بهترین رژیم غذایی برای سلامت کبد

[ad_1]

رعایت یک رژیم غذایی متعادل از پروتئین، چربی و کربوهیدرات و میوه ها و سبزیجات بیشتر برای محافظت از سلامت کبد ضروری است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، برخی از غذاهای طبیعی به حفظ سلامتی و پیشگیری از بیماری های کبدی کمک می کنند. مصرف منظم این غذاها را نیز می توان به کسانی که می خواهند کبدی سالم داشته باشند توصیه کرد.

کبد چیست؟

این اندام در قسمت بالای سمت راست شکم قرار دارد. کبد شما بسیاری از وظایف مهم را انجام می دهد، از جمله ذخیره ویتامین ها و مواد معدنی، تولید فاکتورهای انعقادی، سنتز آنزیم ها و پروتئین ها، ذخیره چربی ها و قندها، و حذف الکل، داروها و سموم از بدن. به همین دلیل، داشتن کبد سالم برای یک زندگی سالم ضروری است.

برخی از مسائل وجود دارد که باید در طول زندگی برای محافظت از سلامت کبد مورد توجه قرار گیرد. این موارد شامل پرهیز از الکل و سیگار و مصرف غیرضروری مواد مخدر، ورزش منظم، اجتناب از استرس، معاینات منظم و خوردن یک رژیم غذایی سالم است.

1. آتیکو

کنگر فرنگی سرشار از مواد مغذی است. حاوی ویتامین های A، C و B و مواد معدنی ضروری مانند پتاسیم، منگنز و کلسیم است. علاوه بر این، کنگر فرنگی “سیارین” از عملکرد کبد، صفرا و مجاری صفراوی، کلیه ها و روده ها پشتیبانی می کند. کنگر باعث تسریع جریان صفرا می شود. به این ترتیب از انسداد لوله های آب و بیماری کیسه صفرا جلوگیری می کند و در عین حال هضم غذا را تسهیل کرده و از هضم غذا جلوگیری می کند.

کنگر علاوه بر کبد، غلظت اوره را در کلیه ها افزایش می دهد و اثر مدر دارد. به این ترتیب ضمن پاکسازی خون، به دفع سموم از بدن نیز کمک می کند. کنگر فرنگی متوسط ​​حدود 60 کیلو کالری کالری دارد. به دلیل کالری کم، گزینه های غذایی بسیار مفید هستند. همچنین به جلوگیری از مشکلات گوارشی کمک می کند. زیرا منبع خوبی از فیبر است. برای مصرف می توانید کنگر فرنگی تازه یا کنسرو شده را بجوشانید و در سالاد استفاده کنید. می توانید آن را با غلات مخلوط کرده و به عنوان نوشیدنی مصرف کنید.

. قهوه

یکی از فواید قهوه که اثرات مثبت زیادی بر سلامتی دارد، محافظت از سلامت کبد است. هنگامی که مطالعات علمی بررسی شد، مشاهده شد که مصرف قهوه اثر محافظتی دارد و از پیشرفت بیماری حتی در بیماران کبدی پشتیبانی می کند. افراد مبتلا به بیماری کبدی که به طور منظم و متوسط ​​قهوه می نوشند، نسبت به افرادی که قهوه نمی نوشند، در معرض خطر آسیب دائمی کبد و سیروز کبدی قرار دارند.

قهوه که حاوی آنتی اکسیدان است، رادیکال های آزاد را خنثی می کند و استرس اکسیداتیو را کاهش می دهد. به این ترتیب از سرطان کبد و سایر سرطان ها پیشگیری می کند. علاوه بر این، قهوه که از التهاب جلوگیری می کند، در بهبود التهاب کبد و جلوگیری از آسیب کبدی ناشی از هپاتیت موثر است. قهوه که باعث تسریع چربی سوزی در بدن می شود از چاقی در کبد نیز جلوگیری می کند. به دلیل تمام این اثرات مثبت، اگر زیاد آن را مصرف نکنید، قهوه می تواند به عنوان یک غذای دوستدار کبد در نظر گرفته شود.

3. چای سبز

چای سبز ماده غذایی بسیار ارزشمندی است که در مورد فواید آن برای سلامتی مورد بررسی های علمی بسیاری قرار گرفته است و بسیاری از این فواید توسط این مطالعات به اثبات رسیده است. مشخص شده است که درمان بیماری کبد چرب غیر الکلی در افرادی که عادت به نوشیدن منظم چای سبز دارند، بسیار آسان تر است. چای سبز که منبع مهم آنتی اکسیدان ها نیز هست، استرس اکسیداتیو را در بدن کاهش می دهد.

روی سرطان کبد و بسیاری از سرطان ها اثر محافظتی دارد. چای سبز که التهاب را کاهش می دهد، التهاب کبد را نیز بهبود می بخشد. در بیماران مبتلا به هپاتیت از آسیب کبدی ناشی از عفونت جلوگیری می کند. برای مشاهده این اثرات مثبت، مصرف چای سبز باید به طور منظم و بیشتر از ۲ تا ۳ فنجان در روز باشد.

4. سیر

قرن هاست که به عنوان یک ضد عفونی کننده طبیعی شناخته شده و مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین فواید سلامتی مهمی برای کبد دارد. سیر به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی که دارد از التهاب کبد جلوگیری می کند. علاوه بر این، التهاب در بیماری هایی مانند هپاتیت یا سنگ کیسه صفرا را تسکین می دهد و از آسیب کبدی جلوگیری می کند. علاوه بر این، سیر که فواید بسیاری برای سلامتی دارد، می تواند به طور منظم توسط افراد سالم مصرف شود.

5. مارچوبه

اگرچه مصرف آن در کشور ما چندان رایج نیست. اما مارچوبه غذای بسیار مفیدی برای سلامت کبد است. مارچوبه را تازه مصرف می کنند. این گیاه می تواند از عملکرد کبد حمایت کرده و از بیماری های کبدی جلوگیری کند. به دلیل داشتن اثر ادرارآور به پاکسازی بدن از سموم کمک می کند. همچنین از سلامت کبد و کلیه ها محافظت می کند. همچنین، مارچوبه را با فواید بسیار دیگر، می‌توان به راحتی به عنوان سرو با روغن زیتون، به تنهایی یا در سالاد میل کرد.

6. عصبانی

انگور غذای خوبی برای کبد است. این رسوب حاوی یک ماده بسیار مفید به نام رسوراترول به خصوص در انواع قرمز و بنفش است. رسوراترول یک آنتی اکسیدان قوی است که به پیشگیری از بسیاری از بیماری ها به ویژه سرطان کبد و التهاب کبد کمک می کند. علاوه بر انگور، دانه های آن سرشار از این ترکیبات مفید است.

7. بادام زمینی

بادام زمینی غذایی با محتوای کولین بالا است که یک ماده بسیار مفید برای سلامت کبد است. دانه ها سرشار از آنتی اکسیدان ها، ویتامین E و مواد معدنی هستند. بنابراین، می تواند از کبد در برابر سرطان و عفونت محافظت کند و از عملکرد طبیعی آن پشتیبانی کند. علاوه بر بادام زمینی، تراشه های چوب مانند تخمه آفتابگردان و فندق برای سلامت کبد مفید هستند. اما از آنجایی که چربی این غذاها زیاد است، رعایت میزان مصرف متعادل ضروری است.

8. ماهی چاق

ماهی های چرب مانند سالمون و ماهی خال مخالی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند. اسیدهای چرب امگا 3 نقش مهمی در محافظت از سلامت قلب و عروق، متعادل کردن کلسترول، جلوگیری از التهاب و سرطان و محافظت از سلامت کبد دارند. ماهی ها باید حداقل دو روز در هفته بخورند تا اسیدهای چرب امگا 3 کافی دریافت کنند. به روشی سالم مانند در فر، گریل یا فر بپزید.

9. سپرده صاف

یکی دیگر از مواد غذایی که به محافظت از سلامت کبد کمک می کند انگور است. ترکیبی به نام نارینگین اثرات مهمی در محافظت از سلامت و بهبود عملکرد کبد دارد. در عین حال، این مواد که دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند، در مبارزه با عفونت ها و محافظت از سلول ها در برابر سرطان نیز موثر هستند. بنابراین مصرف انگور می تواند از بسیاری از بیماری ها به ویژه بیماری هایی مانند هپاتیت، غدد لنفاوی و سرطان کبد پیشگیری کند.

غذاهای مفید برای کبد که در بالا ذکر شد می توانند توسط افرادی که از نظر پزشکی از مصرف این غذاها محافظت نمی شوند به رژیم غذایی اضافه کنند. این غذاها می توانند از سلامت کبد محافظت کنند.

علاوه بر این، باید از مصرف الکل و سیگار خودداری کرد. داروها و مکمل های مورد علاقه خود را مصرف نکنید و به طور منظم ورزش کنید. علاوه بر این، معاینات منظم کبد، تست های عملکرد کبد و افزایش وزن مناسب افراد دارای اضافه وزن می تواند از سلامت کبد محافظت کند. بنابراین، با تشخیص بیماری احتمالی در مراحل اولیه، از آسیب دائمی کبد جلوگیری می شود.

[ad_2]

Cassie Wells

حل کننده مشکل به طرز خشمگینانه ای فروتن. ماون فرهنگ پاپ استاد عمومی موسیقی. متعصب وب هیپستر پسند. ارتباط دهنده.

تماس با ما