دولت تنها مرد عبدالناصر همتی برای دولت اصلی!

[ad_1]

عبدالناصر همتی امروز «دولت تک سایه» را تشکیل داد و با در اختیار داشتن آمارهای اقتصادی سعی کرد از این نقطه عملکرد اصلی اقتصادی دولت اصلی را به چالش بکشد.

به گزارش قرن جدید، ابراهیم رئیسی بدون تردید رئیس جمهور شد.

همتی در سال 1404 به حامی نیاز داشت

رئیسی با بسیاری از کاندیداهای نزدیک و همفکر و دو کاندیدای اصلاح طلب رقابت کرد و اگرچه تحصیلاتش چندین بار توسط مهرعلیزاده به چالش کشیده شد. اما رقیب اصلی او در انتخابات کسی جز «عبدالناصر همتی» نبود.

حامیان پرونده او تلاش کرده اند تا متن واقعی این بیانیه را در فضای مجازی در دسترس قرار دهند. گفته می شود که سفیر اطلاعات را در اختیار حسین قرار داده است.

اما همتی به عنوان یکی از اعضای دولت روحانی در دوران تبلیغات انتخاباتی بارها مورد انتقاد حامیان اصولگرا به ویژه علیرضا زاکانی قرار گرفت و در نهایت نتوانست سمت کشیش را به دست آورد. این شکست اما پایان راه همت برای رسیدن به کشیش نبود و او تخیلی در سر داشت. تخیل بر انتخابات 1404 متمرکز شد.

دوستی آرام اصلاح طلبان مدت ها طول کشید

اما در عین حال تصور می‌شود که اصلاح‌طلبان وقتی دولت را سرنگون می‌کنند، منتقد دولت می‌شوند و به عنوان دولت سایه یا مخالف دولت عمل می‌کنند. اما شواهد نشان می دهد که اصلاح طلبان به دولت فرصت می دهند و منتظرند تا چند ماه دیگر شروع به انتقاد از دولت کنند.

علیرغم سکوت نیمه تمام اصلاح طلبان، دولت اصلی امروز هم خالی از منتقدان تند نیست و صدای انتقاد از همه جهات به گوش می رسد. امروز اما انتقادات رقبای آن امروز شنیده می شود. انتقادات عبدالناصر همتی در چند ماه گذشته صرفاً به دلیل ثبت نام او به عنوان مخالف دولت یا رهبر دولت در سایه مشکلاتی را ایجاد کرده است.

از نظر اقتصادی رئیس دولت را به چالش بکشید

وی در چند ماه آخر عمر خود به شدت از عملکرد رئیس دولت و برخی از مطالبات اقتصادی استاندار انتقاد می کرد. وی به درخواست ها برای افزایش چهل درصدی ارزش صادرات نفت واکنش نشان داد. او که توییتر را به سکوی اصلی انتقادات خود تبدیل کرده، از افزایش صادرات نفت نوشته است. وی افزود: خبر افزایش چهل درصدی ارزش صادرات نفت ایران خبر خوبی برای کاهش است.تأثیر تحریم ها بر بودجه و اقتصاد کشور قیمت جهانی نفت و نفت در سال 2021 نسبت به سال 2020 بیش از 60 درصد افزایش یافته است. نقش دولت سیزدهم در خنثی سازی تحریم ها چیست؟

سوال همتی حتی واکنش وزیر نفت نخست وزیر را نیز در پی داشت و جواد اوجی پاسخ داد; رئیس جمهور محترم به درستی افزایش چهل درصدی صادرات نفت را در دولت سیزدهم اعلام کرده است.

همتی چند ماه پیش نیز به اظهارات احسان خاندوزی وزیر اقتصاد واکنش نشان داده بود. خاندوزی گفت: دولت سیزدهم می تواند بدون دریافت وام ریالی جدید از بانک مرکزی بودجه شهریورماه خود را تامین کند و حقوق کارکنان دولت زودتر از پایان شهریور پرداخت شده است. همتی در پاسخ به توئیتی نوشت؛ «اعلام شده است که از شهریور ماه استقراضی از بانک مرکزی صورت نگرفته است. بد نیست بدانید تامین کسری ها با اعمال فشار بر بانک ها و منابع مالی آنها نیز منجر به اضافه برداشت جدی از بانک مرکزی می شود. نتیجه استقراض غیرمستقیم و گسترش پایه پولی است. آمارهای مالی حکایت از پایان مهرماه دارد!

همتی مردادماه نیز به اظهارات رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر تشدید نظارت بر بانک مرکزی واکنش نشان داد و در صفحه اینستاگرام خود نوشت: با رعایت موازین شرعی و قانونی این کار را انجام داد. وی افزود: لزوم نظارت بدتر بر بانک‌ها به‌ویژه توان مالی آن‌ها در گام اول تامین حداقل 250 هزار میلیارد تومان برای دستیابی به کفایت سرمایه لازم بانک و در غیر این صورت محدود کردن جایگاه دولت به بانک در این زمینه است.

البته همتی تنها انتقاد اقتصادی از دولت نداشت و جنجالی ترین انتقاد او در پاسخ به برکناری دو استاد دانشگاه بود که با رئیس جمهور و همسرش صحبت کردند و در توئیتی نوشتند؛ اخراج اساتید از دانشگاه به دلایل سیاسی می تواند نشانه ای از تصمیم برای برچیدن نیروی کار باشد. اخراج دکتر محمد فاضلی از دانشگاه بهشتی مایه تاسف است. امیدوارم رئیسی و همسرش به عنوان اعضای هیأت پذیرش دانشگاه جلوی چنین اقداماتی را بگیرند».

انتقاد عمدی همتی از دولت ریاست جمهوری

«گاهی اوقات فقط رای دادن. بله، رای می تواند سرنوشت یک ملت را نه برای چهار سال بلکه برای چهل سال آینده تعیین کند. این بخشی از نامه عبدالناصر همتی به مردم ایران در آخرین ساعات تبلیغات انتخاباتی است. او در جریان مناظره بارها بر سرنوشت انحصار تاکید کرد و حالا به نظر می رسد سعی دارد «منتقد واحد» باشد و دولت سایه واحد تشکیل دهد.

همتی که دلش برای اصلاح طلبانی که در انتخابات 1400 از او حمایت نکردند هم تاسف خورد، حالا به تنهایی و با تریبونی به نام توییتر یا اینستاگرام سعی دارد نقش منتقد و اپوزیسیون دولت و حتی دولت سایه را بازی کند.

همتی هم مثل سعید جلیلی جلسه دولت در سایه برگزار نکرد و از دولت انتقاد نکرد و نظام بی تدبیری مثل برخی منتقدان مثل احمدی نژاد از اینجا به چالش کشیده شد.

انتقادات اخیر از رئیس جمهور و دولتمردان نشان می دهد که نیت همتی تقویت سیاست چهار ساله رئیس جمهور و عملکرد اقتصادی است. به خصوص امروز انتقادات از تیم اقتصادی دولت و از هم پاشیدگی این تیم اوج گرفته است.

شاید این مسیر او را برای شرکت در انتخابات 1404 آماده کند. آماده مجرد بودن

[ad_2]

Jamiya Calhoun

دوستدار فرهنگ پاپ به طرز خشمگینانه ای فروتن. نینجاهای شبکه های اجتماعی بی عذرخواهی طرفدار الکل دردسر ساز.

تماس با ما