هشدار در مورد آلودگی انگلی در گوشت مرغ

[ad_1]

مطالعات محققین پزشکی در کشور نشان داده است که نگرانی جدی در مورد آلودگی گوشت طیور به نوعی انگل وجود دارد و باید در تولید و استفاده از محصولات آماده و نیمه تمام از این گونه محصولات مراقبت کافی صورت گیرد.

به گزارش ایسنا، توکسوپلاسما گوندی یک تک یاخته درون سلولی پایدار است که چرخه زندگی آن، گربه ها و گربه ها میزبان نهایی و طیف وسیعی از مهره داران خونگرم از جمله انسان و پرندگان به عنوان میزبان مرکزی در نظر گرفته می شوند. این تک یاخته تنها گونه شناخته شده از جنس توکسوپلاسما است و از نظر تعداد و تنوع گونه های میزبان و همچنین درصد حیوانات آلوده تا یک سوم به عنوان یکی از شایع ترین پاتوژن ها در جهان شناخته می شود. از جمعیت جهان، مدت طولانی است که به این انگل آلوده شده اند.

به گفته کارشناسان، این انگل در تکامل خود به سه شکل ظاهر می شود: اووسیت، تاکی زوئیت و کیست بافتی. تخمک ها فقط در بدن گربه وجود دارند، اما دو نوع بعدی در سایر میزبان ها شایع تر است. گربه‌های آلوده گاهی آب، سبزیجات و سایر غذاها را آلوده می‌کنند و میلیون‌ها تخمک را در مدفوع خود باقی می‌گذارند. نوشیدن آب آلوده و همچنین سایر حیوانات از جمله جوجه ها، خوردن غذای آلوده به انگل می تواند باعث ایجاد کیست های بافتی بزرگ در اندام ها و مفاصل آنها شود که می تواند این گونه گوشت خواران را آلوده کند.

در این راستا، تیمی متشکل از پنج محقق از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مطالعه‌ای را انجام داده‌اند که میزان آلودگی جوجه‌ها و مرغ‌ها و تکثیر صنعتی این انگل را مورد بررسی علمی قرار داده‌اند.

برای انجام این تحقیق، آنها از سه گروه مرغ اهلی، گوشتی و صنعتی نمونه خون گرفته و آزمایشات سرولوژیکی را برای تشخیص وجود یا عدم وجود انگل توکسوپلاسما بر روی آنها انجام دادند.

نتایج این تحقیق نشان می دهد که درصد قابل توجهی از طیور خانگی و صنعتی به انگل های فوق آلوده شده اند و برای تولید غذای سالم از گوشت این گونه طیور اقدامات پیشگیرانه لازم است.

نادر پستچیان استاد و محقق گروه انگل شناسی و قارچ شناسی دانشکده پزشکی و مرکز تحقیقات بیماری های عفونی و گرمسیری در این باره می گوید: مرغ های بومی معمولاً در منزل یا در محل و بدون نظارت دامپزشکی ذبح می شوند. اصفهان. دانشگاه علوم پزشکی. بافت های غیر قابل مصرف مانند احشاء آنها اغلب در محیط رها می شوند یا به روشی غیربهداشتی دفع می شوند. این امر به دلیل عدم اطلاع و آگاهی مردم و کارکنان کشتارگاه و عدم نظارت موسسات دامپزشکی به ویژه در مرغداری های سنتی و در منزل و همچنین تماس باز با طیور و سایر پرندگان است. گسترش این انگل.

وی افزود: نتایج این مطالعه نشان می دهد که درصد قابل توجهی از مرغ ها و مرغ های اهلی و صنعتی در برابر آنتی بادی های انگلی فوق فعال هستند. این نتایج نشان دهنده این واقعیت است که جوجه ها انگلی هستند و اغلب دارای توده های بافتی در گوشت خود هستند که اگر به درستی پخته نشوند، می توانند به راحتی بدن انسان را آلوده کنند.

بر این اساس محققین فوق خاطرنشان کرده اند که برای تهیه غذاهای ایمن از گوشت مرغ باید اقدامات پیشگیرانه انجام شود و در این راستا غذاهای نیم پز یا نیم پز به طور کامل تهیه و مصرف شود.

این یافته های تحقیقات علمی در مجله دانشکده پزشکی اصفهان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اصفهان منتشر شده است.

[ad_2]

Charlie Owens

تحلیلگر هاردکور طرفدار عمومی فرهنگ پاپ. خالق مادام العمر تنظیم کننده. اهل سفر. متخصص وب متعهد

تماس با ما