جمعه سیاه چه روزی است؟ – زومیت

[ad_1]

جمعه سیاه هر سال در ایالات متحده به عنوان روز پس از شکرگزاری جشن گرفته می شود. روز شکرگزاری یا خود روز شکرگزاری یک تعطیلات رسمی و تعطیلات در ایالات متحده در آخرین پنجشنبه ماه نوامبر است. در نتیجه، تاریخ جمعه سیاه یا روز شکرگزاری از سالی به سال دیگر متفاوت است. به عنوان مثال، از سال 2019 تا 2022، تاریخ های شکرگزاری به ترتیب 29، 27، 26 و 25 نوامبر است. تاریخ جمعه سیاه 2020 در ایران 28 دسامبر 2016 خواهد بود.

اولین روز پس از روز شکرگزاری در فرهنگ آمریکایی به عنوان آغاز فصل خرید کریسمس شناخته می شود. این فرهنگ در سال 1952 آغاز شد. اما استفاده از نام جمعه سیاه برای این روز در دهه های اخیر رایج شده است. در جمعه سیاه، بسیاری از فروشگاه ها در ایالات متحده، محصولات خود را با تخفیف های عالی به فروش می رسانند و زودتر از حد معمول باز می شوند و گاهی اوقات فروشگاه ها از آخرین ساعات روز شکرگزاری آماده خدمات رسانی به مشتریان هستند. با توجه به همین روند و تمایل شدید مردم به خرید در جمعه سیاه، برخی از ایالت های ایالات متحده مانند کالیفرنیا روز بعد از روز شکرگزاری را به لیست تعطیلات رسمی خود اضافه کردند.


تاریخچه جمعه سیاه

تاریخچه بلک فرایدی یا بنا به تعریف بزرگترین روز حراج در جهان به قرن بیستم باز می گردد. اما کلمه جمعه سیاه به قرن نوزدهم برمی گردد. کلمه “سیاه” در بیشتر فرهنگ ها برای توصیف ناملایمات استفاده می شود. حتی در فرهنگ آمریکایی، این اصطلاح برای روزهایی که بلایای عمومی رخ می دهد استفاده می شود. برای اولین بار در سال 1869، اصطلاح جمعه سیاه برای توصیف روزی استفاده شد که بازار طلا در ایالات متحده با سوء استفاده بسیاری از معامله گران مواجه شد.

جمعه سیاه

اصطلاح جمعه سیاه اولین بار برای روز بعد از شکرگزاری در مقاله ای در سال 1951 در مجله مدیریت و نگهداری FactPri استفاده شد. همان مجله در نوامبر 1952 دوباره از این اصطلاح استفاده کرد و این بار بلک فرایدی ربطی به خرید یا حراج نداشت. در واقع بسیاری از کارگران در آن سال ها به دلیل بیماری پس از یک روز مرخصی از رفتن به کارخانه امتناع می کردند. او با این کار خود را برای تعطیلات چهار روزه آماده می کرد. پلیس فیلادلفیا و روچستر در همان زمان از واژه جمعه سیاه استفاده کردند. در آغاز فصل خرید کریسمس، ترافیک جاده‌ای برای نیروی پلیس فاجعه‌بار بود که از عبارات جمعه سیاه و شنبه سیاه استفاده می‌کردند. پس از مدتی که مدیریت ترافیک آسان شد، کارشناسان روابط عمومی عباراتی مانند جمعه بزرگ و شنبه بزرگ را برای روزها پیشنهاد کردند که البته با استقبال زیادی مواجه نشد.

اصطلاح جمعه سیاه اولین بار در قرن نوزدهم در ایالات متحده استفاده شد

در طول دهه ها، استفاده از اصطلاح جمعه سیاه به عنوان شلوغ ترین روز فروش در ایالات متحده به تدریج افزایش یافت. رسانه‌های قدیمی‌تر مانند نیویورک تایمز و فیلادلفیا اینکوایرر شهرت جمعه سیاه را در دهه‌های 1970 و 1980 افزایش دادند. در اوایل دهه 1980، فروشندگان تعریف و توجیه جالبی برای جمعه سیاه ارائه کردند. او ادعا می کرد که در کل سال از ژانویه تا نوامبر ضرر مالی داشته است و گزارش او همیشه حاوی ضرر بوده است و اولین روز از فصل خرید کریسمس فصل سودآوری را برای او آغاز کرد. حسابرسان مالیاتی و حسابرسان از رنگ قرمز برای نشان دادن ضرر مالی فروشنده و رنگ سیاه برای نشان دادن سود استفاده می کنند. در نتیجه، جمعه سیاه روزی بود که گزارش های رنگ فروشگاه ها از قرمز به سیاه تغییر یافت.

تاریخچه جمعه سیاه در فرهنگ آمریکایی نیز با رژه بابا نوئل پدی مرتبط است. برای جشن شکرگزاری، آمریکایی ها نیز رژه هایی را ترتیب می دهند که بابانوئل در پایان رژه راه می رود. حرکت بابانوئل به زودی انجام می شود و نشان می دهد که آمریکایی ها برای مهم ترین تعطیلات بعد از روز شکرگزاری آماده می شوند. در قرن نوزدهم و بیستم فروشگاه های بزرگ در ایالات متحده و کانادا از رژه بابا نوئل برای تبلیغات و بازاریابی استفاده می کردند و به نوعی حامی این رژه بودند. با این حال، این روند ادامه داشت تا اینکه اولین روز پس از روز شکرگزاری به عنوان اولین روز از فصل خرید در آمریکای شمالی شناخته شد.

جمعه سیاه

فرهنگ آمریکایی همیشه با تبلیغات فصل خرید کریسمس قبل از شکرگزاری مخالف بوده است. با ظهور فرهنگ جمعه سیاه، فروشندگان مجبور شدند تبلیغات را زودتر شروع کنند. این اقدامات با مخالفت مستقیم رئیس جمهور آمریکا نیز مواجه شد. با این حال، در زمان های اخیر، به دلیل نفوذ روزافزون تجارت الکترونیک در فرهنگ خرید، سنت ها به آرامی در حال فراموشی هستند. به عنوان مثال، در جولای 2015، آمازون یک روز تخفیف به نام Prime Day را راه اندازی کرد که تخفیف های بیشتری نسبت به جمعه سیاه ارائه می دهد. این روند در سال های بعد نیز ادامه یافت و فروشگاه های بیشتری به شرکت تجارت الکترونیک پیوستند و روز جدیدی به نام «جمعه سیاه در ماه جولای» متولد شد.

در طول سال ها، فروشگاه های آمریکایی تصمیم گرفته اند تا فروشگاه های خود را در ساعات اولیه روز باز کنند تا مشتریان بتوانند با خیال راحت تر خرید کنند. این روند باعث ایجاد اصطلاح “پنجشنبه سیاه” شد. اما این روند چندان مستمر نبود و تقریباً شکست خورد.


جمعه سیاه در ایران و سایر نقاط جهان

در سال های اخیر، تجارت الکترونیک تحت رهبری آمازون نقش کلیدی در ترویج فرهنگ جمعه سیاه بازی کرده است. تخفیف های باورنکردنی فروشگاه های آنلاین برای کالاهایشان به تدریج خرید جمعه سیاه را به یک فرهنگ بین المللی تبدیل کرده است. این نفوذ فرهنگی به قدری رشد کرد که خرید جمعه سیاه آمریکایی به ایران هم رسید و در سال های اخیر شاهد حضور بلک فرایدی در فروشگاه های اینترنتی ایران بودیم.

علاوه بر ایالات متحده، کانادا، بریتانیا، مکزیک، رومانی، هند، فرانسه، آلمان، سوئیس، استرالیا و نیوزلند به خاطر رویدادهای جمعه سیاه خود شناخته می شوند. در این کشورها، رویدادهای ویژه ای برای جمعه سیاه برگزار می شود و خرید با تخفیف محدود به فروشگاه های آنلاین نیست. با این حال، امروزه بسیاری از کاربران در این کشورها ترجیح می دهند از خدماتی مانند آمازون، والمارت و دیگران به صورت آنلاین خرید کنند.

حراج

غول تجارت الکترونیک چینی علی بابا رویدادی مشابه جمعه سیاه بر روی پلتفرم خود راه اندازی کرده است که در سال های اخیر چندین بار رکورد فروش آمازون و رقبای آمریکایی را شکسته است. در چین، روز مجردها هر سال در 11 نوامبر جشن گرفته می شود. روزی که در تقویم به 11/11 دیده می شود و تکرار عدد یک در آن به نشانه ازدواج نکردن افراد تعبیر می شود. علی بابا با استفاده از کلمه چینی، فروش انحصاری را روی پلتفرم های مختلف خود اعمال کرد که بارها رکوردهای فروش آمازون و والمارت و حتی فروش کل جمعه سیاه را شکست.

استفاده از عبارت بلک فرایدی در فروشگاه های اینترنتی و در بین کاربران ایرانی در سال های اخیر به جایی رسیده است که برای عموم مردم این سوال را ایجاد کرده است که بلک فرایدی در ایران چیست یا بلک فرایدی در ایران چیست؟ کاربران زیادی در حال بررسی تاریخچه بلک فرایدی در ایران هستند تا بتوانند از تخفیف های بسیار زیاد فروشگاه های اینترنتی داخلی و خارجی بهره مند شوند.

تاریخ جمعه سیاه 2020 در ایران 28 دسامبر 2016 است

در سال های اخیر با وجود فشارها و محدودیت ها، امکان خرید از فروشگاه های بین المللی مانند آمازون در ایران کمی آسان شده است. به همین دلیل در سال‌های اخیر، کاربران در حال بررسی تاریخچه بلک فرایدی در ایران بوده‌اند تا دوستان و آشنایان ساکن در همین واسطه‌ها یا سایر کشورها را برای خریدهای تخفیف دار خود پیدا کنند. همین روند بود که باعث شد فروشگاه های آنلاین ایرانی به تدریج برنامه هایی را برای فروش با تخفیف به کاربران خانگی که شکست ها و موفقیت هایی را تجربه کرده بودند راه اندازی کنند. فروشگاه اینترنتی بامیلو برای اولین بار در ایران رویدادی به نام «حراج جامعه» برگزار کرد تا محصولات خود را مشابه جمعه سیاه آمریکایی با تخفیف بیشتر به مصرف کنندگان بفروشد. مدت کوتاهی پس از آن، دیجیک به مسیر «خرید جمعه» اضافه شد و او نیز رویکرد مشابهی را در پیش گرفت. البته دیجیک نسخه داخلی دیگری از جمعه سیاه را با نام «یلدای شگفت انگیز» برگزار می کند.

محبوبیت فروشگاه آنلاین در جمعه سیاه منجر به ظهور اصطلاح “Cyber ​​Monday” در اوایل دهه 2000 شد. خرده فروشان در سراسر ایالات متحده دریافته اند که از آنجایی که جمعه شلوغ است، بسیاری از خریداران ترجیح می دهند در اولین دوشنبه پس از روز شکرگزاری، به صورت آنلاین با نرخ های تخفیفی خرید کنند. فروش آنلاین در این روز نسبت به سال گذشته افزایش یافته است و روز دوشنبه، پس از روز شکرگزاری در سال 2010، رکورد فروش به جمعه سیاه نزدیک شد. اصطلاح Cyber ​​Monday نیز در این دوره رایج شد. در سال‌های بعد، در برخی موارد، فروش CyberMundy از جمعه سیاه نیز فراتر رفت.

جمعه سیاه

در سال های اولیه 2010، فروش و درآمد فروشگاه آنلاین در CyberMundy در هفته بعد به تدریج افزایش یافت. فروشگاه ها به این نتیجه رسیدند که خریداران تا یک هفته بعد از Cybermond همچنان به دنبال پیشنهادهای تخفیف هستند. در نتیجه اصطلاح دیگری به نام «هفته سایبری» در رسانه ها رایج شد.


حقایق جالب در مورد جمعه سیاه

آمار فروش جمعه سیاه در آمریکا در سال های اخیر نشان دهنده کاهش خرید در این روز است. بلک فرایدی سال هاست که پرفروش ترین روز برای خرده فروشان آنلاین و آفلاین آمریکایی بوده است. به عنوان مثال، طبق ارقام جمعه سیاه سال 2017، کل خرید مصرف کننده 3.58 میلیارد دلار است، که به معنای 47.335 پوند برای هر خرید است.

آمار سالانه خریدهای آمریکایی در جمعه سیاه با آمارهای جالب مقایسه می شود. به عنوان مثال، تعداد مشتریان Walmart در جمعه سیاه از تعداد کل بازدیدکنندگان دیزنی لند در یک روز بیشتر است. فروش آنلاین نیز هر ساله رکوردها را می شکند و سیستم مدیریت زیرساخت فروشگاه های آنلاین مجبور است هر ساله به نیاز مبرم به بهینه سازی پاسخ دهد. تعداد افراد مجروح یا کشته شده در جمعه سیاه آمار جالبی است و برخی ارقام از تعداد افرادی که هر ساله در اثر حملات کوسه در ایالات متحده کشته می شوند بیشتر است.

مقالات مرتبط:

یکی از نکات جالب بلک فرایدی که به دلیل استقبال خودجوش مردم است، نارضایتی کارکنان فروشگاه خرده فروشی است. برای آماده شدن برای فروش گسترده جمعه سیاه، در آستانه روز شکرگزاری، فروشگاه های کوچک و بزرگ باید کارکنان خود را در فروشگاه داشته باشند. روز شکرگزاری در راه است، به این معنی که فصل تعطیلات در اوج است. با این حال، با اجبار کارگران و کارمندان به کار در آن روز، اعتراض گسترده اتحادیه های کارگری در رویدادهای مختلف صورت گرفت. این در حالی است که بسیاری از فروشگاه ها از آسیب های ازدحام جمعیت در جمعه سیاه گلایه دارند و در این روز نیز تعطیل هستند.

شاید در نگاه اول به نظر برسد که فروش اقلام سرگرمی در بلک فرایدی بیشتر از هر دسته دیگری است. در حالی که این روزها اکثر مصرف کنندگان به دنبال تخفیف بیشتر برای وسایل الکترونیکی و سرگرمی مانند تلویزیون و کنسول های بازی هستند، فروش اقلام ارزان قیمت و لوازم خانگی هر ساله در این روز رکورد می شکند. والمارت در یکی از آمارهای خود حتی لباس خواب و لباس راحتی را پرفروش ترین اقلام در جمعه سیاه معرفی کرده است.

بلک فرایدی یا هر اسمی که می گذارید، به دلیل ابزارهای جهانی شدن و رشد تکنولوژی، با فرهنگ ایالات متحده و صادرات گسترده آن به سایر نقاط جهان همراه است. امروزه اکثر مردم در سراسر جهان مشتاقانه منتظر جمعه سیاه هستند و بدون شناخت فرهنگ شکرگزاری و تعطیلات کریسمس، به دنبال تخفیف بیشتر در خرید خود هستند. روندی که بار دیگر تأثیر مصرف گرایی را در جهت گیری فرهنگ مردم نشان می دهد.

[ad_2]

Drake Beck

کارشناس سفر. خالق دوستانه نویسنده هیپستر دوست. دانش آموز عمومی.

تماس با ما