omdebegirbanner

از فروش 200 میلیارد تراشه مبتنی بر لوگو تا مسائل بعدی. وضعیت فعلی و آینده لوگوی شرکت – Zomit

[ad_1]

لوگو می گوید شرکای تجاری در اکوسیستم آن بیش از 200 میلیارد تراشه بر اساس معماری این شرکت به فروش رسانده اند. این رکورد برای لوگو تعجب آور نیست. زیرا این شرکت بر بازار میکروکنترلرها و تلفن های هوشمند مسلط است. با این حال ، در حالی که لوگو محبوب ترین معماری برای تولید CPU است ، با مشکلات متعددی روبرو است.

معماری جامع

به گفته توماس هاردر ، به نظر می رسد کمتر در کار روزانه خود از تجهیزات مبتنی بر لوگو استفاده می کنید. زیرا رایانه ها به طور کلی و معماری لوگو به طور خاص همه جا هستند. لوگو یکی از معدود شرکت هایی است که فناوری آن تقریباً در همه دستگاه ها استفاده شده است. هسته های معماری Cortex A ، Cortex R ، Cortex M و Mali IP از مهمترین معماری های شرکت هستند که توسط بیش از 1600 شرکت در سراسر جهان در CPU ها ، کنترل کننده ها ، میکروکنترلرها و GPU ها تولید شده اند. چه از یک گوشی هوشمند یا یک ماشین استفاده کنید، به احتمال زیاد آنها از یک تراشه مبتنی بر لوگو استفاده می کنند.

مقالات مرتبط:

فعالیت های لوگو هنوز در حال انجام است. عرضه 50 میلیارد تراشه از طریق شرکای تجاری ARM 23 سال (1991 تا 2014) به طول انجامید. سپس ، بین سالهای 2014 تا 2017 ، شرکای شرکت 50 میلیارد تراشه دیگر را راه اندازی کردند. حدود چهار سال و نیم طول کشید تا 100 میلیارد تراشه دیگر راه اندازی شود. این لوگو می گوید که در هر ثانیه حدود 900 تراشه بر اساس معماری این شرکت ساخته می شود.

با فروش بی سابقه 200 میلیارد تراشه بر اساس معماری لوگو ، مشخص است که این شرکت با چه سرعتی می تواند به 500 میلیارد و 1 تریلیون برسد. با ظهور فناوری های مهم مانند هوش مصنوعی ، HPC ، محاسبات سنگین ، روباتیک و اینترنت اشیا ، شرکای تجاری لوگو انتظار می رود تا ده سال آینده یک تریلیون تراشه بر اساس فناوری شرکت راه اندازی کنند. البته مشکلاتی در این راستا وجود دارد.

مشکلات پیش رو

چالش های لوگو در بازار پردازنده ها

لوگو می داند چگونه رقابت کند. این شرکت توانست از معماری قوس پردازنده و MIPS فاصله بگیرد و به شدت با فناوری PowerVR و معماری گرافیکی رقابت کند. با این حال، برای رشد اقتصادی بیشتر، Logo باید برنامه های کاربردی عالی مانند رایانه شخصی و مرکز داده را در نظر بگیرد. در عین حال ، شرکت باید از موقعیت خود در بازارهای کوچک تراشه های کوچک مانند کنترل کننده ها و میکروکنترلرها حمایت کند. چیپس های ارزان قیمت که در همه جا مورد استفاده قرار می گیرد و به مقدار زیاد فروخته می شود.

رایانه های شخصی و مراکز داده

معماری 64 بیتی ArmV8 می تواند از سال 2011 به صورت فنی در رایانه ها و سرورها استفاده شود. اما تاکنون تنها تعداد انگشت شماری از شرکت‌ها مانند اپل، کوالکام، آمپر و AWS سیستم‌های روی تراشه را معرفی کرده‌اند که در مقایسه با پردازنده‌های AMD و اینتل روی رایانه‌های شخصی و سرورها عملکرد رضایت‌بخشی دارند. در سال 2019، لوگوی اصلی با نام تجاری Neoverse معرفی شد. پردازنده های مبتنی بر این هسته ها قدرت کافی برای استفاده در رایانه ها و مراکز داده را فراهم می کنند.

برای ادامه موفقیت، Logo باید به طور خاص بر بازار رایانه های شخصی و مراکز داده تمرکز کند

جای تعجب نیست ، از زمانی که Ly Pal از تراشه های مبتنی بر لوگو در مکینتاش خود استفاده کرد ، سهم لوگوها در بازار رایانه های شخصی افزایش یافته است. سیاست تجزیه و تحلیل شرکت تحلیلگر برآورد می کند که درآمد سیستم های مبتنی بر تراشه (SoC) برای لپ تاپ های مبتنی بر لوگو در سال 2020 سه برابر شده و به 949 میلیون دلار در مقایسه با سال 2020 برسد.

سهم بازار آرم لپ تاپ

این شرکت تحلیلگر معتقد است که سهم بازار لپ تاپ های مجهز به پردازنده های مبتنی بر لوگو امسال 10 درصد افزایش یافته است ، تا حدی به دلیل راه اندازی مک بوک های مجهز به تراشه های M1. علاوه بر این ، تراشه های MediaTek برای Chromebook ها و تراشه های Qualcomm برای سیستم های ویندوز مبتنی بر لوگو از دیگر عواملی هستند که سهم بازار این پردازنده را افزایش می دهند.

همچنین باید توجه داشت که Chromebook ها بیشتر در ایالات متحده به فروش می رسند و هدف اصلی این محصول دانشجویان جامعه هستند. به همین دلیل بازار این نوع محصولات چندان زیاد نیست. با این حال ، پلتفرم ویندوز کوالکام هنوز با اینتل و AMD رقابت مستقیم نداشته است. در نتیجه ، موفقیت لوگو در بازار رایانه های شخصی بستگی زیادی به موفقیت اپل در این بازار دارد.

به سروان کندوز، مدیر فناوری تلفن همراه در استراتژی تجزیه و تحلیل می گوید:

با وجود همکاری نزدیک کوالکام با مایکروسافت و سیستم عامل ویندوز ، این شرکت هنوز خود را در بازار لپ تاپ تثبیت نکرده است. کوالکام با خرید Nuvia سرمایه گذاری زیادی در بازار کامپیوتر کرده است و در سال 2023 نتایج آن را خواهیم دید. با تمرکز بیشتر بر روی Chromebooks ، این شرکت ممکن است بتواند بخشی از سرمایه سهم فعلی MediaTek را در آینده به دست آورد. تولیدکنندگان پردازنده های مبتنی بر لپ تاپ معتقدند که برای رقابت با پردازنده های اینتل و AMD X86 باید روی نرم افزار و نام تجاری سرمایه گذاری کنند.

لوگو در زمینه سرورها با شرکت های بلند پرواز و بلندپرواز مانند Amper خدمت می کند. آمپر در حال ایجاد یک سیستم روی تراشه برای سرور است. اما تنوع نرم افزاری یکی از دلایلی است که باعث می شود این تراشه ها تا این اندازه کند ساخته شوند. برای اینکه یکی از بزرگترین شرکت ها در زمینه مرکز داده باشد ، این آرم و شرکای شرکت باید از قسمت نرم افزاری پلتفرم خود مطمئن باشند. خوشبختانه وضعیت لوگو در این بازار رو به بهبود است و در حال حاضر ، AWS و Oracle به ترتیب از تراشه های اختصاصی و تراشه های تقویت کننده در محصولات خود استفاده کرده اند.

البته اینتل و AMD از تجربیات خود برای درک بهتر مزایای طراحی لوگو استفاده می کنند. بنابراین آنها برای حفظ جایگاه خود به عنوان تولید کنندگان بهترین پردازنده ها دست به هر کاری می زنند. اینتل معماری آینده خود را نشان می دهد ، توانایی ماندن در جایی که امروز است با Alder Lake.

معماری RISC-V ؛ تهدید بزرگ برای لوگو

معماری RISC-V

حفظ وضعیت فعلی در بازارهای موجود به اندازه ورود به بازارهای جدید اهمیت دارد. اینجاست که لوگو باید با مشکلات سریع اکوسیستم RISC-V برخورد کند. تا سه یا چهار سال پیش ، هسته RISC-V فقط در میکروکنترلرهای ساده استفاده می شد. اما امروزه ، این هسته ها همچنین می توانند سیستم عامل های غنی مانند لینوکس را اجرا کنند.

معماری رایگان و منبع باز RISC-V مشکلی بزرگ برای لوگو در سالهای آینده خواهد بود.

مزیت اصلی معماری RISC-V نسبت به لوگو این است که فاقد ثبت اختراع است و بسیاری از طرح های آن منبع باز هستند و به صورت رایگان در دسترس هستند. اگر این شرکت بتواند بستر نرم افزاری مورد نظر خود را برای RISC-V بسازد ، بسیار پرهزینه خواهد بود.

بنابراین مهاجرت از لوگو به RISC-V می تواند نقش بسیار مهمی در کاهش هزینه تولیدکنندگان تراشه داشته باشد. به عنوان مثال ، اپل یکی از مهمترین و بزرگترین مشتریان لوگو است که مراحل بررسی RISC-V را آغاز کرده است و ممکن است در سالهای آینده از آن استفاده کند. اگرچه معماری لوگو دارای طراحی سازگار و آشنا است ، اما رقابت با معماری رایگان برای شرکت کمی دشوار خواهد بود.

با این حال، RISC-V Solutions نمی تواند انتظار داشته باشد که به زودی با معماری لوگو در بازار پردازنده های قدرتمند رقابت کند. اما با حضور ده ها شرکت در ISA ، باید دید اولین طرح های RISC-V با عملکرد بالا چه زمانی معرفی می شوند. در حالی که انتظار نمی رود SiFive X280 64 بیتی با تراشه ترانزیستور متمرکز بر هوش مصنوعی با هسته های RISC-V و پسوندهای بردار RISC-V عملکرد خوبی داشته باشد ، این پردازنده ها مطمئناً مثال خوبی برای RISC-V آینده هستند. مسابقه معماری لوگو و X86

خلاصه

معماری پردازنده مبتنی بر لوگو به یکی از نمونه های فراگیر در جهان تبدیل شده است. احتمالاً از معماری های دیگر مانند X86 ، Power ، Arc و MIPS پیشی گرفته است. با توجه به اینکه تراشه های مبتنی بر لوگو تقریباً در تمام قطعات الکترونیکی امروزه مورد استفاده قرار می گیرند ، انتظار می رود معماری این شرکت در سال های آینده رشد چشمگیری داشته باشد.

بنابراین ، لوگو با مشکلاتی روبرو می شود: شرکت باید جایگاه خود را در مرکز داده بیابد و با پردازنده های X86 که ده ها سال بر سرور تسلط داشته اند رقابت کند. 2. آرم ها باید بازارهای موجود را حفظ کرده و با معماری منبع باز و باز RISC-V رقابت کنند. در سالهای آتی مشخص خواهد شد که لوگو چگونه با کمک انویدیا یا بدون همکاری این شرکت با این وضعیت کنار می آید.

نظر شما در مورد وضعیت تراشه های مبتنی بر لوگو در بازار لوازم الکترونیکی چیست؟ آیا این شرکت به رشد سریع خود ادامه خواهد داد یا پلتفرم های منبع باز مانند RISC-V تهدیدی جدی برای شرکت خواهند بود؟

[ad_2]

Aron Trujillo

نرد اینترنتی. ارتباط دوستانه مبشر قهوه. متخصص موسیقی بسیار متواضعانه. مدافع تلویزیون آماتور

تماس با ما