کارت چسب؛ فقط 500 هزار تومان!

[ad_1]

ابعاد جدید داستان فروش کارت دیجیتال Corona Lassi; با وجود اصرار وزارت بهداشت برای پیگیری موضوع، بررسی ها نشان می دهد این گروه های انتفاعی در حال فعالیت هستند. آن‌ها هستند که با راه‌اندازی صفحاتی به نام «کووید-۱۹» یا «کارت دیجیتال» یا با صدور «کارت واکسن کرونا با تأیید وزارت بهداشت» و صدور کارت‌های دیجیتالی با پرداخت هزینه، کسب‌وکار جدیدی را در فضای مجازی راه‌اندازی کرده‌اند. واکسن می زنند؛ کارت هایی که کاملا معتبر و قابل ارائه بوده و نشان دهنده دسترسی متخلفین به شبکه اصلی ثبت اطلاعات وزارت بهداشت است.

به گزارش همشهری، اگر متقاضی کارت یک نوبت از واکسن را تزریق کند و دوز دیگر را نخواهد باید نصف مبلغ یعنی 250 هزار تومان را بپردازد. برای ثبت اطلاعات کافیست کارت ملی، سال تولد و شماره تماس را ارسال کنید، نوع واکسن تزریقی نیز اختیاری است؛ یعنی متقاضی می تواند هر واکسنی که می خواهد را اعلام کند و در کارت دیجیتال درج شود. در فضای مجازی فعالیت این افراد کاملاً سازماندهی شده است. یعنی با ورود به یکی از این صفحات به راحتی می توانید به سایر افراد شاغل در این زمینه دسترسی داشته باشید. صفحات اغلب خصوصی هستند و تمامی اطلاعات در قسمت پیام و به صورت خصوصی در اختیار متقاضی قرار می گیرد. با این حال، کلاهبرداری های گاه به گاه وجود دارد. پول گرفته می شود اما کارت داده نمی شود. هدف این سودجویان همان مخالفان واکسن هستند که ممکن است برای مسافرت یا رفتن به محل کار نیاز به کارت واکسن داشته باشند.

تا امروز 122 میلیون و 998 هزار و 520 دوز واکسن تزریق شده است و بر اساس اعلام اخیر مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت، 23 مورد بی‌اهمیت است. این مقدار واکسن علیرضا رحیمونیا روز شنبه در نشست خبری با تایید این تخلفات، گفت: یکی از آنها با کمک این خبرگزاری شناسایی شده است.
این در حالی است که بر اساس اطلاعیه اخیر وزارت بهداشت، حدود 8 میلیون نفر از گروه هدف واکسینه نشده اند.

مقصران چه کسانی هستند؟

همشهری ۱۳ دی ماه در گزارشی از پشت صحنه با عنوان «میلیاردها پول حاصل از واکسیناسیون» فاش کرد که با تبلیغات فروش محصولات واکسن کرونا (داخلی و خارجی) تجارت بزرگی را راه اندازی کرده اند. همچنین پیشنهاد شده است که برخی از آنها برای شرکت در تجمعات ضد واکسیناسیون برای تبلیغ محصولات گیاهی خود در برابر واکسیناسیون هزینه کنند.

کسب‌وکارهای کرونا شبکه بزرگی را تشکیل می‌دهند، اما به گفته مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت، فروش کارت‌های واکسن کرونا در دست ضد واکسن‌ها نیست. وی در ادامه به همشهری توضیح می دهد: این موضوع لزوماً مربوط به واکسیناتورها نیست، به نظر می رسد این اقدام توسط افراد سودجو به سود شرایط فعلی انجام شده است.

این در حالی است که در گروه های ضد واکسن نیز شاهد تبلیغات این افراد انتفاعی هستیم که ممکن است در ازای دریافت پول برای این افراد کارت واکسن صادر کنند. وی گفت: برخی از کارت هایی که برای افرادی که واکسینه نشده اند صادر می شود، کارت اصلی است و به سامانه صدور کارت دیجیتالی واکسیناسیون مرتبط است و به نظر می رسد افراد وزارت بهداشت مرتکب چنین تخلفاتی می شوند. مرتبط با این پرونده و پیگیری ها ادامه دارد. متخلفان این حوزه قطعا تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت». روز شنبه یک مقام وزارت بهداشت 23 نفر را که به صورت غیرقانونی کارت واکسن دریافت کرده بودند شناسایی کرد، اما ارائه اطلاعات بیشتر در مورد متخلفان را منوط به تکمیل تحقیقات دانست و گفت: برخی از این افراد دسترسی دارند که موضوع فروش کارت واکسن مجددا مطرح شد. اواسط آذرماه که رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت اعلام کرد که وزارت بهداشت در حال بررسی تمامی تخلفات احتمالی در زمینه فروش کارت واکسن کرونا است.

به گفته علی شریفی زرچی، برخی در شبکه های اجتماعی فروش کارت دیجیتالی واکسن وزارت بهداشت بدون واکسن را در ازای دریافت پول تبلیغ کرده اند. مرکز فناوری اطلاعات وزارت بهداشت تمامی الگوهای احتمالی تخلف از جمله ثبت دو واکسن آسترازن به ازای هر فرد در روز را با جدیت بررسی می کند و لیست کاربران ثبت نام شده را برای حفاظت و بررسی وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی ارائه می کند. دسترسی به ثبت واکسن نیز به کارکنان رسمی صحی محدود خواهد شد. در صورت ابطال دائم کارت دیجیتال واکسن، در تمامی موارد تخلف، کاربر متخلف به مراجع قضایی معرفی می شود.

پیشنهاد مالی به واکسیناتورها

مخالفان این واکسن برای جلوگیری از آن به هر وسیله ای متوسل شده اند. یکی از واکسن‌سازها به همشهری می‌گوید: هر روز بسیاری از افرادی که واکسن کرونا را نمی‌خواهند، اما نیاز به کارت دارند، می‌آیند و پیشنهاد می‌دهند بدون نیاز به واکسن، هزینه کارت واکسن را پرداخت کنند.

او که نخواست نامش در این گزارش ذکر شود به همشهری گفت: برخی می گویند 200 هزار تومان می دهیم، فقط کارت واکسن بدهید. این پیشنهادات ارائه می شود، اما ما قبول نمی کنیم. «به همین دلیل است. به گفته وی، تا زمانی که فرد واکسن را دریافت نکند، کارت واکسن صادر نمی شود. اطلاعات او قابل ثبت است اما زمانی که نمی خواهد واکسینه شود اطلاعاتش باطل می شود. واکسیناتور می گوید اکنون به دلیل سودجویی برخی، کنترل ها بسیار زیاد است و احتمال چنین تخلفاتی کم است.

اخیراً شایعاتی مبنی بر صدور کارت واکسن در پایگاه های واکسیناسیون به گوش می رسد و زمانی که افراد برای واکسیناسیون مراجعه می کنند، پس از دریافت اطلاعات و مشخصات خود، کارت ملی و کارت واکسن را بدون واکسیناسیون دریافت می کنند و محل را ترک می کنند.

رحیمونیا همچنین توضیح می دهد: از آنجایی که کارت ملی افراد پس از واکسیناسیون صادر می شود و واکسن تعویض می شود، عملاً امکان تخلف وجود ندارد و چنین اقدامی امکان پذیر نیست. وی گفت: از آنجایی که کارت های مهر شده در سامانه وجود ندارد، نگرانی چندانی در مورد آنها وجود ندارد و در صورت بررسی، جعلی بودن آنها مشخص می شود. ما و سازمان های نظارتی بیشترین پیگیری را برای اقداماتی که منجر به ثبت کارت واکسن در سامانه صدور کارت دیجیتال می شود داریم. ما در مراکز واکسیناسیون این مشکل را نداریم و افراد پس از تزریق کارت واکسیناسیون دریافت می کنند. برخی از سودها از افرادی است که از طریق تبلیغات و در ازای دریافت پول، کارت واکسن صادر می کنند و اقداماتی برای شناسایی آنها انجام می شود.

گزارش ها حاکی از آن است که در اواخر شهریور ماه همشهری کارت واکسن آستراژنکا را یک تا پنج میلیون تومان صادر کرد. این گزارش حاکی از آن است که گروهی از متخلفان و سودجویان با ورود به سامانه های وزارت بهداشت، با اخذ این مبلغ، اطلاعات واکسیناسیون افراد را تغییر می دهند.

اکثر متقاضیان افرادی بودند که می خواستند کشور را ترک کنند اما توسط SynoPharm واکسینه شدند. در عین حال مسئولان وزارت بهداشت با رد این ادعا، تغییر نوع و برند واکسن تزریقی برای صدور کارت بین المللی را تخلف و جرم دانستند. از سوی دیگر اعلام شد که تمامی دسترسی ها به اطلاعات واکسن محدود به بانک های اطلاعاتی و افراد است و به راحتی می توان رهگیری کرد که کدام پایگاه ها و نوع تزریق در دانشگاه علوم پزشکی اصلاح شده است. با تکرار ماجرای دسترسی افراد نفوذی به سامانه های ثبت اطلاعات واکسن وزارت بهداشت، به نظر می رسد پیگیری جدی تری برای نظارت بر این حوزه لازم باشد.

[ad_2]

Chad Powers

افراطی متعصب تلویزیون بشارتگر الکل دوستانه. مدافع توییتر متعصب آبجو کل نویسنده

تماس با ما