رازهای رکودهای مختلف در بورس تهران

[ad_1]

این روزها چه بازار منفی باشد و چه مثبت، چیزی که با معمول متفاوت است، فضای ضعیف در بورس است. حجم و ارزش معاملات بسیار پایین است و آمارهای حوالی خرداد نشان می دهد که خبری از فروش انبوه نیست و دیگر معامله گران برای خروج از جلسه آب و آب نمی اندازند. اما دلیل آن چیست؟

به گزارش دنیای اقتصاد، بورس تهران در حال رکود است و در روزهای اوج سال 99 حدود 30 هزار میلیارد تومان بود که اکنون به مرز تنها 3 هزار میلیارد تومان نزدیک می شود. این کاهش 90 درصدی در ارزش معاملات سهام است، اما نه به دلیل قفل سهام در محدوده فروش بزرگ، بلکه به دلیل معاملات ضعیف در دو طرف تقاضا و عرضه است. هیچ خریدار با انگیزه ای در بازار وجود ندارد و تمایل کمی برای فروش سهام وجود دارد. اما طبق آمار در 5 ماهه اول سال 99، 98 درصد از سرمایه واقعی خارج از بورس وارد بازار شد و در این شرایط نوع بازیگران بورس نیز تغییر کرد. علاوه بر این، فضای انتظاری ناشی از بلاتکلیفی و البته غیبت یک ماهه خودروسازانی که از روز گذشته به این شرکت ها پیوسته اند را از دلایل اصلی رکود در معاملات تالار شیشه ای می دانند.

این روزها چه بازار منفی باشد و چه مثبت، فضای تنبلی که در تالار شیشه ای ایجاد می شود با حالت عادی متفاوت است. حجم و ارزش معاملات بسیار پایین است و هم اکنون ارزش کل معاملات در بورس (بورس، فرابورس و بازار پایه) به نزدیک به 3 هزار میلیارد تومان می رسد. این رقم نشان دهنده پایین ترین سطح از ژوئن سال جاری است، اما تفاوت قابل توجهی در کاهش در آن زمان وجود دارد. در آن زمان فضای مورد انتظاری در اقتصاد کشور حاکم بود. در روزهای منتهی به انتخابات ریاست جمهوری، ذینفعان ترجیح می دادند با پیش بینی نتیجه انتخابات و رئیس جمهور بعدی، مقدار سهام خود را محدود کنند و پس از اعلام نتایج، تصمیم بگیرند که آیا تا حدود ساعت 10 در بازار باقی بمانند یا خیر. بعد از ظهر ماه ها. نشان داده نشد. شرایطی که بر دامنه نوسانات بین خطوط فروش سنگینی می کند و منجر به انجماد و کاهش ارزش سهام می شود.

امروزه اینطور نیست. نه خبری از فروش انبوه است، نه دلالان سهامی که آب و آب می ریزند تا از جلسه معاملاتی بیرون بیایند، نه خریدار در بازار و نه فروشنده ای تلاش می کند. اما دلیل آن چیست؟ کارشناسان برای وضعیت فعلی تالار شیشه ای چند سناریو ارائه می دهند که هر کدام می تواند وضعیت امروز بورس تهران را توضیح دهد.

محل انتظار به دلیل نامشخص بودن

ابهام و بلاتکلیفی مدت‌هاست که نه تنها بر بورس تهران بلکه بر سایر معاملات بازار ملک سایه افکنده و توانایی سرمایه‌گذاران در پیش‌بینی روند بازار را تضعیف کرده است. در سایه این بلاتکلیفی البته با چاشنی سیاست های نادرست اقتصادی، فضای مورد انتظاری بر بازار حاکم شده است که به کاهش ارزش معاملات بورس نیز اهمیت داده است. جایی که به گفته کارشناسان، تقاضای ضعیف مهمترین عامل در رکود بورس است. اکنون علاوه بر این تقاضای ضعیف، سهامداران قصدی برای نقد کردن سهام خود و داشتن چشم‌انداز روشنی از آینده اقتصادی و سیاسی کشور ندارند.

یک ماه بدون ماشین

در پی اختلاف بر سر افزایش قیمت خودرو در اواسط مهرماه و لغو افزایش قیمت ها طی 48 ساعت آینده، این سهامداران خودرو جریمه شدند و حدود یک ماه شاهد دارایی های سه خودروساز معلق بودند. اگرچه روز گذشته بالاخره قفل ها باز شد و شاهد بازگشت خودروها در معاملات بورس بودیم، اما غیبت آنها در ماه گذشته افت قابل توجهی در ارزش معاملات داشت. این نظرسنجی نشان داد که خودروسازان جزو گروه هایی هستند که بیشترین اوراق قرضه سهام را دارند. سه خودروساز ثابت «خودرو»، «خساپا» و «خپارس» از نظر آماری حدود 30 درصد سهام شناور را در اختیار دارند و همواره سهم قابل توجهی در ارزش کل معاملات سهام داشته اند. با پایان یافتن این نشانه ها، اما رکود معاملات سهام نیز بیش از گذشته به نظر می رسید و ارزش معاملات بورس تنها 2 هزار میلیارد تومان را تجربه می کرد.

هنرمندان مختلف امروزی

اخیرا «دنیای اقتصاد» در گزارشی از خروج 97 درصد سهامداران خرد از گروه خبر داده که به مجموع بورسیه های پنج ماهه سال 99 اضافه شده است. آمارها نشان می دهد از ابتدای سال تا 19 مرداد 99 که شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران به قله خیره کننده 28 میلیون و 780 هزار واحدی رسید، بیش از 95 هزار میلیارد تومان پول واقعی از معاملات بورس جذب شد. . از آن زمان با تغییر جهت نماگرهای بورس، شرایط نیز تغییر کرد و در عرض چند روز واقعیت در نقش فروشنده ظاهر شد که منجر به آزاد شدن 93 هزار میلیارد تومان از این گروه از سهام شد. فعالان بازار تا پایان معاملات روز چهارشنبه 17 آذر. به این ترتیب به نظر می رسد حدود 98 درصد از سهامداران جدید تاکنون به بهانه کسب سود بیشتر از حد معمول در سایر بازارها، برای مصون ماندن از چنگال تورم و کاهش ارزش سرمایه گذاری خود وارد بورس شده اند. ، راه خروج پذیرفته است. کدام سهامداران، طبق شواهد، بیشترین علاقه مندی به معاملات را داشتند.

حالا که سهامداران احساسی بورس را ترک کرده اند، چه گروهی از دلالان در تالار شیشه ای مانده اند؟ امروزه کارشناسان بورس اوراق بهادار تهران را در سه گروه طبقه بندی می کنند.

سهامداران باتجربه: کارشناسان بر این باورند که در حال حاضر معامله گران سهام اکثریت سهامدارانی هستند که قبلاً چنین نوساناتی را تجربه کرده اند و می دانند که کاهش قیمت ها دائمی نخواهد بود. نزدیک ترین نمونه، بزرگترین رکود تاریخ بورس در سال های 92 تا 94 است که بیش از 700 روز به طول انجامید و شاخص کل بورس تهران بیش از 30 درصد سقوط کرد. شباهت نزولی به رکود فعلی بازار سهام، اما بالاخره یک روز به پایان رسید و برای مدتی از آن بورس صبور سود خوبی به دست آورد.

سهامداران ارزنده: دسته دوم معامله گرانی که امروز در بورس باقی مانده اند، سهامدارانی هستند که همواره نگاهی بنیادی و تحلیلی به سبد سهام خود داشته اند و اکنون بر این باورند که سهامی که در اختیار دارند از هر جهت و بی دلیل ارزشمند است. تا ارزش اموال خود را اندازه گیری کنند. هر روز و هر دقیقه، این معامله گران تمام ارزهای بنیادی موثر بر معاملات سهام را پیش بینی می کنند، و این ارزها با سود تحلیلی سهام خود سازگار می شوند و با اطمینان در انتظار آینده درخشان پرتفوی خود هستند.

سهامدارانی که آبشان تمام شده است: گروه دیگری از معامله گران بورس تهران نیز به نظر می رسد سهامدارانی باشند که در 16 ماه گذشته بیش از نیمی از دارایی خود را از دست داده اند. این گروه از بازرگانان را احتمالاً می توان به دو گروه تقسیم کرد. گروهی از ذینفعان متاثر که راه دیگری برای جبران زیان خود نمی شناسند و اکنون به کارشناسان در مورد مزایای رویکرد بلندمدت در معاملات بورس اعتماد دارند، تنها سیاست خویشتنداری و انتظار را در پیش گرفته اند و گروهی دیگر. سرمایه آنها در خطر مهاجرت زیاد است. در بازار دوم که چشم انداز آنچنان که باید مشخص نیست و تنها می توانند به آینده بورس امیدوار باشند.

[ad_2]

Izaiah Harrison

سازمان دهنده کل مبشر موسیقی شیطانی. گیک قهوه. خالق برنده جایزه متعصب الکل مزاحم عمومی

تماس با ما