برای از بین بردن پشه ها از این رنگ ها دوری کنید!

[ad_1]

روآرو- آیا می خواهید از پشه ها دور بمانید؟ پیراهن قرمز نپوشید! مطالعات اخیر نشان داده است که پشه ها جذب رنگ های خاصی از جمله قرمز، نارنجی و سیاه می شوند.

به گزارش فرارو به نقل از دیلی میل، محققان بر این باورند که نتایج تحقیقات جدید ممکن است چگونگی پیدا کردن پشه‌ها را توضیح دهد. صرف نظر از رنگدانه، پوست انسان سیگنال های قرمز و نارنجی را به چشم ساطع می کند. یک مطالعه اخیر توسط محققان دانشگاه واشنگتن نشان داد که پشه ها دور می شوند.پس از تشخیص گازی که بازدم می کنیم، به دنبال رنگ های خاص از جمله قرمز، نارنجی، سیاه و سبز تیره باشید. محققان دریافته اند که در مقابل، پشه ها سبز، بنفش، آبی و سفید را نادیده می گیرند.

رابطه رنگ و دافع پشه / برای از بین بردن پشه از این رنگ ها دوری کنید / مخالفت

جفری ریفل، استاد زیست‌شناسی در دانشگاه واشنگتن، می‌گوید: «به نظر می‌رسد پشه‌ها از حس بویایی خود برای کمک به شناسایی اجسام نزدیک، مانند میزبانی که گاز می‌گیرند، استفاده می‌کنند.» واشنگتن

هنگامی که آنها ترکیبات خاصی مانند دی اکسید کربن را از طریق تنفس ما استنشاق می کنند، بو چشمان پشه را تحریک می کند تا رنگ های خاص و سایر الگوهای بصری مرتبط با میزبان احتمالی را اسکن کند و به سمت آن پرواز کند.

این یافته ها نشان می دهد که چگونه حساسیت بویایی پشه بر پاسخ بینایی تأثیر می گذارد.

دانستن اینکه کدام رنگ‌ها پشه‌های گرسنه را جذب می‌کنند و کدام‌ها نه، می‌تواند به طراحی مواد دافع پشه، تله‌ها و راه‌های دیگر برای جلوگیری از نیش پشه کمک کند.

ریفل افزود: «یکی از رایج‌ترین سؤالاتی که برای من پیش می‌آید این است که «چه کاری می‌توانم انجام دهم تا پشه‌ها مرا نیش نزنند؟» قبلاً در پاسخ به آن اشاره کردم که سه علامت اصلی وجود دارد که پشه جذب آنها می شود: نفس شما، عرق شما و دمای پوست شما. با این حال، در یک مطالعه جدید، چهار علامت را پیدا کردیم: قرمزی که نه تنها در لباس‌های ما، بلکه در پوست همه افراد نیز دیده می‌شود. رنگ پوست شما مهم نیست. همه ما برچسب های قرمز قوی ارائه می دهیم. فیلتر کردن رنگ‌ها و رنگ‌های جذاب و شبیه به پوست یا پوشیدن چنین لباس‌های بی‌رنگی می‌تواند راه دیگری برای جلوگیری از گزش پشه باشد.

در آزمایشات خود، تیم تحقیقاتی رفتار پشه های ماده Aedes aegypti را در مواجهه با انواع مختلف علائم بینایی و بویایی ردیابی کردند.

مانند همه پشه ها، فقط ماده ها خون می نوشند و نیش A.aegypti می تواند باعث عفونت های ناشی از تب دنگی، یرقان، چیکونگونیا و زیکا شود.

در این مطالعه، پشه ها به صورت جداگانه در یک آزمایشگاه کوچک که در آن بوهای خاص اسپری می شد و انواع الگوهای بصری مانند لکه های رنگی یا دست انسان، مورد بررسی قرار گرفتند.

بدون هیچ محرکی، اکثر پشه ها نقطه پایین اتاق را صرف نظر از رنگ آن نادیده می گیرند. با این حال، پس از انتشار دی اکسید کربن به داخل اتاق، پشه همچنان به نادیده گرفتن آن نقطه سبز، آبی یا بنفش ادامه می دهد. با این حال، پشه زمانی که قرمز، نارنجی یا سیاه می شود به آن نقطه پرواز می کند.

انسان نمی تواند دی اکسید کربن را تشخیص دهد، همان گازی که ما و سایر حیوانات با هر نفس بازدم می کنیم، در حالی که پشه ها می توانند. تحقیقات اخیر، از جمله توسط تیمی به سرپرستی ریفل، نشان داده است که بوی دی اکسید کربن سطح فعالیت پشه های ماده را افزایش می دهد و جستجوی پشه ها را در مناطق اطراف افزایش می دهد و احتمالاً میزبانی را پیدا می کند.

آزمایش‌های «نقطه رنگی» نشان می‌دهد که پس از استشمام دی‌اکسید کربن، پشه‌بندها طول موج خاصی در طیف دارند.

این شبیه چیزی است که وقتی افراد بوی خوبی دارند اتفاق می افتد. ریفل گفت: “تصور کنید در پیاده رو بودید و بوی دارچین می دهید.” این می تواند نشانه ای از یک فروشگاه آب نبات در نزدیکی باشد و شما ممکن است شروع به جستجوی یک آب نبات فروشی کنید. “در اینجا نیز ما شروع به یادگیری عناصر بصری می کنیم که پشه ها پس از بو کشیدن متوجه آنها می شوند.”

[ad_2]

Giovanna Yu

گیک بیکن. ماون قهوه. ارتباط ظریف جذاب. متخصص مواد غذایی به طرز خشمگینی فروتن.

تماس با ما