مرگ یا زندگی زاینده رود به هزینه بودجه 1401

[ad_1]

وضعیت پروژه های آبخیزداری دره بالادست زاینده رود سال هاست که با مخالفت کشاورزان این دره مواجه شده است. کشاورزانی که آبخیزداری بالادست را غیراصولی می دانند و معتقدند سدهایی که با هدف آبخیزداری در سرشاخه های زاینده رود ساخته شده اند، موانع کوچکی برای آب و بار جدیدی برای توسعه کشاورزی در بالادست زاینده رود هستند.

به گزارش شرق، تخصیص اعتبار برای این پروژه ها و همچنین انتقال آب برای توسعه باغات در اراضی شیبدار در لایحه ۱۴۰۱ نگرانی های موجود در این بخش را به وجود آورده است. حال سوال اینجاست که چرا با وجود انتقادات اخیر از پروژه های آبخیزداری دره زاینده رود، بودجه می گیرند؟ در همین رابطه، اسفندیار امینی، دبیر انجمن صنفی کارگران کشاورزی استان اصفهان به شارک می گوید: علت تخصیص بودجه به این طرح ها را باید سازمان ها و نمایندگان مسئول جویا شوند. اما آنچه می دانیم و تاکید می کنیم این است که طرح های آبخیزداری اجرا شده در سرشاخه های زیندرود برخلاف بند 45 و بند 3 و 4 بند 2 قانون توزیع عادلانه آب است.

وی در ادامه گفت: در کلیه قوانین و مقررات مربوط به آبخیزداری، اخذ مجوزهای لازم از وزارت نیرو قبل از احداث هر گونه سازه آبی در آبراهه ها بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است. امینی به جلسات متعدد نمایندگان کشاورزان، مسئولان آب منطقه ای و جهادگران کشاورزی در این زمینه اشاره کرد و افزود: مذموم است و متاسفانه این رویه همچنان ادامه دارد. وی در خصوص بودجه پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی برای این طرح های جهادی می گوید: آنها نیز باید پاسخگو باشند که چرا وارد این مشکلات نشده اند.

کریشی کامگار سنگات، دبیر انجمن صنفی کشاورزی و بازرگانان اصفهان از طرق مختلف این موضوع را به گوش مسئولان رسانده و خاطرنشان کرده است: اما مشکل این است که دستگاه های مسئول به نظرات کارشناسان بی توجهی می کنند.

وی به طرح انتقال آب بین حوضه ای بن بروجن و طرح موسوم به گلاب اشاره کرد و افزود: نمایندگان و مسئولان استان چهارمحال و بختیاری و برخی نمایندگان و مسئولان استان اصفهان به دنبال بارهای جدید بر روی زاینده رود و از این رو تخصیص هستند. بودجه برای بارگیری پروژه ها دو استان جدید در حال پیگیری است. وی با تاکید بر غیرقانونی بودن آپلود جدید گفت: نمایندگان واقعاً از غیرقانونی بودن این طرح ها اطلاعی ندارند و یا عمداً سعی در جلوگیری از آن ندارند و متاسفانه در لوایح بودجه نیز در مورد وضعیت این طرح ها بحث می کنند.

ناامید شدن فعالان محیط زیست از رویکرد دولت به زاینده رود

منیره کرباسچی فعال محیط زیست با وجود اطمینان مسئولان و نمایندگان مردم مبنی بر احیای زاینده رود به خبرنگار «کوسه» با اشاره به شدت بحران زیست محیطی در دره زاینده رود گفت: در سال 1392 شورای عالی آب هیچ اطلاعیه ای نداد. با توجه به بار جدید بر دوش زاینده رود و مصوبه شورای ممنوعیت، این ممنوعیت شامل پروژه هایی می شود که در حال اجرا هستند اما هنوز اجرایی نشده اند که در مصوبه بیست و چهارمین جلسه شورای عالی آب و تصویب جلسه ششم به تفصیل آمده است. کنوانسیون حوضه آبخیز زاینده رود. یا. اما در عمل این اتفاق نیفتاد و بار زاینده رود هم در استان اصفهان و هم در استان چهارمحال و بختیاری بیشتر شد.

فعالان محیط زیست با تاکید بر احساس مسئولیت مردم و فعالان محیط زیست اصفهان برای اقدام برای توقف بار جدید بر دوش زاینده رود، در تشریح این اقدام قضایی ادامه دادند: فعالان محیط زیست به دیوان عدالت اداری شکایت کرده اند. وزارت نیرو سرانجام پس از کش و قوس های فراوان در بهمن ماه 1396 حکم قضایی مبنی بر تعطیلی این پروژه صادر شد. این فعال محیط زیست خاطرنشان می کند: بحران های اجتماعی، زیست محیطی و امنیتی در دره زاینده رود برکسی پوشش داده نمی شود. وی ادامه می دهد: مردم و فعالان محیط زیست این سوال را مطرح می کنند که این طرح که در دوره ریاست جمهوری فعلی توسط قوه قضائیه متوقف شد، چگونه توسط دولتی که قول رسیدگی به موضوع زینده رود را داده است تامین می شود؟ وی با بررسی برخی از ادعاهای مسئولان حامی اجرای این طرح ها گفت: به عنوان مثال ادعا می شود طرح بن بروگن شرب است و انتقال مشکلی برای شرب ندارد در حالی که در همین حوضه وجود دارد. چندین منبع آب آشامیدنی؛ در همین حال، وزارت نیرو 11 میلیون و 500 هزار متر مکعب از منابع این پروژه غیرقانونی را به بخش صنعتی اختصاص داده است. گاهاً ادعا می شود که تخصیص این پروژه 237 میلیون مترمکعب چهارمحال و بختیاری در دره زینرود است. بر اساس اعلام وزارت نیرو، چهارمحال و بختیاری هم اکنون در مجموع ۲۳۷ میلیون مترمکعب آب دریافت می کند.

کربسچی می گوید: مبنای قانونی برای تخصیص 237 میلیون مترمکعب، جدول مصوب منابع و بهره برداری در دره زاینده رود و با فرض اینکه مجموع منابع آبی این دره بیش از 1800 میلیون مترمکعب در سال و 237 میلیون مترمکعب تخصیص منابع باشد. طبق تشخیص جلسه، هیچ حجم کامل و ثابتی وجود ندارد که بتوان هر سال تهیه و توزیع کرد. وی همچنین در پاسخ به این ادعا که پروژه های بارگیری جدید به قدری پیشرفت کرده اند که به دلیل گرانی نمی توان آنها را متوقف کرد. ? کربوچی ادامه می دهد: آیا برآوردی از خشک شدن حوضه های زاینده رود و گاوخونی به کشور چقدر شده است؟ و آیا متأسفانه خزانه داری نباید با این برنامه ریزان غیرقانونی برخورد کند؟ وی ادامه می دهد: اصفهانی ها با توجه به اینکه دولت برنامه ای مصوب و مدون برای احیای زاینده رود ندارد که بخواهند برای آن بودجه ای در نظر بگیرند؛ اما در این راستا، مردم شهر اصفهان را در دستور کار خود قرار داده اند. حداقل انتظار نداشت که مسئولان ضربه دیگری به محیط آشفته اصفهان بزنند. آیا این بیش از حد انتظار است؟

نمی خواهی؟ مشکل همینه!

بلایای زیست محیطی در حوضه های آبخیز روستایی به منابع آب سطحی محدود نمی شود و از تخریب زمین تا آلودگی هوا و تخریب اکوسیستم های گیاهی و جانوری را شامل می شود. در طول دو دهه گذشته، کارشناسان همواره بر لزوم رویکردی نظام مند و یکپارچه به مسائل پیچیده این حوزه آبخیز که زندگی چندین استان فلات مرکزی ایران را درگیر می کند، تاکید کرده اند. لایحه بودجه 1401 نگرش عربی نداشت. در این زمینه رضا اسلامی مدیرکل زمین شناسی استان اصفهان با اشاره به اینکه وظیفه سازمان تحت مدیریت خود عمدتا بررسی وضعیت موجود و تهیه گزارش کارشناسی برای سایر دستگاه های اجرایی است، خاطرنشان می کند: اصفهان باید نجات یابد. از بحران کاهش زمین.

بودجه کافی برای مسدود کردن چاه‌ها در این دشت و سایر دشت‌ها و کاهش یا توقف منابع آب زیرزمینی مورد نیاز است. زیرا انسداد چاه صرفاً یک عملیات فنی نیست و نیاز به تدابیری برای تلفات جانی بهره برداران دارد. وی همچنین با اشاره به اینکه برنامه خاصی برای احیای زاینده رود وجود ندارد و در بودجه نیز پیش بینی نشده است، افزود: مطالبات مربوط به اختصاص اعتبار برای مهار چاه های غیرمجاز باید توسط وزارت نیرو و آب انجام شود. . اصفهان. این سازمان‌ها با اشاره به اینکه مدیرکل زمین‌شناسی استان اصفهان، تعدادی از دستگاه‌های دولتی و شهرداری‌ها از منابع آب زیرزمینی برای آبیاری و سایر مصارف فضای سبز استفاده می‌کنند، بر لزوم همکاری خود در کاهش برداشت از آب‌های زیرزمینی و اصلاح شیوه‌های مصرف آب تاکید کردند. وی با تشریح روند تخریب اراضی در دشت های اصفهان، خاطرنشان کرد: اگر به موضوع برداشت بی رویه از آب های زیرزمینی در دره زاینده رود توجه نمی شد، احیای زاینده رود اتفاق نمی افتاد. مدیرکل زمین شناسی استان اصفهان در حال بررسی وضعیت پروژه های انتقال آب در دره زاینده رود است و طرح ها یا مطالعات در دست اقدام برای انتقال آب در دره، توسعه صنایع مستقر و توسعه کشاورزی در دهه های اخیر در این حوزه است. نمونه ای از توسعه پایدار وی با اشاره به بار غیرواقعی زاینده رود در دهه های اخیر می گوید: یک هزار و 222 سد کوچک گاهی تا 10 متر برای توسعه کشاورزی روی سرشاخه های زاینده رود احداث شده که آبخیزداری را اشغال کرده است.

اسلامی با اشاره به اینکه احیای زاینده رود از نظر علمی و فنی امکان پذیر است، بر اراده دولت در این زمینه تاکید کرد و گفت: یا خیر. او در حمایت از ائتلاف ایالات متحده برای دموکراسی صحبت کرد، اما گفت که حفظ استقلال راه حل نیست. مدیرکل زمین شناسی استان اصفهان بارگیری را مهمتر از چهارمحال و سایر مصارف رسمی و غیررسمی و بارگیری در استان بختیاری می داند: وزارت نیرو باید اولویت های آب زیست محیطی از جمله حوزه های آبخیز روستایی را رعایت کند. زیرا بی توجهی به محیط زیست آسیب های همه جانبه ای را به همراه خواهد داشت و بسیاری از استان ها از جمله چهارمحال و بختیاری در فلات مرکزی ایران را تحت تأثیر قرار می دهد. وی در خصوص اولویت های زیست محیطی استان اصفهان، احیای حوضه آبخیز روستا را مهم ترین موضوع عنوان کرد و خواستار احیای حوضه بین المللی حوضه آبخیز روستا شد و افزود: با توجه به نیازهای مردمی در استان اصفهان، نیاز به احیای حوضه آبریز روستایی است. اسلامی با اشاره به تغییر نسبی نگرش مردم و مسئولان استان اصفهان نسبت به وضعیت دره زاینده رود می گوید: پیشرفت در نظر گرفته شده است.

وی با تاکید بر لزوم همکاری و هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی برای رسیدگی به مسائل زیست‌محیطی، به این نتیجه رسید که بسیاری از فعالیت‌های سازمان تحت مدیریت وی بدون تخصیص بودجه دولتی و با کمک سایر دستگاه‌ها در اصفهان انجام شده است. استان بلایا

بستر سوزان زاینده رود رو به آب و دره اصفهان- دشت برخوار روز به روز بیشتر می شود و آثار آن بر در و بدنه بناهای تاریخی اصفهان و خانه های مردم دیده می شود. با اصلاح بودجه سال آینده برای مرهمی از اندام ضعیف زیندرود؛ زیرا مرگ و زندگی زاینده رود در گرو بودجه سال 1401 بود.

[ad_2]

Olive Herman

سفر نینجا. زامبی نرد. متخصص فرهنگ پاپ معتاد آبجو ماون وب کارشناس مغرور غذا تنظیم کننده. دردسر ساز. خالق مشتاق

تماس با ما