک هفته با قیمت بالاتر می فروشند. در نهایت به یک کالا بخر، مغازه دار مجبور می شود بسیاری از محصولات دیگر را با آن بخرد.

به گفته محمدی برخی سوداگران نیز در نبود بازار نقش داشتند: «من تاجری را می شناسم که انبارش را تا انتها پر کرده است، چه می شود، روزی هزار تومان بیشتر می فروشد، در شرایط فعلی مردم، مالک. از مغازه مرد خوبی است و من 7 سال است که در مغازه او تجارت می کنم.

به گفته محمدی، فروش آنها نسبت به سال گذشته بیشتر بوده اما درآمدشان تغییری نکرده است: «مسئله قیمت تمام شده است، ما سلولز و مواد شوینده که جزو لوازم بهداشتی است می فروشیم، هزینه آن به قدری بالاست که این مقدار نمی شود». اصلاً کار نمی کنم. “اگر فروش من مانند سال گذشته بود، وضعیت من حتی بدتر می شد.”

اجاره در عرضه

یکی دیگر از دست فروشان خیابانی محبی است. او اکنون بیش از پنج سال است که در این جاده تجارت می کند. محبی درباره توزیع محصولات شوینده توسط تولیدکنندگان گفت: وضعیت به این صورت است که بهتر بود بنگاه ها خودشان این قانون را وضع می کردند. هرکس هر کاری دلش می خواهد انجام می دهد، الان وضعیت همین است. بازیکن اومده سفارشم رو تحویل بگیره، میبینم 20 درصد سفارشم رو تحویل نداده و میگه نه. سپس کسب و کاری مانند من همان محصول را با قیمت بالاتری می فروشد. منظورم این است که تولید کننده نیست، اما یک تجارت کوچک است. محصولاتی را که کمتر در بازار پیدا می شود یا کمی به آشنایانشان عرضه می کنند بدهید. وقتی در بازاری مثل بازار مواد شوینده، رانت و هود تصمیم گیرنده همه چیز باشند، کارکرد بقیه بازار مشخص می شود».

مشاهدات میدانی نشان می دهد که قیمت مواد شوینده از ابتدای سال به طور پیوسته افزایش یافته و منجر به کاهش 60 درصدی شده است، در حالی که در چند روز اخیر تولیدکنندگان این اقلام 45 درصد افزایش قیمت داشته اند.

اختلال در توزیع مواد شوینده

[ad_2]

Ainsley Murphy

بشارت دهنده آبجو Wannabe. نویسنده فداکار جنرال الکل نینجا. دانشجو. متخصص زامبی خالق مستقل متعصب سفر

تماس با ما