قرص فلوکستین چیست و چه کاربرد و عوارضی دارد؟

مصرف نامنظم فلوکستین چه ضرری دارد؟ موادي به عنوان نشاط آور محسوب ميشوند كه فرد پس از مصرف آن سريعا احساس نشاط كند يا اعلام كند احساس خوبي دارد. افراد مسن نیز ممکن است بیشتر در معرض سدیم کم خون باشند، به خصوص اگر از قرص های ادرار آور استفاده می کنند. در زمان مصرف فلوکستین از رانندگی و کارهایی که به تمرکز بالا نیاز دارند خودداری کنید .فلوکستین خواب آور است . در این شرایط مضرات این قرص بیشتر از فواید درمانی آن است و به همین دلیل باید از مصرف آن اجتناب کنید. سلب مسئولیت: همانطور که گفتیم در این مطلب سعی داریم شما را با اطلاعات دارویی درمورد قرص فلوکستین آشنا کنیم. برای اطمینان بیشتر همیشه باید درمورد تداخل داروهای تجویزی با سایر داروها، ویتامینها، گیاهان دارویی، مکملها و داروهای غیرتجویزی از پزشک معالجتان مشورت بگیرید.

  • احساس تنگی در قفسهی سینه
  • گریه مدام
  • نام تجاری فلوکستین، پروزاک Prozac می باشد
  • خون در مدفوع و دفوع تیره
  • بی خوابی
  • مشکل در خواب
  • بازگشت افسردگی یا اضطراب
  • داروهای بیماری پارکینسون

فلوکستین 10 سلب مسئولیت: همانطور که گفتیم در این مطلب سعی داریم شما را با اطلاعات دارویی درمورد فلوکستین آشنا کنیم. در مدت درمان با این دارو ممکن است احساس خستگی و کوفتگی،سوهاضمه و یا اسهال خفیف را تجربه کنید که با یک رژیم غذایی حاوی وعده های غذایی سبک و ساده و حاوی فیبر مناسب و با محدود کردن غذا های چرب و پر ادویه این علائم را کاهش دهید.

  • رقیق کننده های خون، وارفارین، کمادین
  • مشکل تنفسی یا بلع
  • تهوع شدید
  • میاستنی گراویس

به عوارض و اثراتی که فرد در هنگام قطع یا کاهش دوز داروهای ضدافسردگی تجربه می کند، سندروم ترک گفته می شود. پزشک از قرص «فلوکستین» استفاده کرد و حالا که باید دُز دارو را بیشتر کند، این قرص در بازار نایاب شده است؛ «دکتر حدود شش ماه قرص فلوکستین را که بسیار با شرایط من سازگار بود، تجویز کرد. برای اینکه فلوکستین درست عمل کند، همیشه باید مقدار مشخصی از دارو در بدنتان موجود باشد. فلوکستین با افزایش اندک خطر مشکلات برای نوزاد متولد نشده پیوند خورده است. اين دارو به شكل كپسولهاي 10 و 20 ميلي گرمی در بازار رايج است و براي درمان بيماريهاي افسردگي، اضطراب و وسواس جبري تجويز ميشود. فلوکستین یک بازدارنده بازجذب سروتونین (SSRI) برای درمان افسردگی می باشد. برای تولید دارو وابسته هستیم!

  • گشاد شدن یا عریض شدن عروق خونی
  • بازدارنده های سروتونین (SSRIs)
  • در صورت بارداری نظر پزشک خود را در این باره جویا شوید
  • هیجان زدگی بیش ازحد
  • شربت سانانیتوس اشتها و رشد برای کودکان

«مریم جلالی»، روانپزشک، در گفتوگو با خبرنگار «شرق» معضل کمبود دارو و نایابشدن داروهای اعصاب و روان را تأیید میکند: «فلوکستین و تریفلوپرازین نایاب شده و بیمارانی که این داروها را طولانیمدت مصرف میکنند به آن وابسته شده و زمانی که داروی جایگزین به آنها پیشنهاد میشود، نمیتوانند آن را بپذیرند و دچار اختلال اضطراب شدید میشوند. این روانپزشک نبود صنعت داروسازی در کشور را علت اصلی این کمبودها اعلام میکند: «مکرر اعلام میشود که بیش از ۹۰ درصد داروها در ایران ساخته میشود و وابستگی خاصی در این زمینه به خارج از کشور نداریم اما واقعیت این است که بسیار وابسته به کشورهای دیگر هستیم.

  1. سرگیجه یا سبکی سر
  2. از دست دادن اشتها و کاهش اشتها
  3. افزایش وزن یا لاغری شدید
  4. سوالات رایج پیرامون دارو فلوکستین
  5. از دست دادن وزن
  6. دس ونلافاکسین
  7. قرص اناپرل 5 میلی گرم

در صورتی که به صورت اشتباهی و یا به قصد خودکشی با قرص فلوکستین ، دارو را بیش از حد مصرف کرده اید ، سریعا با اورژانس تماس بگیرید . در صورتی که قصد خودکشی با فلوکستین را دارید بهتر است بدانید که بعد از بهبود ، عوارض جانبی شدیدی را تا آخر عمر باید تحمل کنید .

  1. مشکل در به خواب رفتن یا خواب ماندن
  2. دوز نگهدارنده: 20 تا 60 میلی گرم خوراکی در روز
  3. سابقه سوء مصرف دارو و یا افکار خودکشی
  4. آپنه خواب شدید
  5. همه چیز به دور سر چرخیدن
  6. درمان اختلال هراس اجتماعی :با مصرف ترانیل سیپرومین
  7. مشکل در تمرکز

براساس برخی تحقیقات، حدود 80% از افراد با قطع ناگهانی مصرف داروهای ضدافسردگی به عوارض ترک دچار می شوند. در طول بارداری بدون تجویز پزشک هرگز مصرف فلوکستین را آغاز یا قطع نکنید. نگران هستیم، خیلی طول کشید تا راضی شدم سراغ دارودرمانی و روانپزشک بروم، دستودلم میلرزد که داروی دیگری به جز این قرص مصرف کنم. آیا قرص پاروکستین باعث ناباروری میشود؟ و همچنین یکی دیگر از عوارض فلوکستین آن است که ممکن است سطح سروتونین خون را افزایش داده و باعث مشکلی نادری بنام سندرم سروتونین شود.

  1. بی خوابی، خواب آلودگی و خمیازه کشیدن
  2. خونریزی بدن
  3. سفتی عضلات
  4. اختلال در تمرکز
  5. عرق کردن بیش از حد
  6. بیماری قلبی یا فشار خون بالا

پیش از مصرف داروی فلوکستین در صورتی که به این دارو حساسیت دارید موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید. حساسیت های دارویی را حتما به پزشک اطلاع بدهید و اگر سابقه افسردگی یا خودکشی در خانواده دارید، از پزشک پنهان نکنید. بنابراین اگر کودکتان از شیر خودتان تغذیه میکند، حتما این موضوع را به پزشک معالجتان اطلاع دهید.

  1. مشاهده علائمی شبیه علائم آنفولانزا
  2. بیش فعالی و اضطراب
  3. قرص تاوانکس 500 میلی گرم
  4. بوپروپیون (برای کمک به ترک سیگار)
  5. تغییر در وزن یا اشتها
  6. درمان وسواس فکری : با مصرف کلومیپرامین یا فلووکسامین
  7. درد در ناحیه مفاصل
  8. تشدید رفلکسها

به این دلیل که فلوکستین و این داروها می توانند همان عوارض جانبی ایجاد کنند. بسیاری از داروها می توانند با فلوکستین تداخل ایجاد کنند. در صورتی که این دارو در مدت چند هفته قطع شود، برخی از بیماران علائم ترک دارو را تجربه نمی کنند، اما دیگران این علائم را تجربه می کنند. شما ممکن است هیچکدام از این عوارض را تجربه نکنید و یا چندین عارضه به صورت همزمان در شما مشاهده شود . داروهای مهارکننده مونوآمین اکسیداز (MAOI)؛ در صورت مصرف این داروها یا اگر طی 14 روز گذشته از آن ها مصرف کرده اید از خوردن فلوکستین اجتناب کنید. با این حال با توجه به عوارض زیاد این دارو، دریافت خدمات مشاوره افسردگی میتواند به شما کمک کند تا از طریق درمانهای غیردارویی برای درمان و بهبود افسردگی خود اقدام نمایید.

ساعات مصرف قرص فلوکستین

فلوکستین داروی لاغری و کاهش وزن نیست و نوعی داروی ضد افسردگی است که تاثیرات زیادی بر روی بدن دارد.اگر دچار افسردگی نیستید ، مصرف این دارو می تواند برای شما و سیستم عصبی شما بسیار مضر و حتی خطرناک باشد . در رابطه با اختلال دوقطبی، فلوکستین فقط وقتی که همزمان با الانزاپین (زیپرکسا) ، نوعی داروی ضد روانپریشی، استفاده شود، تنها داروی ضد افسردگی موثر در درمان این اختلال است.

عوارض فلوکستین در دراز مدت

این داروها اغلب برای درمان شرایط مشابه استفاده میشوند. شما می توانید جهت بازدید و مطالعه داروهای هم خانواده این دارو به لینک (داروهای مشابه) تولید شده توسط شرکت داروسازی آریا مراجعه نمایید. درصورتی که از داروهای پیموزاید، تیوریدازین و یا متلین بلو استفاده میکنید؛ نباید فلوکستین مصرف نمایید. با این حال، اگر زمان تقریبی دوز هفتگی منظم برنامه ریزی رسیده اســت، دوز از دست رفته را مصرف نکــنید و قرص بعدی را طبق برنامه مصرف کــنید. اگر فلوکستین سر وقت و منظم مصرف نشود، دارو درست عمل نخواهد کرد یا ممکن است عملکرد آن متوقف و ناقص شود.

  • گرفتگی بینی، درد سینوس، گلودرد، علائم آنفلوانزا؛ یا
  • توهم و هذیان
  • سفت شدن عضلات بدن
  • بی قراری؛
  • هماهنگی مختل شده
  • برای درمان و بهبود افسردگی
  • دستورالعملهای پزشک خود را با دقت دنبال کنید
  • قرص سوفیرا 400 میلی گرم

تداخلات دارویی عملکرد داروهای را تغییر داده و خطر عوارض جانبی را بالا میبرند. فلوکستین با عملکرد انتخابی خود، اثرات کمتری بر سیستم های دیگر دارد. داروهای مهارکننده ی اختصاصی این پمپ های جمع کننده ی سروتونین (SSRI) که فلوکستین یکی از آنهاست، با مهار بازجذب سروتونین به داخل سلول ها منجر به باقی ماندن سروتونین در فضای بین سلولی در مغز و در نتیجه تحریک بیشتر سلول های عصبی می شوند. در صورتی که از کپسول فلوکستین استفاده می کنید اقدام به بارداری نکرده و حتما از روش های پیشگیری از بارداری استفاده نمایید . توجه: خیلی از افرادی که این دارو را مصرف مینمایند با مشکل و عوارض جانبی جدی روبرو نمیشوند اما اگر حین مصرف این دارو دچار عوارض جانبی نادر ولی جدی این بیماری از قبیل مدفوع سیاه و خونی، استفراغی که شبیه دانههای قهوه هست، تپش قلب، غش، تشنج، راشهای پوستی و تغییر در مقدار ادرار شما رخ داد، سریعا به بیمارستان و یا پزشک خود مراجعه نمایید.

قرص فلوکستین ۲۰

در صورتی که در زمان مصرف کپسول فلوکستین متوجه شدید که باردار هستید ، سریعا به پزشک مراجعه نمایید . بنابراین اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید، حتما این موضوع را با پزشک معالجتان در میان بگذارید. اما ازآنجاکه داروها روی هر فردی اثرات متفاوتی دارند، نمیتوانیم تضمین کنیم که این اطلاعات تمام عوارض جانبی احتمالی را شامل میشوند.

چرا فلوکستین باید صبح مصرف شود

مصرف داروی فلوکستین در اغلب موارد دارای عوارض حاد و خطرناک نیست، اما عوارض نادر و خطرناک این دارو شامل تغییرات روحی و روانی غیر عادی یا شدید همچون پریشانی، احساس هیجان یا انرژی شدید، افکار خودکشی، کبود شدگی و خونریزی آسان، ضعف ماهیچهها و عضلات، لرزش، تغییر در توانایی جنسی و کاهش میل جنسی و کاهش وزن غیر معمول میباشد. آسپرین: این تداخل نیز با افزایش خطر خونریزی همراه است. ممکن است بعد از 1 تا 2 هفته بهبودی در علائم خود مشاهده کنید، اگرچه گاهی نیز ممکن است بین 4 تا 6 هفته طول بکشد تا مزایای کامل آن را احساس کنید. این دارو را دور از نور نگه دارید. البته ممکن است این دوز در آینده با توجه به نیاز شما و تشخیص پزشک افزایش پیدا کند. سلب مسئولیت: توجه داشته باشید که این اطلاعات نباید بههیچوجه جایگزین مراجعه به پزشک و بهرهمندی از دانش و تخصص پزشکی شوند.

  • متوپرولول (برای نارسایی قلبی استفاده می شود)
  • نعوظ دردناکی که بیش از 4 ساعت طول میکشد
  • دوز معمولی: 20 تا 80 میلی گرم در روز
  • اگر بیماری مانیا داشته یا دارید

به تغییرات خلق و خو و یا نشانه هایتان توجه کنید. در این مورد توصیه میکنیم که به یک ارولوژیست مراجعه کنید. تفاوت این دو دارو در این است که داپوکستین تاثیر فوری دارد ولی پاروکستین برای اثرگذاری مناسب باید در یک دورهی زمانی مشخص مصرف شود. فلوکستین Fluoxetine مستقیما روی مغز و مواد شیمایی مغز تاثیر می گذارد و برای درمان افسردگی ، اضطراب ، ترس و وسواس مورد استفاده قرار می گیرد . میزان مصرف فلوکستین برای درمان اختلالات قبل از قاعدگی معمولا به صورت مصرف روزانه 20 میلیگرم در طول چرخه قاعدگی و یا 20 میلیگرم 14 روز قبل از شروع قاعدگی می باشد . کمی بعد، افرادی با تبلیغ این داروهای ضدافسردگی، از آنها برای کاهش وزن استفاده میکردند و آن را به دیگران هم پیشنهاد میدادند. در صورت بروز هر کدام از این موارد نادر، اما جدی، به پزشک خود اطلاع دهید: تغییرات ذهنی / روحی، بی حوصلگی، بی دست و پایی، مشکل در راه رفتن، کاهش / افزایش علاقه جنسی، لرز، حرکات غیرقابل کنترل، تیک عصبی در صورت و یا عضلات، بی اختیاری در ادرار، اختلالات خواب.

  • ضعف ناگهانی در دست و پا
  • پروپافنون (برای درمان ریتم های غیر طبیعی قلب)
  • استفراغ ماده ای که شبیه به قهوه است
  • قرص سوتالول-عبیدی 80 میلی گرم
  • سندروم پیش از قاعدگی را برطرف می سازد
  • تحریک پذیری
  • مدفوع به رنگ روشن
  • سرگیجه شدید و طولانی

علائمی نظیر تغییر خلق و خو، حملات عصبی، بی خوابی، عصبانیت، ناارامی، بیش فعالی(روحی و فیزیکی)، تفکر خودکشی و خود آزاری .از دیگر عوارض جانبی ناشی از مصرف دارو عبارتند از : تشنج، لرزه، سختی عضله و به طور کلی تشنج عضلانی، علائم پوستی مثل خارش، قرمزی و فلسی شدن ، از دست دادن تعادل و هماهنگی، تعریق، تپش قلب و گیجی. برخی از داروها میتوانند با فلوکستین تداخل ایجاد کرده و سبب بروز وضعیت خطرناکی بنام سندرم سروتونین شوند. این امر به این دلیل است که فلوکستین و این داروهای دیگر میتوانند عوارض جانبی یکسانی داشته باشند. داروهای دیگری هم وجود دارند که بسته به وضعیت بیمار میتوانند بهجای قرص فلوکستین مصرف شوند.

Makayla Massey

کاشف برنده جایزه کل معتاد زامبی. متعصب فرهنگ پاپ بی عذرخواهی. تواهولیک.

تماس با ما