آیا داستان «افغان بای» سناریو است؟!

[ad_1]

آرمان ملی: کمتر از دو ماه پس از مرگ مهرداد سپهری، جوان مشهدی که بر اثر اسپری فلفل توسط پلیس جان خود را از دست داد، فیلمی از خشونت یک افسر پلیس در کمپ عسکرآباد (محل اشغال مهاجران غیرقانونی) منتشر شد. منتشر شد.

یک زن افغان شامگاه چهارشنبه (۱۲ آذر) توسط یک افسر پلیس سیلی خورد. به گفته برخی کاربران، این زن برای پیگیری کار پسرش به کمپ عسکرآباد تهران رفته بود. اما این حادثه عواقب بسیاری داشت; از اظهارات رئیس سابق پلیس تهران که فکر می کند این حادثه می تواند یک موقعیت باشد تا پاسخ وزارت امور خارجه افغانستان که از سوی مقامات ایرانی دستور پیگیری موضوع را داده اند.

سفارت افغانستان در ایران نیز با صدور بیانیه ای این اقدام را “اشتباه و توهین آمیز” خواند و گفت که مقامات ایرانی قول “بررسی جدی و قانونی” را داده اند.

پلیس تهران همچنین اعلام کرد که اجازه ضایع شدن حقوق خود را نمی دهد و جزئیات این حادثه پس از تکمیل تحقیقات منتشر خواهد شد. در همین حال فرمانده سابق انتظامی تهران با اشاره به این حادثه گفت: موضوع قرارگاه عسگرآباد در شهرستان پیشوا در تحقیقات ناجا مورد بررسی قرار گرفته و در این زمینه بزرگنمایی شده است.

رئیس کیومرث عزیزی با بیان فرضیاتی درباره شرایط یا شرایط از پیش تعیین شده این حادثه افزود: پلیس فتا، اطلاعات و امنیت عمومی اقدامات اولیه را برای شناسایی منتشر کننده فیلم و ردیابی این زن انجام داده است.

سردار عزیزی گفت: «احتمالاً این یک وضعیت از پیش تعیین شده است. سرهنگ آجیجی توضیح بیشتری نداد و همچنین نگفت که آیا این افسر مورد بازجویی قرار گرفته است یا خیر.

اسکار آباد آخر دنیا…

اردوگاه مراقبت ورامین یا کمپ عسکرآباد محلی برای بازگرداندن شهروندان افغان از ایران به افغانستان است. این کمپ از سال 1377 به عنوان کمپ نگهداری از مهاجران غیرقانونی و خارجی در تهران معرفی شده است. پذیرش و اخراج اتباع غیرمجاز با حکم قضایی یا جمع آوری اقدامات انضباطی در استان تهران و 11 استان کشور بر عهده این کمپ است.

با این حال، مقامات به خبرنگاران اجازه بازدید از این مراکز اقامتی مدنی را نمی دهند، زیرا آنها همیشه تفاوت زیادی دارند. خانواده هایی از کمپ بازدید می کنند که بستگانشان بازداشت شده اند و به افغانستان بازگردانده خواهند شد. سال گذشته یکی از روزنامه ها با تیتر یک گزارش «اینجا عسگرآباد است، آخر دنیاست» و در این گزارش به بدرفتاری برخی کارگزاران با مشتریان اشاره کرده بود.

در این گزارش میدانی، «علی ورامینی» محدوده خارج از فرودگاه و وضعیت نامناسب آن را نشان می دهد. البته در نهایت به خبرنگار اعتماد اجازه بازدید از کمپ داده نشد. در این گزارش آمده است: «در شرایطی که کرامت انسانی در خطر است، می توان به کارگزاران آموزش داد که این بندگان خدا آسیب پذیرترین و آسیب پذیرترین افراد کشور هستند و می توان با آنها با صراحت بیشتری برخورد کرد. بخشی گفت.

تلاش های ایران را پوشش ندهید

اما یکی از غم انگیزترین و تاسف بارترین نکات در انتشار این ویدئو به دلیل سهل انگاری یک مامور، سرپوش گذاشتن بر سال ها و حتی قرن ها میزبانی ایرانیان از مهاجران قانونی و غیرقانونی افغان است. سالانه حداقل 800 هزار تبعه خارجی از مرزهای شرقی وارد ایران می‌شوند، ازدواج می‌کنند و در ایران کار و زندگی می‌کنند، چنین برخوردهایی چالش برانگیز می‌شود.

به گفته مسئولان، پس از گذشت 45 سال از پذیرش پناهجویان از افغانستان، عده‌ای می‌خواهند با چنین اقداماتی بر سال‌های رنج مردم ایران سرپوش بگذارند که این ظلم به مردم ایران است. این در حالی است که برخی کارشناسان معتقدند این گونه حوادث در مناطق حساس و مغفول مانده مانند اردوگاه عسکرآباد به دلیل عدم آموزش نیروهای انتظامی رخ می دهد. حوادثی که به دلیل ناآگاهی مأموران مجری قانون باعث آسیب بیشتر افکار عمومی می شود. حضور کمرنگ آنها به عنوان نماد امنیت و آرامش در این صحنه ها و جنب و جوش بودن ماجرا، ابعاد خبر را گسترش می دهد. بنابراین این دو ویدئو در بیشتر رسانه های جهان بازتاب داشته است.

در این زمینه یک جامعه شناس می گوید: در بیشتر موارد مشکل ضابطان دادگستری (افسران نیروی انتظامی) این است که آموزش های لازم را نمی بینند. سیاوش مهداوی معتقد است: «متاسفانه سال‌هاست که چنین اقداماتی بر قوه قضائیه و نیروی انتظامی تأثیر منفی گذاشته و با توجه به افزایش پرونده‌ها، جدی نبودن یا نبود امکانات آموزشی لازم برای قوه قضائیه، ضابطان قضایی و پلیس.”

این منجر به چنین درگیری هایی در سال های اخیر شده است». وی البته به حادثه مرگ جوانی در مشهد نیز اشاره کرد و در ادامه اظهار داشت: دود این معضل و جهل به چشم سازمان های متبوع آنها می رود و پیامدهای منفی بسیاری را در رسانه های خارجی به دنبال دارد. “

[ad_2]

Mckenzie Elliott

عاشق عمومی قهوه. مزاحم خشمگینانه فروتن. Wannabe tv متعصب. حرفه ای موسیقی آزاد. بت نوجوان آینده.

تماس با ما