برت فراگنر می میرد

[ad_1]

برت فراگنر، سرولوژیست اتریشی در 80 سالگی درگذشت

به گزارش ایسنا، این چهره فرهنگی (متولد ۱۳۲۰) در تیرماه ۱۳۸۹ به منظور ترویج فرهنگ و تاریخ ایران در آکادمی علوم وین منصوب شد. برنده جایزه بنیاد موقوفه محمود افشار نیز انتخاب شد. چهارمین کنفرانس در سال 2004. وی مقیم دائم ایران شد و در روز پنجشنبه (4 آذر 1400 – 25 آذر 1390) در وین درگذشت.

در ادامه این گزارش، مرکز فرهنگی شهر کتاب نوشت: فرهنگسرای شهر کتاب یاد و خاطره این استاد برجسته و ایران شناس را گرامی می دارد و در غم رحلت جهان ایران شناسی به سوگ نشسته است.

برت فراگنر تحصیلات دانشگاهی خود را در سال 1960 در دانشگاه وین با مدرک شرق شناسی، ترک شناسی، عربی شناسی و ایران شناسی و همچنین قوم شناسی و مطالعات اسلامی آغاز کرد. در اواسط دهه 60 به مدت یک سال به تهران رفت و نزد ایرج افشار، شیرین بیانی، جعفر محجوب، جبیه الله صفا، استاد شهیدی و منوچهر ستوده درس خواند. از سال 1344 تا 1348 مسئول هماهنگی آموزش زبان آلمانی در دانشگاه فنی تهران از وزارت آموزش و پرورش اتریش بود.

رساله دکتری فراگنر که در سال 1970 به دانشگاه وین ارائه شد با عنوان «تاریخ شهر همدان شش قرن اول هجری» بود. تا پایان پایان نامه دکتری، هفت سال در دانشگاه تدریس کرد و سفرهای علمی متعددی به لبنان و تهران داشت. عنوان پایان نامه دکتری وی «ادبیات خاطرات به مثابه منبعی در خدمت تاریخ نوین ایران» بود که در سال 1356 تکمیل و در سال 1359 منتشر شد.

فراگنر تا سال 1989 به عنوان استاد ایران شناسی در دانشگاه های وین، فرایبورگ، برلین و برن تدریس کرد و از سال 2003 تا 2003 استاد ایران شناسی دانشگاه بامبورگ آلمان بود. وی از سال 2003 تا 1 ژانویه 2010 مدیر مؤسسه مطالعات ایران در آکادمی علوم اتریش بود.

درگذشت برت فرینر نیز در صفحه مجله «بخارا» اعلام شد: «برگزاری سجادی و سعید فیروزآبادی در کانون زبان فارسی».

[ad_2]

Giovanna Yu

گیک بیکن. ماون قهوه. ارتباط ظریف جذاب. متخصص مواد غذایی به طرز خشمگینی فروتن.

تماس با ما