[ad_1]
خودروسازان رسانه ای طی چند ماه گذشته زیان 85 هزار میلیارد تومانی را گزارش کرده اند. در این مدت صدها ساعت جلسه بین مجلس و دولت برای یافتن راهی برای برون رفت از ضرر و زیان آنها برگزار شد. یکی از اقدامات پیشنهادی فروش دارایی های مازاد و کاهش نیروی کار بود که تاکنون اقدامی برای رفع این مشکل انجام نشده است.
به گزارش جوان، اخیرا یکی از اعضای مجلس نمایندگان از ۲۵ هزار کارگر و مدیر اضافی خودروسازان رونمایی کرد و گفت: «حقوق اضافه کارگران از جیب مردم خارج می شود، آقایان دارایی های غیرمولد دارند.» حاضر نیست سرمایه خود را متمرکز کند. اخیراً روزنامه جوان به نقل از یک منبع آگاه گزارش داده است که تنها 12000 نیروی انسانی و یک مدیر نجومی برای انجام این تمرین اضافی استخدام شده اند.
زمانی که دولت و قانونگذاران از خودروسازان حمایت کردند، خودروسازانی که در حوزه انتخابیه اقدام به جذب و راه اندازی سایت های خودروسازی کردند، کوته فکر بودند. از سوی دیگر دولت ها از خودروسازان برای تسهیلات ارزان تر، ایجاد بازارهای انحصاری و بعضاً توزیع ارز دولتی برای واردات مواد اولیه حمایت می کنند. اکنون با افزایش سطح نارضایتی عمومی، افزایش قیمت ها و کاهش کیفیت، نیروی کار اضافی، سقوط صنایع و از همه مهمتر زیان انباشته ورق ها بازگشته است.
مجلس که روزگاری به دنبال حمایت بود، اکنون با تصویب طرح های واردات خودرو سعی در احیای خودروسازان دارد و دولت نیز هر از چند گاهی با طرح های متعدد خود وعده ساماندهی صنعت خودرو را می دهد. گاهی از افزایش تیراژ و توقف قرعه کشی می گوید و گاهی از کاهش قیمت ها می گوید که هنوز هیچ کدام محقق نشده است. اخیراً گزارش شده است که خودروسازان 25 هزار کارگر سفارشی دارند که از جیب خود حقوق می گیرند زیرا تمایلی به فروش اموال خود برای جبران ضرر ندارند و چشم خود را بر افزایش قیمت خودرو بسته اند.
25000 کارگر مازاد سفارشی
علیرضا سلیمی، یکی از اعضای هیأت رئیسه مجلس که در مراسم «توضیحات» افزایش قیمت خودرو حضور داشت، گفت: زمانی که وزیر صمت یکشنبه گذشته به کمیسیون صنعت آمد، با مخالفت نمایندگان مواجه شد. ما به آنها گفتیم که اجازه واردات خودرو و کاهش قیمت خودروهای داخلی را داشته باشند، برخی شرکت ها نباید انحصار تولید داشته باشند و هر طور که می خواهند با مردم رفتار کنند. مدیریت بازار انحصاری در دست آنهاست و بازار را آنطور که می خواهند مدیریت می کنند و کیفیت روز به روز در حال کاهش است. چون مردم فکر می کنند که مثلاً خودروی پراید نسبت به سال پایانی سال اول تولید از کیفیت بالاتری برخوردار بوده است. در تمام این سال ها فقط آینه و لامپ را عوض کرده اند، این کیفیت افزایش نیافته است، این انحصار مشکلات، معضلات و چالش ها را ایجاد می کند.
وی افزود: این شرایطی است که خودروسازان یارانه ارزان تری دریافت می کنند. بگذارید مثالی بزنم که انرژی ارزان توسط خودروسازان استفاده می شود. ما به خودروسازان یارانه می دهیم، آنها هم تسهیلات ارزان تری گرفتند، مشکل اصلی این است که چرا باید حدود 25 هزار نفر در بین خودروسازان با توان اضافی باشند؟ این نماینده عده ای را توصیه کرده، وزیر به عده ای توصیه کرده، این مدیرعامل چند نفر را توصیه کرده، امام جمعه هم همین کار را کرده است، مسئول هم همین کار را کرده است. مهم نیست چرا این خانوارها زیر بار هستند.
سلیمی تاکید کرد که حقوق این مازادهای کم بهره وری از جیب مردم خارج می شود. آقایان دارایی های غیرمولد دارند، اما خرج نمی کنند.
از سال 90 یک خودروساز اقدام به خرید یک مزرعه کرده است، سوال من این است که بعد از 10 سال چه زمانی این واحد را مجدد ارزیابی و به فروش خواهند رساند؟
سلیمی گفت: در جلسه کمیسیون فاطمی امین امین درخواست کرد که با حضور چند تن از نمایندگان مجلس موضوع افزایش قیمت خودرو بررسی و آسیب شناسی شود و در صورت موافقت در قیمت خودروها تجدید نظر شود.
عرضه قطره چکان خودرو مجاز نمی باشد
همچنین وجود نیروی کار اضافی و عرضه قطره چکانی خودرو به بازار نیز از سوی نمایندگان مجلس مطرح شده است که علت آن افزایش قیمت در بازار و تفاوت قیمت کارخانه و بازار عنوان شده است.
رئیس کمیسیون صنایع کمیسیون صنایع مجلس روز گذشته درباره آخرین وضعیت طرح ساماندهی صنعت خودرو گفت: مجلس با آزادسازی واردات خودرو موافقت نکرده است اما طبق مصوبه مجلس، واردات خودرو باید کنترل شود. تنظیم بازار و حقوق آن این مسئولیت تمام دولت است.
رضا تقی پور در ادامه گفت: متأسفانه برخی به اشتباه می گویند این مصوبه مجلس به معنای نابودی تولید خودروی داخلی است که صحت ندارد. در حال حاضر خودرو تبدیل به کالای سرمایه ای شده است و یک سری نیازهای کاذب در این مسیر جریان دارد و بحث ما این است که سالانه 1.6 میلیون تا 2 میلیون خودرو نیاز داریم و باید برطرف شود.
رئیس کمیته صنعت مجلس شورای اسلامی گفت: به دلیل محدودیت واردات خودرو و عدم افزایش تولید خودرو، عرضه خودرو با تقاضا بسیار کمتر شده است. در این شرایط برای تنظیم بازار، واردات خودرو ضروری است.
تقی پور گفت: پیام مجلس این بود که واردات خودرو محدود و تنظیم شود تا بازار عملیاتی تنظیم شود و بازار خودروهای داخلی از وضعیت عرضه این افت ها رها شود.
وی گفت: واردات محدود و کنترل شده خودرو آسیبی به تولید داخلی وارد نمی کند. هرچه خودروهای بیشتری تولید و صادر کنند، واردات خودرو بیشتر می شود که به تنظیم بازار کمک می کند.
در همین راستا واکنش مجری برنامه «در انتهای الوند» به این موضوع را مشاهده می کنید:
[ad_2]