فشار جدید اردوغان به لیر

[ad_1]

بانک مرکزی ترکیه تحت فشار اردوغان، نرخ بهره را یک درصد کاهش داد. در پی این اقدام، نرخ دلار در برابر لیر به رکورد جدیدی نزدیک به 17 سطح رسید. بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره را طی چهار ماه 5 درصد کاهش داده و به 14 درصد رساند. طبق آمار، ارزش پول ملی ترکیه در برابر دلار در سال جاری به نصف کاهش یافته است. این در حالی است که تورم به بیش از 21 درصد رسیده است.

به گزارش دنیای اقتصاد، در پی فشار اردوغان، بانک مرکزی ترکیه یک درصد دیگر نرخ بهره را کاهش داد و پول ملی نیز سقوط آزاد دیگری را تجربه کرد و دلار را برای چند ساعت به 16.9 رساند.

با این حال، این رقم در اوایل سال جاری حدود 7 بود و 45 روز پیش کمتر از 10 بود. با توجه به این کاهش، نرخ دلار در ترکیه در سال جاری حدود 110 درصد افزایش یافته است. لیر با کاهش 5 درصدی نرخ بهره سیاستی خود از 19 درصد به 14 درصد از سپتامبر تا پنجشنبه گذشته، به شدت کاهش یافت. تورم به بیش از 21 درصد کاهش یافته و نرخ بهره واقعی کشور در محدوده منفی قرار دارد. این خبر بدی برای سرمایه گذاران خارجی است و باعث کاهش جذابیت ترکیه برای جذب سرمایه و خروج سرمایه از این کشور می شود. علیرغم مخالفت های گسترده با نرخ های بهره پایین و هشدار در مورد عواقب آن، انحصار اردوغان در سیاست های اقتصادی به دلیل نگاه غیرمعمول او به نرخ بهره، اقتصاد این کشور را با مشکل مواجه کرده است. برخی از تحلیلگران تورم 30 درصدی در اقتصاد ترکیه را غیرمنتظره نمی دانند.

فشار جدید اردوغان به لیر

سقوط آزاد لیر

پنجشنبه گذشته، بانک مرکزی ترکیه به این پیش‌بینی عمل کرد و نرخ بهره را یک درصد کاهش داد. این اقدام که با فشار مضاعف اردوغان انجام شد، نرخ بهره را برای چهارمین ماه متوالی کاهش داد و از سپتامبر 5 درصد از 19 درصد به 14 درصد کاهش یافت. پس از آن لیر دور جدیدی از کاهش ارزش را تجربه کرد و نرخ دلار در برابر لیر به 16.9 رسید. با توجه به این کاهش، نرخ دلار در برابر لیر در سال جاری بیش از 110 درصد افزایش یافته است. این کاهش در زمانی صورت می گیرد که تورم در ماه های اخیر به 21 درصد رسیده است. اگرچه سیاست سنتی افزایش تورم افزایش نرخ بهره و افزایش هزینه دسترسی به تسهیلات است، اما رئیس جمهور ترکیه سیاست غیرمتعارفی را دنبال می کند و معتقد است برای مقابله با تورم باید نرخ بهره را کاهش داد. نکته قابل تامل در این مرحله از کاهش نرخ بهره در ترکیه، افزایش حداقل دستمزد است. اردوغان بلافاصله پس از کاهش یک درصدی نرخ بهره اعلام کرد که حداقل دستمزد این کشور 50 درصد افزایش می یابد و آن را به حدود 275 دلار می رساند. اردوغان این تصمیم را پاسخی به این وضعیت توصیف کرد. وی گفت: با این افزایش، ما مجدداً بر تعهد خود تأکید کرده ایم که نگذاریم کارگران ما تحت تأثیر افزایش قیمت ها قرار بگیرند. وی از سوی دیگر قول داد که از گمانه زنی در مورد ارز جلوگیری کرده و به نوسانات آن پایان دهد. او برای نشان دادن عزم خود گفت: «نیازی به چنین گمانه زنی هایی نیست. پول ما اینجاست و لیر ترکیه. “ما نمی گذاریم سقوط کند.” آنها همچنین نرخ مالیات تولیدی را کاهش دادند. وزیر دارایی ترکیه نیز در توئیتر خود به اردوغان گفت: ما گفتیم حداقل دستمزد را تحت تاثیر تورم قرار نمی دهیم، این کار را نکردیم و نخواهیم کرد.

جنایات رای دهندگان در ترکیه

پیشتر رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در واکنش به نوسانات نرخ ارز در هفته های اخیر گفته بود که افزایش نرخ ارز مبتنی بر اصول اقتصادی نیست. وی پیشتر به مسئولان دولتی دستور داده بود تا تغییرات احتمالی در بازار ارز را بررسی کنند. به نظر می رسد او با رفع نقص در تلاش است تا مقصر دیگری برای کاهش ارزش پول ملی بیابد. رئیس جمهور ترکیه در دومین سخنرانی خود بار دیگر از رویکرد غیرمتعارف خود در کنترل تورم دفاع کرد و گفت که ترکیه درگیر یک جنگ اقتصادی سرنوشت ساز است و وعده پیروزی در این جنگ اقتصادی را داده است. نکته مشترک و قابل توجه در اظهارات اردوغان کاهش ارزش لیر است. با این حال وی ابراز اطمینان کرد که آثار مثبت این سیاست ها در شش ماه آینده نمایان خواهد شد. کاهش مداوم ارزش لیر برخی از تحولات اقتصادی ترکیه را مختل کرده است و افزایش دستمزدها احتمالاً آن را بیشتر خواهد کرد. در واقع اردوغان از زمان بحران ارزی 2018 با مقامات بانک مرکزی درگیر بوده و با استفاده از نرخ بهره تلاش می کند به اهداف سیاسی خود دست یابد. طی این سه سال، اردوغان چهار فرد مختلف را به عنوان رئیس بانک مرکزی این کشور منصوب کرد. این نشان دهنده ظلم رأی او و رو به زوال استقلال بانک مرکزی است. در واقع اردوغان با کاهش نرخ بهره و استفاده گسترده از تسهیلات مقرون به صرفه برای ایجاد رشد اقتصادی قابل توجه و ایجاد دوره شکوفایی و کاهش بیکاری به دنبال کسب اکثریت خود در انتخابات است.

18 ماه تا انتخابات باقی مانده است

مداخلات مکرر اردوغان و سیاست های غیر متعارف، سرمایه گذاران را به وحشت انداخت و بازار ترکیه را تکان داد. تحلیلگران می گویند که این اقدام اردوغان با هدف افزایش تولید و صادرات در سه ماهه اول سال آینده است و او آماده است تا به هدف سیاسی خود یعنی ماندن در قدرت برای 18 ماه آینده دست یابد. این فرآیند را می توان در چند بخش توضیح داد. با کاهش قدرت خرید شهروندان، ترکیه با کاهش واردات و همچنین مازاد حساب جاری مواجه است. این امر موجب افزایش ذخایر بانک مرکزی و تثبیت نرخ ارز می شود. تحلیلگران می گویند که افزایش حداقل دستمزد و کاهش مالیات بر درآمد نشانه هایی از کندی روند انتخابات است. به گفته کارشناسان، اردوغان در تحلیل این وضعیت گفت: اگر اپیدمی کرونا و خشکسالی در ترکیه تابستان سال آینده پایان یابد و بخش گردشگری و ساختمان سازی این کشور با وام های کم بهره احیا شود، شرایط برای پیروزی احتمالی فراهم می شود. روسای جمهور موجود در انتخابات ارائه خواهند شد.

با این حال، خود طرح ضعیف به نظر می رسد. این اقدامات می تواند جریان سرمایه را تسریع کند و بحران ارزی قابل توجهی ایجاد کند. از سوی دیگر، افزایش ارزش ارز ممکن است تامین مواد اولیه از خارج را با مشکل مواجه کند یا قیمت مواد اولیه وارداتی به شدت افزایش یابد. موضوعی که صادرات ترکیه را با مشکل مواجه خواهد کرد. از سوی دیگر آشفتگی مالی می تواند واکنش شدید شهروندان ترکیه را برانگیزد. تا به امروز، این اقدامات ارزان نبوده و تورم را به بالای 21 درصد رسانده است. در حال حاضر افزایش قیمت مواد غذایی، مسکن و انرژی باعث کاهش بیش از 30 درصدی قدرت خرید شهروندان ترکیه شده است. برخی تحلیلگران گفتند که انتظار می رود تورم در سال آینده به 30 درصد افزایش یابد.

[ad_2]

Kellen Odom

مدافع رسانه های اجتماعی گیک غذا. کاوشگر. علاقه مندان به تلویزیون پیشگام بیکن افراطی. کل نینجا اینترنت. تنظیم کننده.

تماس با ما