آیا خوردن غذاهای چرب باعث کاهش تمرکز می شود؟

[ad_1]

نتایج یک مطالعه اخیر نشان می دهد که توانایی تمرکز ظرف چند ساعت پس از مصرف غذاهای چرب کاهش می یابد.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، این مطالعه که در مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شده است، شواهد بیشتری از ارتباط بین روده و مغز ارائه می دهد. این مطالعه همچنین دلیل دیگری برای کاهش مصرف چربی های اشباع شده در رژیم غذایی ارائه می دهد.

چربی های اشباع شده

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده به مردم توصیه می‌کند که مصرف چربی‌های اشباع شده را که از منابع حیوانی مانند گوشت گاو، مرغ و محصولات لبنی می‌آیند، کاهش دهند.

یافته‌های یک مطالعه در مورد نقش چربی‌ها در سلامت انسان که در سال 2018 در مجله BMJ منتشر شد، نشان می‌دهد که مصرف چربی‌های غیراشباع (از جمله روغن‌های گیاهی) به جای چربی‌های اشباع شده می‌تواند خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب را کاهش دهد.

علاوه بر این، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد بین روده فرد – به ویژه معده و روده – و مغز فرد (و عملکرد شناختی آنها) ارتباط وجود دارد. دانشمندان محور روده-مغز را می نامند.

غذاهای پرچرب

در این مطالعه، محققان تاثیر چربی اشباع شده بر سطوح غلظت کوتاه مدت را بررسی کردند. برای انجام این مطالعه، محققان به داده های جمع آوری شده برای مطالعه دیگری در مورد تأثیر رژیم غذایی چربی اشباع شده با چربی بالا بر التهاب و خستگی در زنان مبتلا به سرطان نگاه کردند.

در روز ارزیابی، هر یک از 51 شرکت کننده تحت یک آزمون عملکرد مداوم قرار گرفتند تا میزان تمرکز را شناسایی کنند. در این آزمایش غلظت، توجه ثابت و زمان واکنش اندازه گیری شد.

شرکت کنندگان در مطالعه یکی از دو غذا، سوسیس بوقلمون و آبگوشت را خوردند. هر دو غذا حاوی 60 گرم چربی هستند – یکی حاوی چربی اشباع بالا و دیگری حاوی روغن آفتابگردان است که چربی اشباع کمی دارد. پنج ساعت بعد، شرکت کنندگان تست عملکرد مداوم دیگری را انجام دادند. سپس، یک تا چهار هفته بعد، شرکت کنندگان برای آزمایش بازگشتند، اما این بار رژیم غذایی خود را تغییر دادند.

قبل از روز ارزیابی، شرکت کنندگان سه وعده غذایی استاندارد خوردند و قبل از خوردن یک وعده غذایی پرچرب به مدت 12 ساعت چیزی نخوردند. محققان همچنین عوامل مخربی را که می‌توانند بر سطح نسبی عملکرد شناختی تأثیر بگذارند، بررسی کردند.

کاهش عملکرد شناختی

محققان دریافتند افرادی که غذاهای سرشار از چربی اشباع شده می خورند در آزمایش های مداوم بدتر عمل می کنند. به گفته آنالیز مدیسون، نویسنده اصلی این مطالعه و دانشجوی فارغ التحصیل روانشناسی بالینی در دانشگاه ایالتی اوهایو، این مطالعه نشان داد که خوردن رژیم غذایی با چربی اشباع شده نسبت به رژیم غذایی کم چرب تأثیر بیشتری بر عملکرد شناختی دارد. محققان همچنین اثرات مشکلات روده را بر تمرکز فرد پس از مصرف غذاهای چرب بررسی کردند.

برای انجام این مطالعه، آنها سطح نشانگرهای “اندوتوکسمی” را در خون شرکت کنندگان بررسی کردند. این نشانگرها زمانی در خون ظاهر می شوند که سلامت روده فرد به خطر بیفتد. در حالی که این مطالعه توضیح نمی دهد که چرا چربی های اشباع شده تأثیر منفی بر عملکرد شناختی دارند، مدیسون خاطرنشان می کند که مصرف این مواد می تواند التهاب را افزایش دهد که به نوبه خود بر عملکرد مغز تأثیر می گذارد. به گفته مدیسون، اسیدهای چرب به طور مستقیم با مغز تعامل دارند.

منبع: ایرنا

[ad_2]

Claudia Larsen

پیشگام وب. خالق حرفه ای درونگرا. پزشک آبجو. شیطان متعصب تلویزیون.

تماس با ما