افزایش دلار سفر عتبات را گرانتر کرده است

[ad_1]

افزایش نرخ دلار و قیمت بلیط هواپیما عتبات، سفر عتبات را گران کرده است. در نتیجه قیمت کاروان های زائران حدود 400 هزار تومان افزایش یافته است.

به گزارش فارس، سفر عتبات اوایل ماه جاری برپا شد و قیمت سفر معنوی دو طرف هوایی هشت میلیون و 600 تا 9 میلیون و 200 هزار تومان اعلام شد.

افزایش هزینه سفر به عتبات در برخی کاروان ها

البته طبق اعلام سازمان حج و زیارت، هزینه سفر یک هفته ای به عتبات در مرحله اول و هزینه حمل اولیه هشت لک 557 هزار و 75 تومان بوده و با این قیمت زائران به عتبات مشرف شدند. اما در روزهای اخیر با افزایش قیمت دلار، انجمن حج و زیارت تلاش کرده هزینه سفر به عتبات را ثابت نگه دارد، اما هزینه این سفر معنوی نیز افزایش یافته است; به طوری که اکنون هزینه سفر به عتبات نسبت به حمل اولیه حدود 300 تا 400 هزار تومان افزایش یافته است و بسیاری از کاروان های 80 لک 960 هزار تومانی زیر نظر انجمن حج و زیارت ثبت نام می کنند. البته پیش از این انجمن حج و زیارت افزایش هزینه ها را پیش بینی کرده بود. بر این اساس هزینه سفر یک هفته ای عتبات تا سقف 9 میلیون و 200 هزار تومان بوده است.

افزایش دلار سفر عتبات را گرانتر کرده است

هزینه رفتن به عتبات در اوایل آذر 28000 تومان بود

به گفته یکی از مدیران کاروان عتبات، افزایش قیمت دلار منجر به افزایش هزینه سفرهای عتبات در قالب کاروان های زیارتی شده است. هزینه رفتن به عتبات در آن زمان کمتر از 000 28000 تومان تخمین زده می شد که اکنون بیش از 30000 تومان است. بر این اساس، از آنجایی که بیشتر هزینه های سفر ارزی است و هزینه ایاب و ذهاب از هتل به دلار یا دینار محاسبه می شود، افزایش نرخ دلار باعث افزایش هزینه سفر نیز شده است.

سفر عتبات در برخی کاروان ها 9 میلیون تومان رد شد

اما برخی کاروان های حضوری در سامانه ثبت نام عتبات تغییری در هزینه سفر ایجاد نکرد. اما نگاهی به کاروان های فعلی نشان دهنده افزایش هزینه های سفر است. حتی از ایستگاه پروازی تهران و فرودگاه امام خمینی (ره) برخی از کاروان ها هزینه سفر به عتبات را 9 میلیون و 156 هزار و 175 تومان اعلام کرده اند و مسافران باید این مبلغ را برای همراهی کاروان ها بپردازند که البته در خارج از کشور است. هزینه آزمایش PCR در ایران و عراق.

چرا سفر عتبات از مشهد گرانتر است؟

البته هزینه سفر از مشهد مقدس به عتبات که به دلیل مسافت طولانی از سایر ایستگاه های پروازی گرانتر است، افزایش چندانی نداشته و حداکثر هزینه سفر از ایستگاه پروازی مشهد به عتبات 9 هزار و 484 هزار و 725 تومان است. .

جواد شاد، مدیر کل حج و زیارت استان خراسان رضوی می گوید: هزینه پرواز عتبات از مشهد بسیار بالاست و شرکت های هواپیمایی با ما همکاری نمی کنند. البته به دلیل مسافت فرودگاه مشهد تا عراق، قیمت بلیط عتبات بالاتر از استان های دیگر است.

افزایش قیمت بلیت پروازهای عتبات در روزهای اخیر

به گفته محمد صراحی، مدیر کاروان های عتبات، دلیل اصلی افزایش قیمت سفرهای عتبات، گرانی پروازها است. طی روزهای اخیر ایرلاین ها قیمت بلیت پروازهای نجف و بغداد را بیش از 500 هزار تومان افزایش داده اند و هزینه سفر را افزایش داده اند و متاسفانه ایرلاین ها ارتباط خوبی با انجمن حج و زیارت ندارند. اگر هزینه سفر به عتبات کاهش یابد قطعا هزینه سفر از عتبات کاهش می یابد و مسافران می توانند با نرخ های مناسب به عتبات سفر کنند.

البته حجت الاسلام صحبت الله رحمانی، معاون حج و زیارت عتبات، بازگشت زائران به کشور را تا حدودی هزینه سفر را کاهش داد و گفت: پیگیر سفر زمینی در عتبات هستیم. بازگشایی مرزهای زمینی و از سرگیری بارگیری از مرزهای زمینی نیز باعث کاهش هزینه های سفر و کاهش هزینه بلیت پرواز عتبات شده است. اکنون که ویزای عراق لغو شده، تنها سفر هوایی مجاز است و همه مسافران باید به عراق پرواز کنند که این امر باعث افزایش قیمت بلیت عتبات شده است.

افزایش دلار سفر عتبات را گرانتر کرده است

اما اکنون بلیت‌های پرواز نجف و بغداد در سایت فروش عرضه شده است. بنابراین در هفته گذشته به طور متوسط ​​بین 2 میلیون تا 500 هزار تومان تا 30 میلیون تومان برای رسیدن به نجف هزینه شد. اما اکنون هزینه همین پروازها حداقل به چهار میلیون تومان و هزینه سفر به دلیل افزایش نرخ همان پروازها بالا رفته است.

در حالی که اینطور بود، انتظار می رفت شرکت های هواپیمایی برای سفرهای خود در عتبات برنامه ریزی کنند و سود کمی برای این سفرها در نظر بگیرند. اما متأسفانه می بینیم که گاهی برخی شرکت های هواپیمایی ترجیح می دهند پروازهای خود را به کشورهای همسایه تمدید کنند اما به عتبات پرواز نمی کنند.

افزایش دلار سفر عتبات را گرانتر کرده استقیمت بلیت پرواز تهران-نجف 24 آذرماه نسبت به اوایل این ماه بیشتر است

علاوه بر نرخ پرواز، خدمات ارائه شده به مسافران در عراق با دلار از محل اقامت و غذا یا حتی امنیت مسافر و حمل و نقل سنجیده می شود و با نوسانات دلار، افزایش هزینه های سفر دور از انتظار نیست. برخی از مدیران کاروان ها مدعی هستند که هزینه سفر به عتبات بیشتر از مبلغی است که در حال حاضر در سایت قابل مشاهده است. چون این روند قرار است به دفاتر زیارتی ضربه بزند.

علاوه بر این، هزینه سفر هوایی و بازگشت به عتبات عالیات از یک سو نیز افزایش یافته و هزینه سفر هوایی هم اکنون 7 میلیون و 130 هزار روپیه است در حالی که پیش بینی می شود سفر حداکثر 6 میلیون تومان باشد. و 925 تومان.

به گزارش فارس، سفر عتبات پس از دو سال وقفه به دلیل شیوع ویروس کرونا از اوایل آذرماه آغاز شد و مسافران در فاز اول به ایستگاه‌های پروازی تهران و کرمان و سپس به ایستگاه‌های پروازی مشهد و یزد اعزام شدند. عتبات اضافه شد. همچنین پرواز عتبات در فرودگاه ساری انجام شد که به دلیل گرانی پرواز لغو شد و تعدادی از مسافران استان به مقصد نجف اشرف راهی تهران شده بودند. البته طی چند روز آینده کل ایستگاه پرواز مجددا به بهره برداری می رسد. اما برخی از استان ها مانند اصفهان که زائران زیادی دارد هنوز اعزام را آغاز نکرده اند و منتظر پرواز عتبات هستند.

[ad_2]

Sadie Kirk

کارشناس فرهنگ پاپ. موسیقی نینجا. عاشق غذا. نویسنده. دوست حیوانات در همه جا. گورو معمولی بیکن.

تماس با ما