سه دلیل برای سفر به عربستان

[ad_1]

کامران کرمی در روزنامه دنیای اقتصاد نوشت:

تلاش‌های طرفین برای احیای برجام و از سرگیری مذاکرات برای لغو تحریم‌های هتل کوبورگ وین و احیای برنامه جامع اقدام مشترک، بار دیگر بر نقش بازیگران تاثیرگذار منطقه‌ای در این روند تاکید کرده است. . عربستان سعودی با سابقه کارشکنی در روند مذاکرات و حمایت از تحریم ها و همچنین کمپین ترامپ برای اعمال فشار حداکثری بر ایران، یکی از مهم ترین بازیگران منطقه است. اما با تغییر شرایط منطقه ای و بین المللی، لحن مقامات سعودی در حال حاضر نیز بر حمایت نسبی از شکل گیری توافق و کاهش تنش متمرکز شده است. در تبیین دلایل این رویکرد باید به پویایی روابط عربستان و آمریکا، فشار دولت بایدن، روابط ایران و عربستان، کاهش تنش بین دو کشور و مشکلات داخل عربستان از جمله موضوع ثبات اقتصادی و وزن آنها در روند گفتگوی ایران و ایران. +4 تجزیه و تحلیل شد.

روابط عربستان و آمریکا در دولت بایدن

تحلیلگران برجسته، فشار دولت بایدن بر عربستان سعودی و طرح حزب دمکرات کاخ سفید برای بازنگری در روابط دو کشور در طول مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری 2020 آمریکا را از عوامل کلیدی موثر بر رشد ریاض با بازیگران منطقه می دانند. این موضوع در موضوعاتی مانند تعلیق فروش تسلیحات به ریاض، ترور جمال خاشقجی، حملات 11 سپتامبر و قطع ارتباط مستقیم رئیس جمهور بایدن با محمد بن سلمان منعکس شده است. با این حال، برخی از گشایش ها در این فرآیند به آرامی در حال ظهور هستند.

این وضعیت در آستانه روی کار آمدن دولت دموکراتیک آمریکا، عربستان را به سمت کاهش تنش با قطر، ترکیه و ایران سوق داد و ریاض آمادگی خود را برای پایان دادن به جنگ یمن اعلام کرد. در واقع رویکرد بایدن به حکمرانی دموکراتیک در بازنگری روابط با عربستان نقش اساسی در ذهنیت تصمیم گیرندگان سعودی در خصوص ظهور عناصر مختلف در معادله همکاری راهبردی با آمریکا دارد. این وضعیت ناشی از سیاست دولت ترامپ مبنی بر حمایت بی قید و شرط از شرکای امنیتی منطقه ای است و عربستان سعودی را وادار به تشدید تلاش های سیاسی برای حل و فصل صلح آمیز تنش ها با همسایگان خود می کند.

در واقع، در دوران ترامپ، استراتژی تندرو عربستان سعودی در برابر آمریکا نقش اساسی در تشدید تنش ها با ایران داشته است. چنین تحولی برای عربستان سعودی می تواند در چارچوب گذار از یک سیاست «پیگیری سخت» به یک سیاست «تعادل نرم» در دوران تصدی بایدن انجام شود و انتظار می رفت که حمایت سیستماتیک عربستان سعودی کاهش یابد. سطح منطقه ای راه را برای حرکت تهاجمی ریاض هموار خواهد کرد. در این زمینه، تنوع بخشیدن به شرکای بین المللی مانند روسیه، چین و فرانسه بخشی از رویکرد عربستان سعودی برای قطع روابط با ایالات متحده است.

بنابراین، پس از یک دوره تنش در عربستان سعودی که با رویکرد تهاجمی ترامپ و حمایت جمهوری خواهان مشخص شد، اکنون مقامات سعودی بیشتر از وضعیت اطراف خود آگاه هستند. آنها به ویژه بایدن را با احیای توافق هسته ای و راه اندازی دو دور گفتگو به خروج ترامپ از برجام نزدیک می کنند. بنابراین با از سرگیری برجام و دستیابی طرفین به توافق می توان انتظار داشت که عربستان سعودی پایبندی بیشتری به توافق هسته ای نشان دهد.

مذاکرات ایران و عربستان سعودی

دومین و مهم ترین تغییری که از زمان فروپاشی و بر هم خوردن برجام، پایبندی عربستان به توافق را در شرایط کنونی تغییر داده است، کاهش روابط با ایران و برگزاری چهار دور گفت وگو بین دو طرف است. ، به میزبانی و میانجیگری بغداد. ارزیابی نسبتا مثبت از روند گفت‌وگوی تهران و ریاض نشان می‌دهد که طرف‌ها نسبت به سال‌های گذشته جدی‌تر در مدیریت اختلافات هستند.

در واقع، مسیر تداوم تنش زدایی در میان دیگر هنرمندان منطقه از جمله ترکیه، مصر، امارات، قطر و غیره، تصویر بزرگتری را برای عربستان سعودی ترسیم می کند تا به این واقعیت برسد که در چند سال اخیر رویکرد تهاجمی وجود داشته است. 2015 تا 2020. این نمی تواند منافع ملموس را برای این کشور از بین ببرد، به ویژه حذف و غفلت از رقبا.

بنابراین کاهش تنش بین کانون‌های بحران منطقه‌ای پس از دوره‌های استرس فزاینده که هنرمندان را به درگیری و همسویی سوق می‌دهد، نقش مهمی در هموارسازی مسیر داشته است. تشدید بحران در سوریه، عراق و یمن از یک سو و تشدید بی رویه درگیری در خلیج فارس از سوی دیگر باعث شد ایران و به ویژه عربستان سعودی متوجه شوند که باید ادامه دهند. مدیریت خودسرانه و گسترده. بنابراین، حفظ مسیر تنش زدایی و در سطحی بالاتر، دگرگونی روابط مذاکره، زمینه‌ای است که عربستان سعودی از احیای توافق هسته‌ای حمایت نسبی کرده است.

در همین حال، ریاض امیدوار است که از سرگیری برجام و تنش‌زدایی منطقه‌ای، راه را برای کنترل بیشتر بر رفتار ایران هموار کند و تهران را متقاعد کند تا در مورد توانایی‌های موشکی مذاکره کند. موضوعی که بارها از سوی ایران تکذیب شده است.

ما به ثبات سیاسی و اقتصادی از درون نیاز داریم

موضوع ثبات سیاسی و ثبات اقتصادی عامل دیگری است که عربستان سعودی را این بار به حمایت از مذاکرات برای احیای برجام سوق داده است. این متغیر به چند نکته مهم اشاره دارد. اولین مورد این است که هرگونه انتقال مسالمت آمیز قدرت در عربستان به احتمال زیاد به طور طبیعی در شرایط ثبات اقتصادی و سیاسی انجام می شود و در عین حال ممکن است مبنای محبوبیت ولیعهد سعودی باشد.

نکته دوم این است که ثبات سیاسی پس از دوره‌های تنش و بحران، که با اپیدمی کرونا و وخامت شرایط اقتصادی در مواجهه با کاهش قیمت نفت نیز تشدید شد، می‌تواند رونق را به پروژه‌های گردشگری و سرمایه‌گذاری بازگرداند. رونقی که مستقیماً به نقش محمد بن سلمان در عربستان سعودی از سال 2015 با چشم انداز 2030 در عربستان سعودی مرتبط است.

و نکته سوم احیای توافق هسته ای و تنش زدایی در منطقه است که می تواند روابط تجاری و اقتصادی ایران و عربستان را احیا کند و با توسعه روابط سطح آن را افزایش دهد. تأثیر این وضعیت بر سایر روابط اقتصادی و تجاری با دیگر هنرمندان و همسایگان نیز محسوس است.

با این سه سطح می توان انتظار داشت که عربستان سعودی برخلاف سال 2015 که نقش اساسی در کارشکنی و اخلال در روند توافق و پسا توافق داشت و در روز اجرای برجام در ژانویه 2015 تنش ها با ایران را تشدید کرد و روابط سیاسی را قطع کرد. . و روابط اقتصادی با ایران. این کشور رویکردی مشارکتی تری نسبت به این توافق اتخاذ کرده است که همچنین به مذاکرات منطقه ای و وضعیت داخلی عربستان سعودی مرتبط است.

بنابراین در صورت احیای برجام می توان انتظار داشت که رویکرد پسا توافقی عربستان و همچنین مذاکرات منطقه ای با ایران همگراتر شود. شکست احتمالی مذاکرات برجام و تحریم های طرف های برجام و بازگشت آن ها به صحنه مناقشه می تواند عربستان و شورای همکاری را به مشارکت مجدد در توافق علیه ایران تشویق کند. آگاهی از این مسیر، ضمن احیای روابط عربستان و آمریکا در دولت بایدن، می تواند مذاکرات دوجانبه بین ایران و عربستان سعودی و ایران و امارات را نیز مختل کند.

[ad_2]

Howard Gaines

مزاحم عمومی کافه قهوه. موسیقی نینجا. طرفدار فرهنگ پاپ

تماس با ما