چرا خودکشی و مصرف الکل در ایران رو به افزایش است؟

[ad_1]

در رفتن آمارهای جدید رئیس سازمان امور اجتماعی نشان می دهد سالانه حدود 100 هزار مورد اقدام به خودکشی گزارش می شود. از این تعداد 5000 تا 5500 نفر خودکشی کرده اند.

به گزارش فرارو، تقی رستموندی رئیس این سازمان نیز آماری از مصرف الکل در ایران منتشر کرده است. بر اساس این آمار 9 تا 10 درصد از افراد 15 تا 64 ساله کشور الکلی هستند.

به گفته معاون وزیر کشور این رقم در کشور حدود 5 میلیون نفر است.

رستموندی هشدار می دهد که اگر این روند صعودی مدیریت نشود، در آینده بسیار نزدیک ایران جزو کشورهایی خواهد بود که بیشترین آمار خودکشی را دارند.

اما اکنون این سوال مطرح می شود که چه عوامل یا عواملی در افزایش خودکشی و مصرف الکل در ایران موثر است؟

افزایش آسیب های اجتماعی، آمار خودکشی را در ایران افزایش می دهد/ متاهلین و روستائیان دست به خودکشی می زنند

چرا افزایش خودکشی و مصرف الکل در ایران؟علیرضا شریفی یزدی، روانشناس اجتماعی با فرخ تعامل کرد وی در خصوص دلایل شیوع بالای خودکشی و اعتیاد به الکل در ایران گفت: دو عامل اصلی در خودکشی وجود دارد که شامل یک سری عوامل روانی فردی و یک سری عوامل اجتماعی است. بر اساس آخرین سناریوهای دنیا، خودکشی بیشتر یک پدیده اجتماعی است تا فردی. دورکیم به عنوان یک نظریه پرداز بزرگ در زمینه خودکشی پس از تحقیقات گسترده ثابت کرده است که در مقوله خودکشی نباید به دنبال عوامل شخصی و روانی باشیم. بیشتر از آن باید عوامل اجتماعی را دنبال کرد. وقتی از این منظر به مسئله برخورد کنیم، از دو جهت می توانیم مسئله را بررسی کنیم. یکی از تحلیل های ما تحلیل شخصی و روانی است. بر این اساس، تمامی افرادی که از یک سری اختلالات شخصیتی رنج می برند، این اختلالات می توانند باعث و تشدید اقدام به خودکشی شوند.

وی افزود: از نظر روانشناسی افرادی که شخصیت مرزی، اختلال دوقطبی و افسردگی عمیق را تجربه می کنند، بیشتر از دیگران در معرض خطر خودکشی هستند. البته درمان در آنهاست. این بدان معناست که در مرحله اول باید بتوانیم افراد در معرض خطر خودکشی را از طریق غربالگری زودهنگام در دوران کودکی، نوجوانی و جوانی و در مهدکودک، مدرسه و دانشگاه و در مرحله دوم در صورت امکان مداخله حرفه ای موثر شناسایی کنیم. موضوع را مطرح کنید.

این روانشناس اجتماعی افزود: اما از منظر جامعه شناسی که موضوع اصلی خودکشی است، داستان این است که هر بار جامعه با انواع آسیب های اجتماعی مانند طلاق، قتل، سرقت، خشونت خانگی، پریشانی مواجه می شود. خانواده ها، کاهش توان اقتصادی، نیازهای اساسی برآورده نمی شود.» زندگی و زخم های در حال رشد مشابه دست به دست می شود و باعث آسیب های دیگری می شود که مهمترین آنها خودکشی است. می دانیم که بیشتر خودکشی ها در کشور ما در دوران نوجوانی یا نوجوانی اتفاق می افتد. اما بیشتر خودکشی‌های کامل یا خودکشی‌های موفقیت‌آمیز که منجر به مرگ می‌شوند، در دهه پنجم زندگی، بین ۴۰ تا ۵۰ سالگی رخ می‌دهند. زیرا اینها افراد با تجربه ای هستند که می دانند چگونه به تنهایی رفتار کنند و چگونه بدن خود را تخریب کنند. پس موضوع خودکشی و افزایش آن و 100 هزار نفری که سازمان مددکاری اجتماعی آزاد می کند دو موضوع دارد. اولین نکته این است که غربالگری روانی به موقع در جامعه ما به معنای عبور افراد از این فیلترها نیست و افرادی که در معرض خطر خودکشی هستند را می توان به موقع جدا کرد و تحت درمان قرار داد و آمار را کاهش داد.

شریفی یزدی گفت: نکته دوم این است که برای کاهش خودکشی های اجتماعی باید تلاش کنیم تا مشکلات موجود در جامعه و انواع آسیب های اجتماعی را به حدی کاهش دهیم که تفکر و اقدام به خودکشی در جامعه رواج پیدا کند. شاید بدانید که خودکشی بخشی از یادگیری است، از این نظر یک رفتار است. در برخی از استان های ما میزان خودکشی بیشتر از استان های دیگر است. به عنوان مثال در شرق استان ایلام و در برخی استان های شمالی میزان خودکشی بسیار بیشتر است. او توضیح داد که خودکشی در ایران با سایر نقاط جهان متفاوت است. در سراسر جهان، افراد مجرد بیشتر از افراد متاهل خودکشی می کنند، یا افراد شهری بیشتر از افراد روستایی و کلان شهرها در مناطق کوچکتر شهری خودکشی می کنند. در کشور ما اما میزان خودکشی در میان افراد متاهل و در مناطق روستایی بیشتر است. این نشان می دهد که برای تحقق این امر، باید اجتماعی فکر و عمل کنیم.

شیوه نادرست برخورد با تولید و استفاده از الکل باعث گسترش آن شد

وی افزود: در مورد الکل هم همینطور است. این بدان معناست که الکل باید در کنار سایر اعتیادهای موجود یک آسیب اجتماعی محسوب شود. از طرفی به نظر من گرایش به مشروبات الکلی در جامعه ایران عمدتاً به دلیل نبود سرگرمی مناسب برای جوانان است. چون برای این جوانان تخت و امکانات تفریحی ایجاد نکرده ایم که انرژی آنها هدر رود، در چنین شرایطی متاسفانه بیشتر سرگرمی ها به داخل خانه ختم می شود و خانه به دو قسمت بسیار مهم تقسیم می شود. در بین توده مردم طی 15 سال گذشته به اشتباه استعمال قلیان بسیار رواج یافته و شکل قانونی به خود گرفته است. اگر به تعداد زیاد در کافی شاپ ها و کافه تریاها نگاه می کنید. اما برای یک قلیان 80 تا 110 نخ سیگار می کشیم و هر نخ 5 تا 10 دقیقه از عمر انسان می کاهد. نکته بعدی این است که این یک سبک مبارزه با تولید و مصرف الکل است. چون روش اشتباه است ما را جزو اولین کشورهای منطقه از نظر مصرف سرانه کرده است.

[ad_2]

Roy Christensen

متخصص اینترنت دانشجو. نینجا فرهنگ پاپ. علاقه مندان پرشور توییتر.

تماس با ما