فرف فرخزاد; زن تنها در آستانه فصل سرد

[ad_1]

در رفتن 87 سال پیش در همان روز شنبه نهم دی ماه بعد از ظهر فرف فاروقزاد چشم به جهان هستی گشود. اما چگونه متوجه شد که شانس زنده ماندن برای او بسیار کم است و وجودش در 32 سالگی پس گرفته خواهد شد؟ او در این مدت کوتاه یک لحظه تکان نخورد و به یکی از درخشان ترین چهره های شعر معاصر ایران تبدیل شد.

به گزارش فرارو، داستان های زیادی در مورد زندگی شخصی فرو وجود دارد، اما یک مورد تایید شده ماجرای ازدواج فرو است. در شانزده سالگی با پسر عموی مادرش پرویز شاپور ازدواج کرد. حاصل این ازدواج پسری به نام کامیار بود که یک سال بعد به دنیا آمد. اما این ازدواج چهار سال بیشتر طول نکشید و این دو از هم جدا شدند.

اما حضور و نفس او در دنیای ادبیات و شعر بخش مهمی از زندگی او بود.

سه کتاب اول شعر، اسیر، دیوار و عصیان، برای سنین 18 تا 23 سال توسط انتشارات چهار منتشر شد. اشعاری که هنوز کلاسیک بودند و اختراعات جدیدی از وزن و قافیه و تفسیر نداشتند. اما آنها یک ویژگی عمده داشتند. اعتراض به وضعیت کنونی و ظلم زنان در دهه بیست و سی.

مهدی اخوان ثالث در سه کتاب اول این وجه چشمگیر فرو را ستوده است و دیگر شاعران زمان او معتقد بودند که شجاعت و صلابتی که در سه کتاب اول فرو وجود دارد در افراد بسیار کمی یافت می شود. زیرا دیگران بیان آن را به قول خودشان مناسب نمی دانستند.

اما شفیعی کدکنی بر این عقیده است که وزن شعر در همان سه دفتر شعری که فرعون در قالب کلاسیک سروده است، افزایش یافته است.

فرعون علاوه بر شعر از طریق آشنایی ابراهیم گلستان وارد عرصه سینما شد و در بسیاری از آثار او بازی کرد. اما بعد کار خودش را شروع کرد و در سال 1341 مستند «خانه سیاه است» را ساخت.

شعر تولدی دیگر با صدای فروغ فرخزاد

تولدی دیگر از فرو در دهه سوم زندگی

فرو در همان سال در 28 سالگی کتاب تولد دوم خود را منتشر کرد. کتابی که در واقع دومین تولد او در دنیای ادبیات بود. فارو در این مجموعه که شامل 35 شعر است از فضای کلاسیک فاصله گرفت و وارد فضای شعر آزاد یا شعر مدرن شد.

به گفته احمد شاملو و ابراهیم گلستان، فرو پس از تولد دوم، خود را در شعر تثبیت کرد و به یکی از درخشان ترین شاعران زمان خود تبدیل شد.

یک سال پس از تولدش، پنجمین مجموعه شعرش را با نام «آغاز فصل سرد را باور کنیم» منتشر کرد. کتابی که به شیوه قدیم ادامه داد و توانست فاروف فرخزاد را در شعر ایران ماندگار کند.

سه سال بعد در حالی که ابراهیم گلستان در حال رانندگی با جیپ بود در جاده دروس و قلهک تصادف کرد و در بیمارستان تزریش امروز جان باخت.

فیلم تشییع جنازه فروف فاروقزاد

اکنون پس از گذشت 55 سال از مرگ فاروق زاد، سایه او بر شعر و تا حدودی بر شعر زنانه دیده می شود و عملکرد او همچنان در میان اندیشمندان مورد مناقشه است.

[ad_2]

Erica Ferrell

نینجا موسیقی غرور آفرین. حل کننده مشکل متخصص حرفه ای سفر. دردسر ساز. ارتباط گر مشتاق

تماس با ما