همتی رهبر می شود؟

[ad_1]

فاصله انتقادات عبدالناصر همتی و رئیسی در حال کم شدن است. دیده می شود که او چهره خود را به عنوان یک منتقد جدی دولت فعلی تغییر می دهد.

به گزارش شرق، پیش از این در مورد سایر کاندیداها نیز این اتفاق افتاده است. به ویژه اینکه سعید جلیلی و باکر کلیباف پس از شکست در انتخابات قبلی و 92 و 96 مدتی است در اپوزیسیون دولت روحانی یا حتی دولت در سایه آنها ظاهر شده اند. همتی در جدیدترین اقدام خود به بعد آماری ادعای افزایش 40 درصدی ارزش صادرات نفت نیز واکنش نشان داد و در آخرین مورد با اعتراض به تخلف دو استاد دانشگاه، رئیس جمهور و همسرش را زیر سوال برد.

وی در توییتی نوشت: اخراج اساتید از دانشگاه ها به دلایل سیاسی می تواند نشانه ای از تصمیم برای برچیدن نیروی کار کشور باشد. مایه تاسف است که دکتر محمد فاضلی از دانشگاه بهشتی درگذشت. امیدوارم آقای رئیسی و همسرشان به عنوان اعضای کمیته جذب دانشگاه جلوی این گونه اقدامات را بگیرند.» وی همچنین درباره افزایش صادرات نفت نوشت: خبر افزایش 40 درصدی ارزش صادرات نفت ایران، خبری امیدوارکننده و برای کاهش تاثیر تحریم های ظالمانه بر بودجه و اقتصاد کشور است. وی گفت: قیمت جهانی نفت و فرآورده های نفتی در سال 2021 نسبت به سال 2020 بیش از 60 درصد افزایش یافته است. نقش دولت سیزدهم در خنثی سازی تحریم ها چه بود؟

مواضع او باعث شد تا جاوید اوجی، وزیر نفت، در توئیتی پاسخ دهد: «رئیس جمهور از افزایش 40 درصدی صادرات نفت در دولت سیزدهم خبر داد.» او همچنین «قیمت» را بی تأثیر ندانست. در واقع، اگرچه OG سخنان رئیسی را تایید کرد، اما او ادعای همتی را رد نکرد تا اینکه خبرگزاری فارس مدعی شد همتی در حمایت از رئیسی اشتباه کرده است و در گزارشی با استناد به ارقام اوپک، صادرات نفت ایران در ژانویه به سال نو رسید. که حدود ژانویه است، افزایش 40 درصدی نسبت به سال قبل. با این حساب مقایسه این خبرگزاری نشان می دهد که افزایش 40 درصدی صادرات از دولت اصلی ناشی از افزایش میزان آن است. در واقع در آذرماه امسال صادرات نفت ایران 40 درصد افزایش یافت. طبیعتا افزایش نوشته دولت ابراهیم رئیسی.

اما این اختلاف آماری بین همتی وزیر نفت و البته رسانه های حامی دولت به وجود آمد تا توجه رسانه ها به رقیب اصلی جلب شود; هرکسی که برخی اصلاح طلبان معتقدند رای دهند.

البته واکنش همتی به برکناری فاضلی در ادامه واکنش اصلاح طلبان و نزدیکان به دولت قبل بود. به عنوان مثال حسام الدین آشنا در توییتی نوشت: آیا برای عدالت و عقلانیت انقلابی، آیا دانشجویان عزیز دانشگاه شهید بهشتی باید از علمای باهوش و دلسوز مانند دکتر محمد فاضلی محروم شوند؟ آیا نباید به مکاتبات مؤسسات معتبر علمی کشور با رئیس جمهور و مکاتبات دفتر وزیر محترم علوم توجه بیشتری شود؟»

یا همان طور که عباس عبدی می نویسد: «اگر چه تعصب محمد فضلی مشمئزکننده و مذموم بود، اما در زمانی که شبه علم چهارضلعی به نابودی دانشگاه می انجامد، اخراج او و امثال آن بخشی از روند تخریب بزرگتر است. . انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه نیز در بیانیه ای اعلام کرد که دکتر. حذف فرهنگیان متعهدی چون محمد فاضلی ضایعه جبران ناپذیری برای نظام دانش و آموزش کشور است.

در این میان، واکنش همتی ممکن است معنایی فرامتنی نیز داشته باشد; او ممکن است بخواهد خود را به عنوان مخالف نوعی دولت بزرگ نشان دهد یا ممکن است تمایل داشته باشد که در سایه خودش محور حکومت باشد. انتقادات از رئیسی در حالی مطرح شده است که وی در تمام ماه های پس از انتخابات که اصلاح طلبان در مقابل دولت سیزدهم سکوت اختیار کرده اند، حداقل در چندین نوبت از دولت انتقاد کرده است.

به عنوان مثال او چند ماه پیش به سخنان احسان خاندوجی وزیر دارایی واکنش نشان داد. خاندوزی گفت: دولت سیزدهم توانست بودجه خود را در شهریورماه بدون دریافت وام ریالی جدید از بانک مرکزی تامین کند و حقوق کارکنان دولت قبل از پایان شهریور پرداخت شده است.

همتی در پی این اظهارات در توئیتی نوشت: «اعلام شده است که از شهریورماه تاکنون وامی از بانک مرکزی دریافت نشده است. بد نیست بدانید که فشار بر بانک ها و وجوه آنها برای پوشش کسری ها منجر به اضافه برداشت های زیادی از بانک مرکزی می شود. این امر منجر به استقراض غیرمستقیم و گسترش پایه مالی می شود. ارقام پولی پایان مهرماه را رقم می زند! همتی مردادماه در واکنش به اظهارات رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر نظارت جدی تر بانک مرکزی از بانک ها، در اینستاگرام خود نوشت: وی با رعایت الزامات قضایی و شرعی این کار را انجام داد. به ویژه بانک ها باید بر دارایی های مالی خود نظارت دقیق تری داشته باشند، در وهله اول باید حداقل 250 هزار میلیارد تومان برای تامین کفایت سرمایه مورد نیاز بانک ها در اختیار بانک ها قرار گیرد، در غیر این صورت تسهیلات تکلیفی دولت به بانک ها محدود می شود.

همتی در انتخابات ریاست جمهوری 1400 دو کاندیدای اصلاح طلب از جمله محسن مهرعلیزاده در صحنه حاضر شدند و در نهایت مهرعلیزاده از همتی کنار رفت. همتی تنها نامزد اصلاح طلبان در انتخابات بود که بسیاری از اصلاح طلبان تمایلی به حمایت از او نداشتند. چرا که عملا تمامی نامزدهای پیشتاز جبهه اصلاحات اعم از جهانگیری، محسن هاشمی، پزشکیان، مطهری و… رد صلاحیت شدند و حتی علی لاریجانی که از کاندیدای نزدیک به اصلاح طلبان محسوب می شود و احتمالا مورد توجه برخی اصلاح طلبان قرار می گرفت. رد صلاحیت شد تا نامه به همتی کشیده شود.

دلالان سازندگی تاکید کردند که همه اصلاح طلبان از همتی حمایت کنند. این در حالی است که بخش قابل توجهی از نیروهای اصلاح طلب معتقد بودند که در صورت نبود کاندیدای پیشرو و با توجه به عدم امکان رای همتی، جبهه اصلاح طلبان نباید از هیچ نامزدی حمایت کند. نبرد همتی با وجود اینکه در دقیقه 90 پارتی پشت سر همتی ایستاده بودند، اما با همه اینها همتی رای نیاورد. اولا کاندیدای اصلی اصلاح طلبان نبود و دوم اینکه نماینده دولت روحانی محسوب می شد و در زمان ریاست بانک مرکزی دولت روحانی سابق در انتخابات شرکت کرد و نه چندان. مردم اما خودشان اصلاح طلب هستند به خصوص در چند سال اخیر. ، از عملکرد روحانی و یارانش راضی نبود.

هر چه شد، همتی تا آخرین لحظه در انتخابات ماند. اما در غیاب مردم در انتخابات رای او کمتر از رای باطل بود و در چنین شرایطی نفر دوم این انتخابات شد. به نظر می رسد همتی اکنون در شرایطی ظاهر می شود که اصلاح طلبان عادی معتقدند باید برای مدتی از صحنه سیاسی دور بماند و به جامعه بازگردد، خود را یک چهره ضد انتخابات معرفی کند و قبل از انتخابات ظاهر نشود. ، در شرایط فعلی. زبان در معرض انتقاد است. هنوز مشخص نیست که او پس از ترک این سمت چه خواهد کرد. شاید همتی از همین حالا منتظر انتخابات 1404 است و در صورت درگیری با رئیس جمهور احتمال می رود دوباره شانس خود را امتحان کند.

[ad_2]

Felipe Holmes

گیک تلویزیون متخصص رسانه های اجتماعی ایجاد کننده. نویسنده پرشور. نینجا سفر افراطی. کل کارآفرین معتاد به اینترنت

تماس با ما