چه کسی با مطالبات معلمان مخالف است؟

[ad_1]

معلمان پس از یک دهه انتظار با تغییراتی در ساختار حق الزحمه مواجه شده اند که از یک سو امنیت شغلی را برای یکی از مهمترین مجموعه های کشور به ارمغان می آورد و از سوی دیگر می تواند به اهرمی برای حرکت رو به جلو تبدیل شود. . تقویت ساختار و کیفیت آموزشی کشور. اما بعد از همه آن مطالبات، معلمان اکنون در راه اجرای یک طرح جزئی و مهم هستند.

به گزارش شرق، طرح رتبه بندی معلمان که در اسناد بالادستی مانند سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، نقشه جامع علمی کشور و برنامه ششم توسعه بر آن تاکید شده است، نزدیک به یک دهه است که در یک اتاق دولت و مجلس وجود دارد. . نرسیده است. اکنون پس از تصویب این طرح، نارضایتی در جامعه فرهنگی دوباره ظاهر شده است، چرا که طرح مترقی هیچ سنخیتی با گذشته ندارد. بر اساس طرح رتبه بندی، معلمان موظف بودند حداقل 80 درصد از حقوق اساتید دانشگاه های دولتی در همان مقطع را دریافت کنند. اما اعلامیه مجلس بسیار کمتر از این است. به دلیل این حوادث، تعداد زیادی از معلمان در شهرهای مختلف ایران از تهران و کوم و شیراز گرفته تا یزد، ایذه، یاسوز و شوش تجمع و اعتراض کردند. معلمان آشوبگر از ابتدای هفته جاری شنبه 20 آذرماه از تدریس خودداری کردند و در روزهای بعد گرد هم آمدند. معترضان فریاد می زدند: «آموزش و پرورش تعطیل است، مجلس به فکر پول است» و «اجرای برابری حق مسلم ماست».

او معلمان را در سیاست و ورزش مشارکت داده است

محمدرضا نیک نژاد، معلم و فعال صنفی معتقد است این رفتار نقض عهد رسمی است: «این رفتار عهدشکنی دولت و مجلس است، ما تجربه لایحه خدمت را داشتیم، محمود احمدی نژاد می خواست لایحه را پس بگیرد. که در سال های 84 و 85 نیز به همین گونه اغتشاشات انجامید.البته دولت در نهایت لایحه را پس نگرفت اما آنقدر آن را له کردند که چیزی از آن باقی نماند و وزارتخانه های درآمدزا حقوق کارمندان خود را با عناوین دیگری پرداخت کردند. اما فیش حقوقی کارمند مترو با 18 سال سابقه کار را دیدم که 14 میلیون تومان با مدرک لیسانس حقوق داشت.

وی افزود: جلسات با رئیس سازمان برنامه و بودجه، معاون آموزشی و امور بشردوستانه وزیر آموزش و پرورش و جلسات مختلف اکنون بی نتیجه است، چه تعداد آمدند و رفتند تا طرح رتبه بندی در نهایت تصویب شد، متصدیان می خواستند برگردند. او با اشاره به یکی از مهم ترین بخش های این لایحه گفت: «الان همان بلایی که بر سر قانون خدمات کشوری آمد را می آورند. اساتید سطح پایین دانشگاه، مدرسان دانشگاه می گویند: لایحه نیست و نتیجه این است که همه جمع شده اند.

بودجه جدید تمسخر معلمان است

ابراهیم سحرخیز، معاون سابق آموزش متوسطه و کارشناس آموزش و پرورش بودجه جدید را شوخی با معلمان عنوان کرد و گفت: آموزش و پرورش بودجه خود را تنها 13 درصد افزایش داده است که به معنای شوخی با معلمان است و در سال 99 بیش از 13 درصد افزایش داشته است. 110 درصد بودجه اما حتی یک سال بعد نتوانستیم پاداش و مدرک معلمان را پرداخت کنیم. در چنین شرایطی، هیچ پولی برای کیفیت باقی نمی ماند.”

سحرخیز همچنین به موضوع آموزش باکیفیت می پردازد: «هدف وزارتخانه باید ترویج تبعیض مثبت، ایجاد برابری، جلوگیری از طبقه بندی آموزش و ارتقای کیفیت آموزش باشد، اما این بخش همواره در پرداخت حقوق معلمان خود دخیل خواهد بود». بیش از یک دهه است که به مدارس دولتی چیزی جز سرانه داده نشده است. در نتیجه، مدیران باید به حمایت والدین تکیه کنند. اگر والدین پرداخت نکنند، مدارس تعطیل می شود و آموزش و پرورش کاهش می یابد. مشکل اینجاست که آموزش و پرورش یک نهاد بشردوستانه است که بودجه آن هزینه دولت نیست، بلکه سرمایه گذاری برای آینده است. خط فقر در کشور ما 12 میلیون است و درآمد معلم به اجبار به 7 میلیون می رسد. چگونه می توان از این معلم انتظار داشت؟

این شماره طبقات درخواستی معلمان است

محمد حبیبی، سخنگوی انجمن صنفی معلمان گفت: اینها مطالبات امروز و دیروز نیست. موضوع اول اجرای طرح رتبه بندی معلمان شاغل و موضوع دوم همسان سازی حقوق شاغل و بازنشسته بود. این مطالبه البته محدود به امروز و دیروز نیست و معلمان سال هاست با دولت های مختلف در حال گفت و گو بوده اند. از آنجایی که خواسته های معلمان برآورده نشد، معلمان با شدت بیشتری نسبت به قبل شروع به تحریک کردند. در اولین روز هفته اعتراض سه روزه در مدارس در روزهای شنبه و یکشنبه و دیروز معلمان در حدود 100 شهر ایران از ساعت 10 تا 12 تجمع کردند.

وی با اشاره به این تفاوت گفت: تجمعات کاملا مسالمت آمیز بود و اتفاق بدی نیفتاد. تنها در یکی از تجمعات در تهران، تلفن همراه یک معلم توسط نیروهای امنیتی گرفته شد که پس از گفتگوی فرمانده انتظامی تجمع با ماموران امنیتی حاضر در منطقه، به پایان رسید.

حبیبی با بیان اینکه این رقم در انتهای مطالبات معلمان است، می گوید: مشکل این است که مجلس بودجه لازم را برای اجرای طرح رتبه بندی اختصاص نمی دهد، رقم هدف ما 25 میلیون است، اما مجلس از 12.5 میلیون برای اجرای طرح رتبه بندی صحبت می کند. شش ماه مبلغ دریافتی ربطی به مطالبات معلمان ندارد اینها حداقل اعداد بهینه است اعضای کمیسیون آموزش در جلسه حضور یافتند و قول دادند که امیدواریم محقق شود قول اجرای طرح را دادند. و همانطور که قبلاً پیشنهاد شده بود بودجه کافی برای آموزش فراهم کنید.”

حبیبی تنها راه حل این مسائل را مبارزه با فساد می داند نه امنیت، و می گوید: راه حل، رفتار امنیتی نیست بلکه مبارزه سیستماتیک با فساد است.

آیا هیئت با کمیسیون آموزش مغایرت دارد؟

در آخرین ساعت دیروز خبر جدیدی از مجلس منتشر شد. بر اساس این گزارش، منادی رئیس کمیسیون آموزش گفت: درصد افزایش حقوق از 45 درصد به 75 درصد تغییر کرده است که در متن قبلی 10 تا 53 درصد بود. به گفته وی، در متن قبلی برای هر پست معلم، دانشیار و استادیار سهمیه محدود کننده 10 درصد تعیین شده بود. اما این اولین بار نیست که چنین اظهارات خوش بینانه ای مطرح می شود. وی پیش از این از بودجه 60 هزار میلیاردی برای اجرای طرح رتبه بندی خبر داده بود. اما پس از این اظهارات هرالد و به عنوان رئیس مجلس، کلیباف به وضوح سخنان او را تکذیب کرده است.

این تکذیبیه ها به حدی است که برخی گمانه زنی ها مبنی بر اختلاف کمیسیون آموزش و هیئت رئیسه مجلس در ماه های اخیر شدت گرفته است. به همین دلیل انتظار می رود این گفته هرالدیک بار دیگر توسط کلیباف تکذیب شود. با تمام این اوصاف کمبود بودجه وزارت آموزش و پرورش در سال های اخیر جدای از بقای نسل آینده معلمان کشور، مشکلات زیادی را در عرصه آموزش ایجاد کرده است.

طبقه بندی عمومی مدارس در دو سال اخیر در پی همه گیری کرونا برجسته تر شده است. در حالی که می‌توان با استفاده از کلاس‌های غیرانتفاعی مدارس برای جبران خسارت دانش‌آموزان، دوران سختی از آموزش الکترونیکی را پشت سر گذاشت، دانش‌آموزان مدارس دولتی با مشکلات آموزشی مختلفی مواجه بودند. هزار میلیارد کسری بودجه وجود دارد که مطالبات فرهنگیان چگونه عملی می شود. . در چنین شرایطی معلمان به صراحت اعلام کرده اند که اگر برنامه ها به درستی اجرا نشود، به دیدار و روزه داری ادامه می دهند.

[ad_2]

Markus Saunders

درونگرا. نینجا دارای گواهی فرهنگ پاپ. نویسنده. مدافع غذا عاشق موسیقی پرشور.

تماس با ما