[ad_1]
وی ادامه داد: بازار کار در مقایسه با سایر بازارها مهم ترین بازار محسوب می شود، از منظر مهم هیچ موضوعی نمی تواند در سرنوشت امروز و فردای کشور تا این اندازه تاثیرگذار باشد، بنابراین رویکرد صحیح در این حوزه بسیار تاثیرگذار است. نقش تعیین کننده. در هر سطح از تحلیل های اقتصادی، اشتغال جایگاه برجسته ای دارد. در سطح توسعه، اشتغال با بحران زیست محیطی، فقر، مهاجرت روستایی و نابرابری آموزشی و سطح سرمایه اجتماعی و ثبات سیاسی-اجتماعی جامعه مرتبط است.» اینها سخنان فرشاد مومنی اقتصاددان است. جملاتی که اهمیت اشتغال مردم کشور را به ساده ترین شکل بیان می کند. اما با نگاهی به گذشته به راحتی می توان دریافت که در دوره های مختلف تاریخی، اشتغال همواره مورد توجه مردم بوده و اهمیت آن به حدی است که مردم برای اشتغال مجبور به مهاجرت هستند. وضعیت اقتصادی رابطه مستقیمی با اشتغال دارد. هرچه چرخه اقتصاد قویتر باشد، کسبوکارهای بیشتری فعالیت خواهند کرد و در نتیجه نیاز به جویندگان کار بیشتر خواهد بود.
آمار اشتغال سالانه نیز این را ثابت می کند; به دلیل شیوع گسترده کرونا و پیامدهای آن شاهد کاهش تعداد کارمندان بودیم که منجر به از دست دادن بسیاری از مشاغل شد. بر اساس آمار منتشر شده توسط مرکز تحقیقات مجلس، فوران کرونا در پایان سال 1999 نسبت به سال قبل 10 میلیون شغل را از بین برد. همچنین تعداد شاغلان در بهار و تابستان 1399 نسبت به فصل مشابه سال قبل به ترتیب یک میلیون و 500 هزار و یک میلیون و 209 هزار نفر کاهش داشته است. بر اساس این گزارش، جمعیت شاغل کشور در پاییز 1399 نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود یک میلیون نفر کاهش یافته است. این گزارش با استناد به نتایج سرشماری کارگران در پاییز 1399 از کاهش 72 درصدی اشتغال در بخش خدمات خبر داد. با این حال، معرفی واکسیناسیون منجر به کاهش ابتلا به کرونا شده است که منجر به افزایش اشتغال در برخی مناطق شده است و ارقام منتشر شده توسط اطلاعات آماری و سیاستی مرکز نشان میدهد که تعداد شاغلان در بهار سال گذشته بوده است. 1400. اوج به 713247 نفر رسیده است.
در جستجوی قدرت
اما این تمام داستان نیست؛ یکی از دغدغه های همیشگی کارفرمایان یافتن فرد مناسب است، حتی زمانی که چرخه مالی در حال چرخش است. وضعیت زمانی جدی تر می شود که کارفرمایان به دنبال کارگر برای مشاغل خدماتی هستند. در سالهای قبل، زمانی که اینترنت چندان مورد استفاده عموم مردم قرار نمیگرفت، روزنامهها به عنوان مکانی برای تبلیغات مشاغل مورد استفاده قرار میگرفتند. روزی نبود که نزدیک غرفه روزنامه نرویم و با خیره شدن به صفحه استخدام روزنامه با فردی که به دنبال شغل مناسبی می گشت، برخورد نکنیم. کارمندان نیز چاره ای جز درج آگهی در روزنامه ها برای یافتن نیروی انسانی مورد نیاز خود نداشتند. اقدامی که پرهزینه و البته زمان بر و البته در دسترس تعداد زیادی از جویندگان کار نبود.
گسترش اینترنت و فضای مجازی اما ماجرا را تغییر داد. تبلیغات از صفحات روزنامه ها به فضای مجازی منتقل شد. چنین فضایی نیاز به ایجاد بسترهای کاریابی را برجسته کرد و به تدریج سایت های مختلف در این زمینه شروع به کار کردند. گسترش فعالیت های این پلتفرم به کارفرمایان این امکان را داد که تبلیغات خود را به صورت رایگان یا با هزینه بسیار کم در فضای مجازی منتشر کرده و در معرض دید افراد بیشتری قرار دهند. مشکل این بود که با تغییر روز آگهی، دیگر از صفحه روزنامه حذف نمی شد و با ادامه آگهی در فضای مجازی، کارفرمایان اجازه داشتند درخواست های کاری خود را برای چند روز در فضای مجازی نمایش دهند. فضای آنلاین به تعداد زیادی از جویندگان کار امکان دسترسی به آگهی های شغلی را می دهد و هر جویای کار می تواند در هر زمانی از شبانه روز به هزاران آگهی شغلی دسترسی داشته باشد. ابزارهای موجود در محصولات آنلاین به راحتی ادغام شدند و به زودی تعداد زیادی از جویندگان کار به پلتفرم های کاریابی روی آوردند.
تفاوت بین دیوار و سایر پلت فرم های کاریابی
در تمامی این بسترها اما سایت دیوار که مخاطبان زیادی در سراسر کشور دارد، زمینه ای را برای کارفرمایان فراهم می کند تا آگهی های استخدامی را برای مشاغل مختلف ارائه دهند. کارفرمایان در واحدهای تولیدی و خدماتی با استفاده از دیوار می توانند به راحتی و به سرعت آگهی های استخدامی خود را منتشر کرده و شغل مورد نظر خود را از متقاضیان بیابند. بر این اساس اگرچه افراد با نیازهای ویژه و تحصیلی ممکن است از سایر بسترهای کاریابی استفاده کنند، کارفرمایانی که به دنبال استخدام افرادی در زمینه های خدماتی، عملیاتی، منشی، فروش، کارگاه، نظافت و … هستند، کارکنان مورد انتظار آنها هستند. به دنبال دیواری بین افراد جویای کار. در پلتفرم های دیگر در دسترس نیست و در عمل این گروه های شغلی باید به سایت دیوار یا یافتن کارمندان مشابه مراجعه کنند. استفاده از دیوار برای کارفرمایان مزایای متعددی دارد.
اولین نکته استفاده آسان از سکوی دیوار برای انتشار آگهی های استخدامی است. بدون نیاز به استفاده از ابزار خاصی برای درج آگهی استخدام در سایت دیوار، این کار به راحتی با گوشی هوشمند قابل انجام است. ظاهر این سایت ساده است و برای ثبت آگهی نیازی به وارد کردن اطلاعات زیادی نیست و با ثبت اطلاعات مورد نیاز به راحتی می توان آگهی مورد نظر را منتشر کرد. دیوار بخش ویژه ای برای اشتغال ایجاد کرده است و کارفرما به راحتی می تواند مشخصات شغلی و نیروی کار مورد نظر را وارد کرده و با کارجویان مربوطه تعامل داشته باشد.
نکته دوم اما این است که سایت دیوار مخاطب بسیار زیادی دارد. بررسیها نشان میدهد که بیش از نیمی از جمعیت ایران معادل ۴۴ میلیون نفر از اپلیکیشن دیوار در تلفنهای همراه خود استفاده میکنند که نشان میدهد آگهیهای کار دیواری میتواند توسط میلیونها بیننده مشاهده شود و طبیعتاً یافتن نیروی کار مناسب را آسانتر میکند. و سریع برای کارفرمایان. مشکل اینجاست که بخش استخدام دیوار آنقدر مورد توجه قرار گرفته است که تماس های بر اساس تبلیغات در این بخش گوی سبقت را از دسته های دیگر روی دیوار مانند ماشین و املاک ربوده است و این شامل تعداد تماس ها می شود. این بخش از همه بخش ها بالاتر است. این به دلیل سهولت دسترسی و استفاده از دیوار، کیفیت محصول و جامعه گسترده مخاطبان آن است.
شاهد این واقعیت گزارش وال استریت 1999 است که در آن تعداد کل افرادی که از طریق آگهی های دیواری در سال 1399 مشغول به کار شده اند 605 هزار نفر بوده است که 48 درصد آنها ساکن تهران بوده اند. بر اساس گزارش مرکز آمار، هر خانوار ایرانی 3.3 نفر جمعیت دارد و 605 هزار شغل ذکر شده بر این اساس نیازهای اساسی حدود 2 میلیون نفر از جمعیت کشور را نشان می دهد. آماری که تنها نشان می دهد این سایت جایگاه مناسبی را برای کارفرمایان برای یافتن قدرت مورد نظر در گروه های شغلی مختلف ایجاد کرده است.
[ad_2]