جملات ویژه رهبرانقلاب درباره مصباح یزدی

[ad_1]

مهر نیوز: رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره شخصیت آیت الله مصباح گفتند: ایشان فقیه، فیلسوف، اندیشمند و صاحب نظر در مسائل اساسی اسلام هستند و خدا را شاکرم که جامعه و جوانان ما به ایشان علاقه مند هستند. .

آیت الله محمدتقی مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) و نماینده خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری، پس از تحمل یک دوره بیماری، امروز در سن 86 سالگی به دیوان عالی کشور پیوست.

بیانات ویژه رهبرانقلاب درباره آیت الله مصباح

آیت الله محمد تقی مصباح یزدی سابق در ۱۲ بهمن ۱۳۴۲ در خانواده ای مذهبی در یزد به دنیا آمد. زندگی پدر و مادر رئیس در خانه مادر بزرگوار بسیار سخت است. مادرم با کمک خاله‌ام در خانه جوراب درست می‌کرد تا پدرم برای پول درآوردن آن‌ها را در مغازه بفروشد. این یک شغل کم درآمد است که پدر باید هر از گاهی پول قرض کند تا شغل خوبی پیدا کند. خاندان متدین و شیفته اهل بیت(ع) با همه سختی ها در دوران خفقان رضاشاه که مجالس عزاداری به شدت ممنوع بود، شب محرم را در زیرزمین خانه، توسل و مجلس مصائب برپا کردند.

محمد تقی برای کسب دانش بیشتر در مقطع ابتدایی تحصیل کرد. او مشتاق بود بداند که هر سال در امتحانات پایان ترم به عنوان دانش آموز ممتاز مدرسه شناخته می شود و همین امر باعث محبوبیت او نزد مدیران و معلمان مدرسه می شود. اما محمدتقی آرزوی دیگری دارد. او فقط به تحصیل علم و کسب معارف الهی می اندیشید و به همین دلیل در انشای کلاس چهارم خود می نویسد که می خواهد به نجف برود و به تحصیل علم بپردازد. این مقاله محمدتقی، استاد و شاگردانش را شگفت زده کرد.

آغاز جستجو

محمدتقی نوجوان در سال 1325 وارد حوزه علمیه یزد شد و در یکی از حجره های مدرسه شافعی در میدان خان ساکن شد و به وضعیت فرسوده مدرسه مشترک، مدرسه و کلاس های مخروبه و کمبود معلم بی اعتنا بود. و دوره های معمولی، او به مدت چهار سال بسیار مطالعه کرد

بیانات ویژه رهبرانقلاب درباره آیت الله مصباح

محمدتقی علاوه بر برنامه درسی رسمی حوزه، با انگیزه علم دوستی و جستجوی حقیقت، برخی از علوم روز مانند فیزیک، شیمی، فیزیولوژی و زبان فرانسه را با استادی به نام «محققی رشتی» که بعدها. اعزام به آلمان توسط مرحوم آیت الله بروجردی، ایشان اعزام شدند، درس می خواندند.

ادامه تحصیل سمینار در قم

محمد تقی در قم در چهار درس روزانه شرکت می کرد: درس مرحوم مرتضی حائری که صبح در منزل ایشان برگزار می شد. جلد 1 کفایه مرحوم آقا شیخ عبدالجواد جبل عاملی که هنگام طلوع آفتاب در مسجد عشقعلی برگزار شد و ایشان و یکی از دوستانشان قبل از طلوع آفتاب این درس را مطرح کردند. جلد دوم کفایه با مرحوم آقا مرتضی حائری که عصر در منزل ایشان بود. و دیگری درس نظام است. یادگیری، مطالعه و بحث در مورد این درس‌ها او را تمام وقت نگه می‌دارد و در دسترس قرار می‌دهد 5 تا 6 ساعت در روز برای استراحت و انجام کارهای دیگر وقت بگذارید. اما او با شور و شوقی غیرقابل توضیح برای مشکلات و کمبودها زندگی می کرد و شغل اصلی او تحصیل و مناظره بود.

شیخ محمد تقی با همه سختی ها، دروس باقی مانده را در مدت یک سال به پایان رساند و از سال بعد در محضر مرحوم آیت الله بروجردی و دروس خارج از مدرسه امام خمینی (ره) شرکت کرد. از طرفی بیست و چند ساله بود و پس از سکونت در مدرسه حجتیه در آنجا حجره گرفت. توفیق آشنایی با بزرگان و علمای وارسته ای چون امام خمینی (ره)، علامه طباطبایی و آیت الله بهجت(ره) چنان مایه خرسندی بود که ایشان تنها هجرت به قم را از سعادت خداوند دانستند.

شیخ محمد تقی از همان سالی که وارد قم شد با امام خمینی (ره) که سالها از مبلغان نامی بود آشنا شد و وقف خدمت به ایشان شد. با اینکه هنوز به اندازه کافی برای درس خواندن دارد، گاهی اوقات برای آماده شدن برای آنها به خارج از کشور می رود و از سال دوم به بعد به طور منظم به مدرسه می رود.

آیت الله بهجت: برو از مصباح یزدی بخواه که به تو درس اخلاق بدهد

شیخ محمدتقی جوان آن سالها با آیت الله محمدتقی بهجت آشنا شد. این آشنایی زمینه ساز ارتباط و علاقه بیشتر معلم و شاگرد شد و به تدریج استاد به توانایی ها و درایت علمی و اخلاقی شاگردان خود پی برد. بی جهت است که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، وقتی عده ای از بازاریان قم خدمت آیت الله بهجت رسیدند و از ایشان خواستند که خود یا یکی از روحانیون درس اخلاق برگزار کند. آیت الله بهجت یک بار فرمودند: «آقای مصباح یزدی، من این را تایید می کنم.» بروید از ایشان بپرسید، من از ایشان می خواهم که درس اخلاق بدهند.

آیت الله مصباح یزدی در عرصه فقه از محضر اساتید بزرگی چون آیت الله بروجردی، اراکی، امام خمینی و بهجت بهره برده است; موفق به دریافت این نشان از آیت الله بروجردی سابق شدند و ایشان سرانجام در سن 27 سالگی به درجه اجتهاد رسید.

آشنایی با علامه طباطبایی سابق و شناخت قوای روحی و اسرار و کمالات آن، شگفتی های علم و فضیلت و تقوا، استاد را بر آن داشت که بیشترین تلاش خود را صرف آموزش علوم قرآن و تفسیر آن کند. . ابتدا با حضور در درس تفسیر علامه و سپس با به کارگیری نصایح و آموزه های شخصی خود توانست تدبر در قرآن کریم و نکات زیبای آن را در آیات نوری بیاموزد و در این زمینه صاحب نظر شود. در این وادی، چنان شد که علامه برای تطبیق نکته و دقت نظر خود، کار مطالعه مجدد تفسیر المیزان را قبل از انتشار به ایشان سپرد.

آیت الله مصباح بیشتر وقت و تحصیلات علمی خود را صرف فلسفه کردند. علت گرایش او به فلسفه علاقه و علاقه به علامه طباطبایی بود. آیت الله مصباح سیر و سلوک و شفا را نزد حضرت علامه آموخت و خود با به کارگیری رویکرد بسیار فلسفی خود، ابتکارات و ابتکاراتی در این زمینه انجام داد.

وی نیز مانند اساتید خود معتقد بود که برای شناخت اسلام و معارف اسلام و همچنین پاسخگویی به شبهات و هجمه ها به باورهای دینی باید مطالعات و تحقیقات فلسفی در اوج تحصیلات حوزوی قرار گیرد تا طلاب در حین تحصیل الهیات و الهیات با الهیات آشنا هستند

بیانات ویژه رهبرانقلاب درباره آیت الله مصباح

مبارزه با رژیم پهلوی

آیت الله مصباح یزدی در دوران ظلم و ستم با آن رژیم و عوامل آن مبارزه شدیدی کرد که بخش مهمی از زندگی ایشان بود. در «انجمن های ایالتی و ولایتی» و «نهضت روحانیت» به رهبری امام راحل فعالیت داشته اند.

در ماجرای دستگیری و حبس امام خمینی (ره) در زندان قیطریه، نامه ای خدمت ایشان ارسال کرد که در آن ضمن تایید و تشویق امام (ره) به ادامه فعالیت و گزارش وضعیت متعاقباً اقدام کرد. با دستگیری وی از زندان آزاد شد. در این نامه از طریق حاج حسن صانعی به امام (ره) تبریک و از استاد مصباح تشکر شده است.

یکی از فعالیت های آیت الله مصباح یزدی در مبارزه با استبداد، همکاری با نشریه مخفی «بعثت» و سپس تشکیل نشریه انقلابی «انتقام» بود. مجله انتقام تحت عنوان مبارزه با دیکتاتوری و نشر اندیشه های امام (ره) و حمایت از روحانیت با همکاری عده ای از علاقه مندان به امام (ره) و تحت مدیریت آیت الله منتشر شد. مصباح یزدی. . آنها از ابتدا عهد کرده اند که در همه موارد نصیحت نکنند. تعبیه این پیام که محتوای آن از رادیوهای بیگانه پخش می شد، بارقه امیدی را در سرزمین مخاطبان امام برانگیخت و آنان را به مبارزه تشویق کرد و از سوی دیگر، ترس و خشم شاه را برانگیخت. رژیم.

علم جهاد

آیت الله مصباح یزدی مدت ها در عرصه علم و فرهنگ خدمات ارزنده ای ارائه کرد و به صورت دوره ای بنا به نیاز آن دوره حرکت فرهنگی متناسبی را آغاز کرد. جدیت او و همچنین نظم و انضباط برجسته و واقع گرایی او باعث شد که بیشتر حرکت های فرهنگی او نتایج مثبتی به همراه داشته باشد.

آیت الله مصباح در بدو ورود به مدرسه قم به کاستی های این سمینار اشاره کرد و همانطور که اشاره کرد منتظر فرصتی برای یافتن راه حل مناسب برای آن بود. وی کاستی هایی را در سه حوزه نظام آموزشی، مسائل اخلاقی و فرآیندهای وکالت شناسایی کرد و در نامه به آن پرداخت.

ایدئولوژی اصلاحی سمینار می طلبد که مدارس جدید با برنامه ریزی ویژه بتوانند دانش آموزان پرتلاش و مستعد را در زمان کمتر و با کیفیت بهتر در اختیار جامعه قرار دهند. این امر به همت شهید آیت الله بهشتی و مرحوم آیت الله ربانی شیرازی میسر شد و مدرسه ای به نام «حقانی» تأسیس شد. این مدرسه توسط مرد خیری به نام حاجی حقانی که تاجر زنجانی و روحانی شیعه بود تأسیس کرد. آیت الله قدوسی نیز به عنوان سرپرست این مدرسه منصوب شده است. شهید قدوسی همچنین از آیت الله مصباح به تدریس و تدریس فلسفه و تفسیر و اخلاق دعوت کرد.

پس از چهار سال به درخواست شهید قدوسی به عنوان یکی از اعضای مدیریت مدرسه، معلم به عضویت هیئت مدیره مدرسه درآمد. حاصل این تلاش ترکیبی، تربیت تکنسین های تحصیل کرده شاغل در نهادهای مختلف جمهوری اسلامی است.

پذیرش معاونت آموزشی مؤسسه «در راه حق» نیز فعالیت مثبت و از خدمات خوب آیت الله مصباح یزدی است. با توجه به نفوذ اندیشه های مادی و مارکسیستی فرهنگ غرب در اذهان جوانان و با در نظر گرفتن خلأهای موجود در حوزه، تصمیم به ساماندهی بخش آموزشی مؤسسه در راه حق گرفت که تأسیس شد. . توسط آیت الله خرازی معاونت آموزشی مؤسسه به شرط تحصیل در خارج از کشور به مدت حداقل دو سال دانشجو می پذیرد و پس از مصاحبه علمی توسط آقایان. مظاهری، یزدی و آیت الله مصباح.

آیت الله مصباح با توجه به توطئه دشمن در اوایل انقلاب تصمیم گرفت برای حفظ نهال از دست رفته انقلاب، جمعی از علما را به اقصی نقاط کشور بفرستد و خود نیز برنامه درسی رسمی را برای حفاظت تعطیل کرد. انقلاب می تواند در مراکز مختلف سخنرانی کند و به شبهات بپردازد. علاوه بر این، به دلیل ضرورت کار دانشگاهی در آن سال های حساس، آیت الله مصباح یزدی پیشنهاد تأسیس مرکزی به نام «دفتر همکاری حوزه و دانشگاه» را دادند که به تصویب ستاد انقلاب فرهنگی رسید.

با توسعه نهادهای در راه حق و بنیاد باقرالعلوم و نیز رشد طلاب، تقاضای فضا با امکانات بیشتر بیشتر شد تا اینکه با برنامه های آیت الله مصباح یزدی و . عنایت ویژه امام خمینی و آیت الله خامنه ای «موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی» تأسیس شد. این موسسه در حال حاضر نزدیک به هزار نفر از دانشگاهیان را تحت پوشش قرار داده و هر روز آنها را با علم آشنا می کند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی یکی از دستاوردهای آیت الله مصباح یزدی را تربیت طلاب و حاصل زحمات ایشان در مؤسسه حقوقی و پژوهشی امام خمینی (ره) دانستند: «فضل ما که دارد. (1370/12/13)

سرانجام در 12 دی ماه 1396 پس از یک عمر تلاش علمی و فرهنگی، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی پس از مدت ها تحمل بیماری دارفانی در سن 86 سالگی دار فانی را وداع گفت.

[ad_2]

Aria Coffey

مجری کل کارشناس موسیقی. الکل گیک لاعلاج ایجاد کننده. علاقه مندان به زامبی ها

تماس با ما