برای جذب بیمار دندانپزشکی چه باید کرد ارزش آفرینی یکی از مولفه های اساسی کارآفرینی است و به این معناست که تولید خدمات منجر به ایجاد یا افزایش ارزش برای مشتری یا مشتری می شود. در بازاریابی کلینیک دندانپزشکی، ارزش چیزی است که مشتری تقاضا می کند و مایل به پرداخت آن است. لازم به ذکر است که مشتری برای چیزی پرداخت می کند که به نوعی مفید است و نیاز مخاطب را برآورده می کند. ارزش آفرینی دندانپزشک تنها به درمانی که انجام می دهد محدود نمی شود، بلکه شامل فرآیند درمان، ارتباط با بیمار و مسائل محیطی نیز می شود.
تبلیغات دندانپزشکی
تبلیغات دندانپزشکی مانند تبلیغات مطب باید حاوی یک پیام باشد، پیامی که ارزش دارد. به جای اینکه یک اعلان خبری باشد، باید به مخاطب انگیزه دهد. آگاهی از نحوه حفظ مشتریان فعلی و مهمتر از آن، جذب بیماران جدید دندانپزشکی به طور مستقیم با استراتژی های بازاریابی و تبلیغات مرتبط است. در ادامه روش های جذب مشتری کلینیک دندانپزشکی را بررسی خواهیم کرد. اولین قدم برای جذب بیمار دندانپزشکی قبل از شروع تبلیغات یا کمپین های بازاریابی دندانپزشکی، باید هدف خود را مشخص کنید. تا زمانی که دقیقاً ندانید چه می خواهید، نمی توانید یک بیمار جدید را به خوبی جذب کنید و در معرض خطر هدر دادن تبلیغات یا جذب بودجه خود هستید. پس برای طراحی کمپین تبلیغاتی دندانپزشکی به این چند سوال پاسخ دهید:
سوال 1: چه خدماتی را می خواهم ارائه دهم؟
از بین تمام خدمات بهداشتی یا زیبایی خود، می خواهید روی کدام یک تمرکز کنید؟ خدمات زیبایی عموماً پرسود و سریع پرداخت می شوند. از طرفی خدمات پزشکی در کنار دردسرهای خود در درازمدت برای شما خیر به همراه خواهد داشت. کدام یک را برای تبلیغ دندانپزشکی انتخاب می کنید؟ زیرا مخاطبان هرکسی یک مشتری بسیار خاص هستند و جذب آنها استراتژی های خاص خود را دارد. اگر بودجه نامحدودی دارید، روی تمام بخش های خود به صورت جداگانه کار کنید و برای هر کدام یک کمپین اختصاصی دندانپزشکی و کمپین جذب بیمار داشته باشید. اگر بودجه شما محدود است، روی یک یا دو سرویس تمرکز کنید.
سوال 2: چند بیمار را می خواهم در چه بازه زمانی جذب کنم؟
این یکی از مهمترین سوالاتی است که برای جذب بیمار دندانپزشکی باید به آن پاسخ دهید. در غیر این صورت، نمی توانید بودجه تبلیغاتی خود را تخمین بزنید یا ارزیابی کنید که آیا کمپین تبلیغاتی شما موثر بوده است یا خیر. دوره استخدام را با توجه به مدت زمان خدمت در نظر بگیرید. به عنوان مثال، اگر خدمات درمانی در یک دوره سه یا چهار ماهه ارائه شود، دوره تبلیغات شما باید بیشتر از آن، مثلاً شش ماه، باشد. توجه داشته باشید که خدمات طولانی تر به معنای دردسر بیشتر برای شما و بیمار و در نتیجه زمان تصمیم گیری بیشتر برای بیمار است. بنابراین بازه زمانی جذب تبلیغات طولانی تر خواهد بود. اما اگر خدمات شما در عرض یک هفته یا یک روز در دسترس است، می توانید دوره یک ماهه تبلیغات دندانپزشکی را در نظر بگیرید.
سوال 3: با چه ویژگی هایی می خواهم خدمات خود را بفروشم؟
مزیت رقابتی خدمات دندانپزشکی شما چیست و چرا بیماران باید شما را نسبت به سایر رقبا انتخاب کنند؟ قیمت ارزان تری دارید؟ یا کیفیت مواد مصرفی شما بهتر است؟ آیا تجربه و توانایی دندانپزشکان کلینیک شما در ارائه خدمات به نفع شماست؟ یا همه موارد؟ خودتان را اشتباه نگیرید! در تبلیغات نمی توان به همه چیز دست زد بلکه باید یک فایده را در ذهن عموم برجسته کرد و به نسبت همان منفعت بیمار را جذب کرد. شما نمی توانید هم بیمارانی را که خواهان خدمات ارزان هستند جذب کنید و هم مشتریانی داشته باشید که به هزینه اهمیت نمی دهند و کیفیت بالا می خواهند.