منتظر کاهش کرایه ها نباشید، نرخ ها بالا می روند

[ad_1]

این در حالی است که بانک مرکزی در آذرماه از کاهش تورم اجاره بها خبر داد، همان بانکی که در گزارش ماهانه بازار مسکن از افزایش 54 درصدی اجاره بها خبر داد.

به گزارش مهر، بانک مرکزی روز پنجشنبه ۲۹ دی گزارشی از وضعیت اقتصاد کلان کشور در پایان آذرماه سال جاری منتشر کرد که در آن از کاهش نرخ تورم و کاهش چشمگیر مسکن خبر داد. اجاره دادن

بانک مرکزی (30 دی): دلیل کاهش نرخ تورم در آذرماه کاهش اجاره بها مسکن است.

این بانک نوشت: در آذرماه 1400 به دنبال روند چند ماه اخیر، متوسط ​​نرخ تورم 12 ماهه کاهش و نقطه به نقطه کاهش یافت. در این ماه، نرخ تورم ماهانه در دو ماه گذشته به روند کاهشی خود ادامه داد که دلیل آن کاهش قابل توجه تورم ماهانه، ارزش اجاره مسکن است که محرک تورم در ماه‌های اخیر محسوب می‌شود.

گزارش بانک مرکزی از بازار مسکن در آذرماه: افزایش اجاره بها در آذرماه امسال 54 درصد بوده است.

این در حالی است که بانک مرکزی در گزارش ماهانه بازار مسکن اعلام کرد: بررسی شاخص اجاره بها مسکن اجاری در تهران و کل مناطق شهری در آذرماه 1400 به ترتیب 251.2 و 54.2 درصد افزایش را نسبت به ماه مشابه نشان می دهد. سال گذشته است. .

بانک مرکزی (۵ دی): اجاره بها مسکن عامل تورم آبان ماه بود

همچنین بانک مرکزی در گزارشی از شرایط کلان اقتصادی در پایان آبان ماه امسال اعلام کرد که با وجود کاهش در دومین ماه پاییز امسال، تورم ماهانه در آبان ماه امسال همچنان بالا بود. کرایه های بالا

این بانک نوشت: در آبان ماه 1400، با وجود روند تورم متوسط ​​دوازده ماهه و کاهش نقطه به نقطه نسبت به ماه قبل، تورم ماهانه همچنان نسبتاً بالا بود. دلیل اصلی تورم در ماه جاری (با توجه به سهم گروه ها از شاخص قیمت مصرف کننده) مانند ماه های اخیر به رشد نسبتاً بالای اقلام «ارزش اجاره مسکن» مربوط می شود.

مرکز آمار (22 بهمن): اجاره خانه; علت اصلی تورم بخش خدمات در دی ماه 1400

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران که روز جمعه یکم بهمن ماه نرخ تورم دی ماه را منتشر کرد، نرخ تورم نقطه‌ای در دی ماه 1400 به 35.9 درصد رسید. به عبارت دیگر، خانوارهای کشور به طور متوسط ​​35.9 درصد بیشتر از دی ماه 1396 برای خرید همان کالاها و خدمات هزینه کرده اند.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، نقش اجاره بهای مسکن در تورم دی ماه کاملا مشخص است.

مرکز آمار نوشت: در گروه اصلی، اقلام و خدمات غیرخوراکی، اجاره واحدهای مسکونی، هتل ها و رستوران ها، هزینه های اقامت در هتل ها و مسافرخانه ها و گروه پوشاک و کفش، انواع پوشاک بیشترین افزایش را نسبت به سال گذشته داشته است. ماه گذشته.

وزارت راه: میانگین کرایه ها در تهران; متری 84 هزار تومان

به گفته معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، متوسط ​​اجاره بهای هر مترمربع خانه در تهران در آذرماه امسال 84 هزار تومان بوده است، یعنی مستاجران واحدهای 50 متری پایتخت 4 میلیون و 200 هزار تومان می پردازند. ماهانه و 8 میلیون و 400 هزار تومان اجاره واحد 100 متری باید.

این در حالی است که در مهرماه سال ۱۳۸۸ متوسط ​​اجاره بهای یک واحد مسکونی در تهران متری ۴۰ هزار تومان بوده که نسبت به دو سال گذشته بیش از ۱۰۰ درصد افزایش داشته است.

وزارت راه: قیمت مسکن و اجاره بها با هم مرتبط هستند

دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ۲۵ دی ماه از همبستگی قیمت مسکن و اجاره بها خبر داد.

دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه گفت: همبستگی قیمت مسکن با اجاره بها و رهن منجر به افزایش قیمت رهن و اجاره مسکن به دلیل تاخیر در افزایش قیمت مسکن شده است.

به عنوان مثال در آذرماه 1388 متوسط ​​قیمت هر واحد مسکونی بیش از 13.4 میلیون تومان در هر متر مربع و در آذرماه سال جاری (1400) شاخص (میانگین قیمت تمام شده خانه در هر متر مربع) بیش از 32 میلیون تومان در هر متر مربع بوده است. این افزایش بیش از 100 درصدی و دو برابر شدن همزمان قیمت هر متر خانه و اجاره آن مؤید ادعای همبستگی قیمت مسکن و اجاره بها است.

آیا ادعای بانک مرکزی در مورد رانت صحت دارد؟

مهدی سلطان محمدی، کارشناس اقتصاد مسکن درباره وضعیت فعلی بازار مسکن توضیح می دهد: وضعیت فعلی بازار اجاره مسکن دور از انتظار نیست.

وی در ادامه افزود: اجاره بها به شدت تحت تأثیر قیمت مسکن است زیرا اجاره بها «نرخ بازگشت سرمایه در بخش مسکن» است. این سرمایه رانتی است که او می گیرد.

سلطان محمدی افزود: بنابراین زمانی که سرمایه گذاری در بخش مسکن افزایش می یابد به این معنا که خریدار باید برای خرید خانه هزینه بیشتری بپردازد، طبیعتا انتظار دارد که بر اساس آن اجاره بیشتری دریافت کند.

این کارشناس اقتصاد مسکن یادآور شد: قیمت مسکن در 3 سال گذشته 7 تا 8 برابر شده است. اما اجاره بها به این سرعت افزایش نیافته است. زیرا اجاره بها باید متناسب با درآمد خانواده های طبقه متوسط ​​یا پایین باشد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه رشد درآمد خانوارها ممکن است به این سرعت اتفاق نیفتد، تعدیل اجاره بها زمان بر بود؛ این افزایش همیشه به دلیل تاخیر در قیمت مسکن است، اجاره بها با زندگی آنها افزایش نمی یابد.

اقتصاددان: نه تنها افزایش اجاره بها در ماه های اخیر متوقف شده است، بلکه تا یکی دو سال آینده نیز ادامه خواهد داشت.

سلطان محمدی گفت: اما زمانی که قیمت مسکن کاهش یا متوقف می شود، اجاره بها این عقب ماندگی را جبران می کند، سال گذشته پس از 3 سال طوفان، قیمت مسکن متوقف شد و کاهش یافت و در واقع قیمت مسکن 17 تا 18 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت. -سال، 42 تا 43 درصد درصد نشان می دهد که قیمت واقعی مسکن به معنای واقعی کلمه 25 درصد کمتر از نرخ تورم طبیعی است.

وی تاکید کرد: از آنجایی که سال گذشته اجاره بهای مسکن رو به افزایش بود و امکان همپایی با آن وجود نداشت، باید انتظار داشته باشیم که در یکی دو سال آینده اجاره بها بیش از قیمت مسکن کاهش یابد. برای برخی از این عقب ماندگی ها; بنابراین افزایش اجاره بها در ماه های اخیر تقریبی بوده و جای نگرانی نیست.

[ad_2]

Hayden Phillips

عاشق قهوه بی عذرخواهی یک تمرین‌کننده اینترنتی متواضع. دوست حیوانات در همه جا.

تماس با ما