قبوض جدید برق چگونه محاسبه می شود؟

[ad_1]

در رفتن هیئت وزیران اخیراً در مورد نحوه محاسبه تعرفه برق برای مصرف کنندگان تصمیم گیری کرده است. بر این اساس قیمت برق مصرف کنندگان داخلی تنها در صورت مصرف بیش از حد استاندارد افزایش می یابد. این افزایش از 150 درصد شروع شده و تا 350 درصد افزایش خواهد یافت.

به گزارش فرارو، بررسی ها نشان می دهد که در حال حاضر الگوی مصرف برای همه مصرف کنندگان به جز مناطق گرمسیری، در فصل غیر گرم 200 کیلووات ساعت و در فصل گرم 300 کیلووات ساعت در نظر گرفته شده است. الگویی که نسبت به روند قبلی تغییر نکرده است.

اما معادله افزایش نرخ برق برای استفاده فراتر از نمونه ایجاد شده است. یعنی اگر مصرف برق شما در فصل غیر گرمایشی کمتر از 200 کیلو وات باشد، هزینه اضافی متحمل نخواهید شد. اما اگر مصرف ماهیانه شما 200 کیلووات تا 350 کیلووات ساعت باشد، باید با افزایش 150 درصدی استفاده اضافی بپردازید.

به عبارت ساده، اگر مصرف ماهیانه شما تا 200 کیلووات باشد، با نرخ دولتی محاسبه می شود و هر بار مصرف تا 350 کیلووات نصف نرخ دریافت می شود. مجموع این دو، هزینه ماهانه قبض برق شما خواهد بود.

در مرحله دوم اگر مصرف شما به 400 کیلو وات برسد، ضریب مازاد مصرف با افزایش 250 درصدی محاسبه می شود. در مرحله سوم، هر مقداری که بیش از 400 کیلووات مصرف کند، باید 350 درصد از مصرف اضافی خود را بپردازید.

قبض برق در فصل گرما چگونه محاسبه می شود؟

وزارت نیرو می گوید مصرف برق مصرف کنندگان در فصل گرما 300 کیلووات ساعت خواهد بود. بنابراین در صورت استفاده از همین مقدار، قبض برق شما مشمول افزایش قیمت نخواهد شد. اما در صورت استفاده از 300 کیلووات تا 450 کیلووات باید 1.5 برابر قیمت مصوب پرداخت کنید.

مرحله بعدی 600 کیلو وات است، یعنی مصرف بیش از حد آن 2.5 برابر نرخ اندازه گیری می شود. در مرحله آخر هر چقدر هم از 600 کیلووات مصرف کنند مشمول افزایش 3.5 برابری می شود.

فرمول محاسبه برای مناطق استوایی چه خواهد بود؟

الگوی مصرف در مناطق گرمسیری با سایر مناطق بسیار متفاوت است. در حال حاضر الگوی مصرف در مناطق استوایی بسته به میزان و پایداری گرما 3000 کیلووات ساعت خواهد بود. بنابراین اگر مصرف در این منطقه بیش از نمونه باشد با ضریب 0.5 و در سایر مناطق گرمسیری ضریب 0.8 محاسبه می شود.

شهرهای خوزستان، بوشهر، هرمزگان، چابهار و کنارک، دوگنبدان و لیکک، مهران، دهلران و نیکشهر به سال و لامرد تبدیل شدند.

ابهام در محاسبه قبوض برق برای مشترکین مسکونی و تجاری

با وجود اطلاعات منتشر شده از سوی شرکت مدیریت شبکه برق ایران، فرمول محاسبه قبوض برق هنوز مشخص نیست. به عنوان مثال در محاسبه قبض برق، کم بار، بار متوسط ​​و حداکثر بار در نظر گرفته می شود، اما مشخص نیست در معادلات جدید این آیتم چه تغییری می کند و هر یک از این موارد با چه نرخی محاسبه می شود.

علاوه بر این، مطالعات صورت‌حساب‌های برق نشان می‌دهد که نرخ اقلام کم‌بار، متوسط ​​و اوج بار در مناطق مختلف شهری به‌طور قابل‌توجهی متفاوت است. بنابراین نمی توان با استفاده از میانگین 400 کیلووات ساعت در مناطق مختلف، قبض برق مصرف کننده را دقیقاً محاسبه کرد.

در مورد مصرف کنندگان تجاری گفته می شود که مازاد الگوی مصرف آنها با یک و نیم (1.5) برابر منبع تغذیه محاسبه و به دست می آید. اما هنوز مشخص نیست که چقدر برق مورد نیاز است.

[ad_2]

Markus Bennett

مشکل ساز هیپستر پسند. متعصب غذا موزیکال. علاقه مندان به سفر. طرفدار زامبی برنده جایزه

تماس با ما