زندگی و روزگار ایرج پزشک زاد; تهیه کننده عمو جان ناپلئون

[ad_1]

در رفتن ایرج پزشک زاد در سن 94 سالگی درگذشت. او 7 دهه از عمرش را برای حرف و داستان و تاریخ به دوش کشید، با شوخی های سیاه به سراغ شاهزادگان رفت که امروز ماشاءالله خان را به بغداد باستان برد، برایش فرقی نمی کرد. و در دربار هارون الرشید او را دستمایه داستانهای طنز تاریخی قرار دهید. یا به سراغ تاریخ مشروطیت در انقلاب فرانسه، روسیه و ایران برویم و حوادث چالش برانگیز را از دل تاریخ حذف کنیم.

به گزارش فرارو، دایی جان ناپلئون هنوز در کتابفروشی های آن سوی خیابان انقلاب ظاهر می شود و در کنار جاده و مغازه های دست دوم، نسخه هایی از روش قدیمی عمو جان ناپلئون مربوط به 41 سال پیش هنوز در کتابفروشی ها رایج است. کتابی که پیشکسوتان زیادی در سریال های تلویزیونی دیده اند، مجموعه ای از ناصر تقوی در دهه 50.

با این حال نسخه های باکیفیت و بی کیفیت این مجموعه همچنان موجود است و مخاطب دارد.

البته این تنها تاثیر قابل توجه ایرج پزشک نیست. وی دارای 15 اثر در زمینه داستان، رمان و نمایشنامه است که آخرین آنها صندوق نفرین بود که در سال 1394 منتشر شد.

وی همچنین دارای 8 اثر و تحقیق تاریخی است که در نشریات مختلف به چاپ رسیده است. 12 اثر ترجمه شده از پزشک زاد توسط نویسندگان مشهور جهان منتشر شده است.

ایرج پزشکزاد; از دیپلمات شدن در قوه قضائیه و وزارت خارجه تا دنیای خیالی

شاید عجیب به نظر برسد که ایرج پزشک زاد که سابقه داستان نویسی و نمایشنامه نویسی، ترجمه و تاریخ نگاری را دارد، کار خود را به عنوان قاضی در وزارت دادگستری آغاز کرد. او ابتدا در رشته حقوق تحصیل کرد و بدین ترتیب کار خود را به عنوان قاضی آغاز کرد.

اما بعد به وزارت خارجه رفت و یکی از دیپلمات های ارشد این وزارتخانه شد. با این حال فعالیت در این زمینه از شغل مورد علاقه خود یعنی قصه گویی، نمایش و ترجمه دست نکشید. در مقابل، حضور او در وزارت خارجه در متن داستانش تاثیرگذار بود.

اگر داستان یا نمایشنامه ایرج پزشک زاد را خوانده باشید، حتماً ردپای یک کارمند وزارت خارجه، یک دیپلمات سرگردان و یک جوان شکست خورده، کم تجربه و دوست داشتنی را خواهید دید. شخصیت هایی که همگی بازنمایی از زندگی واقعی خودش هستند.

همانطور که او توضیح داد، در زمانی که در وزارت امور خارجه بود، عمو جان ناپلئون را نوشت و منتشر کرد. به گفته ایرج پزشک زاد که سال ها نماینده ایران در ژنو بوده، بیشتر آثار خود را در این دوره نوشته است.

در مورد الگوهای کار او نکات جالبی وجود دارد. در این زمینه بسیاری از فعالان رسانه ای مدعی هستند که برخی از آثار تلویزیونی و داستانی اخیر در ایران الگوبرداری و الهام گرفته از کار پزشکان است. مثلاً در دربار هارون الرشید می گویند مهران مدیری از حال و هوای رمان ماشاءالله خان قهوه تلخ درست کرده است. ماشاءالله شخصیت عصر حاضر است که با اتفاقی ناگهانی وارد گذشته می شود. این فضا در سریال قهوه تلخ هم دیده شد.

در مجموع می توان گفت که ایرج پزشک زاد بیشترین تأثیر را در فضای طنز تخیل مدرن ایرانی داشته است و از او به عنوان یکی از تأثیرگذارترین چهره ها در این عرصه یاد می شود.

او تا همین اواخر از نوشتن داستان، نمایشنامه و ترجمه دست برنداشت و تا اواسط دهه نود فعال بود. اما در سه چهار سال اخیر به دلیل کهولت سن و بیماری نتوانست بنویسد و مجبور به نوشتن شد. او با این دنیا خداحافظی کرده است، اما شکی نیست که بسیاری از سخنان او جاودانه خواهد ماند.

[ad_2]

Emerson Brooks

گورو تلویزیون. حل کننده مشکل علاقه مندان به وب. ماون مسافرتی بی عذرخواهی تنظیم کننده.

تماس با ما