بوی بد دهان؛ علل و راه های درمان

[ad_1]

در رفتن بوی نامطبوع مشکلی است که بدون شک بسیاری از ما را درگیر کرده است و گاهی اوقات احساس شرمندگی می کنیم. ممکن است در حین مسواک زدن مرتب دندان های خود با این مشکل مواجه شوید و گاهی حتی بدون خوردن چیزی نیز دچار این مشکل شوید. علت بوی بد دهان چیست و چرا گاهی اوقات نمی توانیم از شر آن خلاص شویم؟ اگر این مشکل را دارید، این مقاله اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار می دهد.

هالیتوز چیست؟

به گفته فرخ، بوی بد دهان یا بوی بد دهان عبارت است از انتشار بوی بد دهان هنگام تنفس، صحبت کردن یا بازدم. تحقیقات علمی نشان می دهد که تنفس انسان به طور کلی بی بو است. اما تعدادی از عوامل وجود دارد که می تواند در ایجاد بوی بد دهان نقش داشته باشد. این بو می تواند از مجاری تنفسی یا حفره دهان و یا از غذایی که می خورید باشد. البته باید توجه داشت که بوی بد دهان یا بوی بد دهان به خودی خود یک بیماری نیست. در عوض، ممکن است یک فرد علائم بیماری را داشته باشد.

با این حال، هالیتوز می تواند پیامدهای منفی مانند اضطراب، اضطراب و در نهایت انزوای اجتماعی داشته باشد. نکته جالب در مورد بوی بد دهان این است که طبق آمارهای رسمی حدود 25 درصد از جمعیت جهان از این مشکل رنج می برند و به عبارتی از هر چهار نفر یک نفر از بوی بد دهان رنج می برد. بنابراین، می توان گفت که هالیتوزیس یک مشکل رایج در سراسر جهان است.

بوی بد دهان؛  علل و راه های درمان

چه چیزی باعث بوی بد دهان می شود؟

همانطور که گفته شد، بوی بد دهان می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، از سن تا بیماری. در مطالعه ای در سال 2006 در Keshuman، سه گروه اصلی از علل بو ارائه شد که هر یک از این گروه ها تعدادی علت را شامل می شوند. دلایل عبارتند از:

الف) بوی بد دهان به دلیل مشکلات موضعی

این گروه از علل ناشی از عوامل پاتولوژیک محلی است، از جمله:

1. اختلالات دهان و دندان

این اختلالات عبارتند از:

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان: ترکیب آنها با مواد زائد غذا و میکروارگانیسم های موجود در دهان می تواند باعث بوی بد دهان شود.
التهاب لثه: التهاب لثه، به خصوص با سوء هاضمه، می تواند باعث بوی بد دهان شود.
توده و رسوبات دندانی: این رسوبات در ترکیب با باکتری ها می توانند باعث ایجاد بو شوند.
وجود دندان های پوسیده و ریشه های باقی مانده
تومورهای بدخیم حفره دهان: بوی بد دهان همیشه با این زخم های کوچک ایجاد می شود.
تنفس دهانی: تنفس از راه دهان در برخی افراد باعث خشکی دهان می شود که می تواند منجر به بوی بد دهان شود.

2. بیماری سینوس فک

سینوزیت مزمن: سینوزیت مزمن باعث ترشح مداوم بینی می شود که می تواند منجر به بوی بد دهان شود.

3. جراحی بینی

این بیماری ها عبارتند از:

پولیپ حفره بینی: این بیماری همچنین باعث ترشحات چرکی می شود که باعث بوی بد دهان می شود.
سیفلیس بینی: این بیماری همچنین باعث آبریزش بینی می شود که وقتی خشک شود باعث بوی بد دهان می شود.
سل بینی: این بیماری باعث خونریزی و عفونت و در نهایت بوی بد دهان می شود.
اجسام خارجی در بینی: اجسام بسیار کوچکی که در بینی کودکان خردسال سنگ پرتاب می کنند اغلب باعث بوی بد دهان می شوند.

4. بیماری گلو

بیشتر بیماری های مرتبط با گلو باعث بوی بد دهان می شوند.

بوی بد دهان؛  علل و راه های درمان

ب) بوی بد دهان به دلیل مشکلات سیستمیک

این گروه از علل توسط عوامل پاتولوژیک سیستمیک ایجاد می شود، از جمله:

1. بیماری های دستگاه تنفسی تحتانی

این بیماری ها عبارتند از:

آبسه ریه: این بیماری معمولاً با مقدار زیادی بزاق بدبو همراه است که باعث بوی بد دهان می شود.
سل ریه: این وضعیت می تواند باعث بوی بد دهان شود.
سرطان ریه: این بیماری همچنین باعث بوی بد دهان می شود.

2. اختلالات دستگاه گوارش

این اختلالات عبارتند از:

سوء هاضمه: این مشکل به راحتی می تواند منجر به بوی بد دهان شود.
زخم معده یا معده: این بیماری همچنین باعث بوی بد دهان می شود.

3. بیماری های خونی

خونریزی در حفره دهان باعث بوی بد دهان در بسیاری از بیماری های خونی مانند لوسمی و هموفیلی می شود.

ج) سایر علل بوی بد دهان

این بو گاهی اوقات توسط عوامل غیر پاتولوژیک موضعی و سیستمیک ایجاد می شود، از جمله:

سیگار کشیدن: سیگار باعث بوی بد دهان می شود. افراد سیگاری بیشتر در معرض ابتلا به بیماری لثه هستند که یکی دیگر از منابع بوی بد دهان است.

بوی بد دهان؛  علل و راه های درمان

ترشح بزاق (بوی صبحگاهی): توقف ترشح بزاق با ذرات غذا اغلب منجر به بوی بد دهان در صبح می شود که دلیل آن کاهش ترشح بزاق غدد بزاقی در شب و انسداد حرکت گونه ها، زبان و لب ها است.
درمان نامناسب دندانپزشکی: پر کردن لبه ها محل مناسبی برای تجمع پلاکت های میکروبی و باکتری است. نتیجه یک بوی بد است.
بوی بد در ساعات مختلف روز: امروزه ثابت شده است که بوی دهان می تواند در ساعات مختلف روز و تحت تاثیر عوامل مختلف، بسته به جریان بزاق و تجزیه مواد غذایی، شدید باشد.
قاعدگی زنان: در طول قاعدگی و تخمک گذاری، تعداد باکتری ها در بزاق افزایش می یابد و این می تواند منجر به بوی بد دهان شود.
بارداری: بوی بد دهان نیز در دوران بارداری به دلیل عوامل مختلفی در دهان ایجاد می شود.
یائسگی: همچنین بر تشکیل بوها تأثیر می گذارد.
بلوغ: بوی بد دهان معمولا در کودکان دیده نمی شود. اما با تغییرات بلوغ و لثه، بوی بد دهان نیز دیده می شود.
اشتها، میل: عدم وجود بوی بد دهان تا یک یا دو ساعت بعد از غذا؛ اما وقتی گرسنه می‌شوید، آب پانکراس تجزیه می‌شود و بوی بد دهان می‌گیرد.
داروها: برخی از داروها می توانند با خشکی دهان باعث هالیتوز مستقیم شوند. سایر داروها بدن را تجزیه می کنند و مواد شیمیایی آزاد می کنند که در نهایت منجر به بوی بد دهان می شود.

چگونه می توان بوی بد دهان یا بوی بد دهان را تشخیص داد؟

بوی بد دهان عامل اصلی بیشتر علل بوی بد دهان است. بنابراین می توانید با رعایت بهداشت دهان و دندان به از بین بردن آنها کمک کنید. با این حال، در برخی موارد، بوی بد دهان نشان دهنده مشکلات جدی تری مانند کتواسیدوز دیابتی (یکی از جدی ترین عوارض دیابت)، نارسایی کلیوی یا عفونت است. اگر با وجود رعایت بهداشت دهان و دندان همچنان بوی بد دهان دارید، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

با استشمام بوی فردی مشکوک به هالیتوزیس، دندانپزشکان می توانند اقدامات لازم را انجام دهند و بو را مرتب کنند. با این حال، ابزارهای تشخیصی پیچیده‌تر و دقیق‌تری وجود دارند که می‌توانند شدت بو را به دقت ارزیابی کرده و نوع آن را شناسایی کنند. این ابزارها عبارتند از:

1. هالی متر: همچنین گوگرد یا سطوح پایین گوگرد را تشخیص می دهد.
2. کروماتوگرافی گازی: این آزمایش می تواند سه نوع ترکیبات فرار گوگرد را شناسایی کند: سولفید هیدروژن، متیل مرکاپتان و دی متیل سولفید.
3. تست BANA: این آزمایش می‌تواند سطح آنزیم‌های خاصی را که توسط باکتری‌هایی که باعث بوی بد دهان می‌شوند، اندازه‌گیری کند.
4. آزمایش بتا گالاکتوزید: سطح آنزیم بتا گالاکتوزیداز که در برخی از باکتری ها نیز وجود دارد. همچنین می تواند با بوی بد دهان همراه باشد.

بوی بد دهان؛  علل و راه های درمان

درمان های خانگی برای بوی بد دهان

بوهای تنفسی را می توان با اقدامات ساده از بین برد. این اقدامات عمدتاً به سبک زندگی و بیشتر بهداشت شخصی شما مربوط می شود. موثرترین این درمان ها عبارتند از:

1. مالش بعد از هر وعده غذایی: حتما دندان های خود را با خمیر دندان حاوی فلوراید بعد از تمام وعده های غذایی (حداقل دو یا سه بار در روز) مسواک بزنید. همچنین می توانید یک مسواک را به محل کار خود ببرید تا بتوانید در زمان صرف غذا صورت خود را مسواک بزنید. خمیر دندان با خاصیت آنتی باکتریال بوی بد دهان را کاهش می دهد.

2. نخ دندان کشیدن: نخ دندان کشیدن ذرات غذا و پلاک دندان را از بین می برد و بوی بد دهان را کاهش می دهد.

بوی بد دهان؛  علل و راه های درمان

3. مالیدن زبان: زبان شما که در آن باکتری ها تجمع می کنند. بنابراین، مالیدن زبان می تواند بوی بد دهان را کاهش دهد. افرادی که سیگار می کشند یا دهانشان خشک می شود اصطلاحاً بار روی زبانشان ایجاد می شود، باکتری های بیشتری روی زبانشان جمع می شود و برای تمیز کردن زبان باید از زبان خراش استفاده کنند. می توانید از مسواک با بخش های مخصوص برای تمیز کردن زبان استفاده کنید.

4. بهداشت دهان و دندان: اگر از دندان مصنوعی یا پلاک دندان استفاده می کنید یا از محافظ دندان استفاده می کنید، قبل از قرار دادن آن را به خوبی تمیز کنید و پس از صرف غذا خوب بشویید.

5. جلوگیری از خشک شدن دهان: برای مرطوب نگه داشتن دهان خود از سیگار کشیدن خودداری کنید. به جای قهوه، نوشیدنی های غیر الکلی و الکل که باعث خشکی دهان می شود، مقدار زیادی آب بنوشید. جویدن آدامس بدون قند یا فرو بردن آب نبات در رژیم غذایی برای تحریک ترشح بزاق. اگر خشکی دهان شما مزمن یا شدید است به پزشک یا دندانپزشک مراجعه کنید. آنها به شما در ساختن دارو یا بزاق مصنوعی کمک می کنند.

6. مسواک خود را مرتباً عوض کنید: مسواک خود را که شکل یا فرسوده نیست دور بریزید. هر سه یا چهار ماه یکبار یک مسواک جدید با موهای کمی شکننده بگیرید.

7. رژیم غذایی مناسب: همانطور که قبلا ذکر شد، غذاهایی که می خورید برای بوی بد دهان مفید هستند. پس اگر خواهان بوی بد دهان نیستید از خوردن سیر و پیاز خودداری کنید. به خاطر داشته باشید که خوردن بیش از حد غذاهای شیرین نیز می تواند با بوی بد دهان همراه باشد.

درمان های سنتی برای بوی بد دهان

1. رازیانه: رازیانه برای پاکسازی دهان بسیار عالی است و به کنترل بوی بد دهان کمک می کند. دانه های شوید دارای خواص ضد میکروبی هستند که با باکتری های موجود در دهان مبارزه می کنند. بعد از هر وعده غذایی یک قاشق غذاخوری رازیانه میل کنید و گاز بزنید. همچنین می توانید برای خودتان یک فنجان چای رازیانه درست کنید.

بوی بد دهان؛  علل و راه های درمان
2. دانه شنبلیله: دانه های شنبلیله برای رفع بوی بد دهان بسیار مفید هستند. نوشیدن چای شنبلیله در درمان بوی بد دهان بسیار موثر است. یک قاشق چایخوری دانه شنبلیله را در یک فنجان آب جوش بریزید. این چای را یک بار در روز بنوشید.

3. شبکه: محبوب ترین راه برای از بین بردن بوی بد دهان استفاده از جعفری است. جعفری تازه دارای محتوای کلروفیل بالا و خاصیت ضد عفونی کنندگی است. مطالعات (که البته روی انسان ها انجام نشده است) نشان داده است که جعفری می تواند به طور موثر با ترکیبات گوگرد معطر مبارزه کند. برای استفاده از جعفری برای رفع بوی بد دهان، بعد از هر وعده غذایی چند برگ جعفری بجوید. همچنین می توانید از مکمل ها یا سایر مشتقات جعفری استفاده کنید.

4. میخک: میخک برای پاکسازی و طراوت نفس شما عالی است و همچنین دارای خواص ضد باکتریایی است که برای از بین بردن بوی بد دهان مفید است. می توانید بعد از هر وعده غذایی مقداری میخک گاز بگیرید. می توانید از چای میخک نیز استفاده کنید.

بوی بد دهان؛  علل و راه های درمان
5. آب لیمو: مواد اسیدی موجود در آب لیمو از رشد باکتری ها در دهان شما جلوگیری می کند. دهان خود را با یک قاشق چایخوری آب لیمو در یک لیوان آب بشویید.

6. دارچین: دارچین می تواند بوی بد دهان را از بین ببرد. زیرا حاوی آلدهید دارچین است. این ترکیب میزان باکتری های موجود در دهان را کاهش می دهد. یک قاشق چایخوری پودر دارچین را در یک قابلمه آب بجوشانید و کمی هل به آن اضافه کنید. سپس محلول را صاف کرده و به عنوان دهانشویه استفاده کنید.

بوی بد دهان؛  علل و راه های درمان
7. سرکه سیب: سرکه سیب به دلیل تأثیر سرکه بر تعادل PH دهان، یک درمان خانگی عالی برای بوی بد دهان است. البته تاثیر سرکه بر باکتری های دهان غیر قابل انکار است. هر روز صبح مقداری سرکه سیب را در یک لیوان آب مخلوط کرده و در دهان بگذارید تا بوی بد دهان کنترل شود.

8. چای سبز: یکی دیگر از درمان های خانگی مفید برای بوی بد دهان نوشیدن چای سبز است. مطالعات نشان می دهد که چای سبز دارای خواص ضد عفونی کننده است. این ویژگی به تنفس موقت هوای تازه کمک می کند. نعناع نیز اثر مشابهی دارد. بنابراین یک فنجان چای نعناع می تواند یک راه ایده آل برای تنفس معطر باشد. قبل از رفتن به رختخواب دو فنجان چای درست کنید و بگذارید یک شب خنک شود. چای سرد خود را در قمقمه بریزید و آن را به محل کار ببرید و در طول روز بنوشید.

9. اب: تحقیقات نشان داده است که خشکی دهان گاهی اوقات باعث بوی بد دهان می شود. بزاق نقش مهمی در تمیز و سالم نگه داشتن دهان دارد. باکتری ها بدون بزاق رشد می کنند. هنگام خواب، دهان ما به طور طبیعی خشک می شود. این دلیل بوی بد صبحگاهی است. با حفظ آب مورد نیاز بدن از خشکی دهان جلوگیری کنید. نوشیدن آب در طول روز (به استثنای نوشیدنی های کافئین دار یا نوشیدنی های شیرین) به ترشح بزاق کمک می کند. حداقل هشت لیوان آب در روز بنوشید.

10. دریا: آب نمک PH دهان را خنثی می کند و شرایط رشد باکتری ها را در محیط دهان تنگ می کند. آب نمک خاصیت آنتی بیوتیکی دارد. یک قاشق چایخوری نمک را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید. این مخلوط را روزانه در دهان خود نگه دارید.

[ad_2]

Howard Gaines

مزاحم عمومی کافه قهوه. موسیقی نینجا. طرفدار فرهنگ پاپ

تماس با ما