آیا دولت می تواند 1.8 میلیون شغل در دو سال ایجاد کند؟

[ad_1]

در رفتن حجت الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اولین جلسه دولت سیزدهم شورای عالی اشتغال قول داد تا پایان سال 1401 برای یک میلیون و 850 هزار شغل ایجاد شود که به گفته کارشناسان با وجود تورم 50 درصدی و کسری شدید بودجه دولت، ایجاد اشتغال خواهد شد. تحقق چنین وعده ای در عمل بسیار دشوار خواهد بود.

به گفته فرارو، بر اساس ارقام ارائه شده توسط فرارو، تعداد کارکنان این کشور از حدود 20.6 میلیون نفر در سال 2005 به 23 میلیون نفر در سال گذشته افزایش یافته است. در این مدت جمعیت کشور از 70 میلیون نفر به 14 میلیون نفر به 84 میلیون نفر رسیده است.

این در حالی است که در دولت نهم و دهم سالانه 950 هزار شغل و در دولت یازدهم و دوازدهم سالانه 600 هزار شغل وعده داده شد. این وعده تنها در مرحله موعود باقی ماند و نه تنها همانطور که ذکر شد باعث ایجاد اشتغال شد بلکه باعث افزایش بیکاری نیز شد.

وعده وزیر برای برداشت محصول یا رسیدن به اشتغال دائم؟دولت با چه پولی می خواهد 1.8 میلیون شغل ایجاد کند؟!
حمید حاجی اسماعیلی کارشناس مسائل کارگری است گفتگوی فرعون وی با اشاره به اینکه ایجاد یک میلیون و 850 هزار شغل طی 1.5 سال آینده با موانع زیادی مواجه خواهد شد، گفت: حتی در صورت حضور وزیر کار در صدا و سیما ابهامات زیادی در این طرح وجود دارد. وی برای تشریح این موضوع ضمن پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر ایجاد حدود 20 میلیون شغل خالص پاسخ روشنی نداد، بنابراین تضمینی برای ایجاد این همه شغل وجود ندارد.

وی افزود: این سخنان نوعی عدم پذیرش مسئولیت پس از پایان مهلت ایجاد شغل است، از سوی دیگر باید توجه داشت که امروز کشور گرفتار مشکلاتی مانند کرونا، محدودیت و … است. گرانی، ناتوانی در صادرات و … و اینکه دولت با وجود چنین مشکلاتی چگونه می خواهد حدود دو میلیون شغل ایجاد کند، سوالی است که باید به آن پاسخ داده شود.

حاجی اسماعیلی با اشاره به اینکه دولت اغلب به صورت مخفیانه برای ارائه ارقام اشتغال زایی اقدام می کند، گفت: به عنوان مثال زمانی که بر اساس آمار مرکز آمار نرخ بیکاری 11 درصد است، در سال آینده در همان زمان، نرخ بیکاری افزایش می یابد. 11 درصد باشد.” درصد، قدر مطلق یک شغل خالص را تشکیل نمی دهد، زیرا طبیعتاً تعداد بیکاران باید کاهش یابد، بنابراین شفافیت اطلاعات و آمار نیز در این بین بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه منشا یک میلیون و 850 هزار شغل اعلام شده از سوی دولت چیست، گفت: در بودجه امسال سقف 32 هزار میلیارد تن بودجه عمرانی است اما به دلیل کسری بودجه این امکان وجود ندارد. تخصیص این مسیر به معنای جذب سرمایه گذاری خارجی از نظر نحوه ایجاد این مشاغل است، منابع از کجا تامین می شود، زمانی که دولت پولی برای ایجاد شغل ندارد که عملا غیرممکن است و بخش خصوصی می تواند سرمایه گذاری کند. با این کار 70 تا 80 هزار میلیارد تن شغل ایجاد می شود. بنابراین، باید به طور واضح بیان شود که این منابع از کجا در دسترس خواهد بود.

این فعال کارگری افزود: به طور کلی اعلام این که این تعداد بدون اینکه مشخص شود در چه رده های شغلی ایجاد می شود، سوال بسیار بزرگی است که باید به آن پاسخ داده شود، به عبارت دیگر چه مشاغل خدماتی، کشاورزی و صنعتی؟ چه تعداد شغل قرار است ایجاد شود و همچنین تعداد زیادی دپارتمان فنی و تخصصی در هر یک از این مشاغل که باید به طور جداگانه و با برنامه آمار اشتغال منسجم اعلام شود تا فقط بگوییم در حال صدور مجوز هستیم. ملاک خوبی برای ایجاد اشتغال باشد چرا که نیازمند بازار، زیرساخت های لازم و سرمایه اولیه است.

حاجی اسماعیلی در ادامه گفت: مسائلی مانند مسائل مالیاتی، تامین اجتماعی و… موضوعاتی هستند که موانع زیادی را برای اشتغالزایی در حوزه ایجاد مشاغل ایجاد کرده اند، کارکرد این موضوعات چیست، آیا تدابیری برای تسهیل این امور اندیشیده شده است. ؟” همچنین در حال حاضر جذب سرمایه برای ایجاد شغل بسیار سخت است، زیرا امروزه برای ایجاد یک کسب و کار در بخش خدمات حداقل 70 تا 80 میلیون تومان صرف ایجاد شغل برای یک نفر می شود، زیرا مغازه ها و اماکن باید این کار را انجام دهند. در سه سال گذشته 10 میلیون اجاره داده شود.تومان توانسته این کار را انجام دهد. در عین حال، ایجاد شغل در صنعت و کشاورزی به سرمایه ای چند برابر بیشتر از بخش خدمات مالی نیاز دارد.

وی با بیان اینکه ثبات و امنیت، سیاست های پولی و ارزی با بیان اینکه ثبات و امنیت، سیاست های پولی و ارزی وجود دارد، گفت: «بنابراین اینکه بگوییم با مجوزها شغل ایجاد می شود و مجوزها یک خیال واهی است، سرمایه گذاری در کسب و کار نیاز به امنیت مالی دارد. در چنین شرایطی وجود دارد که چگونه کارآفرین و کارفرما می خواهند یک کسب و کار نوپا راه اندازی کنند و برای بسیاری از افراد شغل ایجاد کنند، اکنون به دلیل موانع متعدد و عدم کسب و کار زیاد است. در حالی که کسب ثبات مالی برای راه اندازی یک کسب و کار دشوار است، راه اندازی یک کسب و کار جدید در چنین شرایطی دشواری دوچندان دارد.

وی ادامه داد: باید ببینیم برنامه های دولت در این زمینه چیست، از سوی دیگر ما داده ها و اطلاعات لازم برای نظارت بر نرخ اشتغال در این حوزه را نداریم، بنابراین اینها همه راه حل مشکلاتی است که در این زمینه وجود دارد. وی گفت: ایجاد یک میلیون و 850 هزار شغل. همچنین باید توجه داشت که در چهار دهه گذشته حداکثر حدود 600 هزار شغل در کشور ایجاد شده است که در دوران اصلاحات و احمدی نژاد ایجاد شده است، اما در شرایط فعلی و اینها. مشکل دولت این است که چگونه می شود بیش از یک میلیون شغل جدید در سال بدون برنامه ایجاد کرد، مسئولان باید پاسخگو باشند.

[ad_2]

Hayden Phillips

عاشق قهوه بی عذرخواهی یک تمرین‌کننده اینترنتی متواضع. دوست حیوانات در همه جا.

تماس با ما