خواص شگفت انگیز میخک

[ad_1]

فراد پیشرفت های علمی در سه دهه گذشته اهمیت و نقش گیاهان دارویی را در تامین نیازهای انسان به ویژه در حوزه پزشکی و پزشکی دوچندان کرده است. گیاهان دارویی حاوی ترکیبات مفیدی هستند که امروزه با استفاده از تکنیک های خاص، ترکیبات موثری را شناسایی و استخراج می کنند تا داروهایی را تشکیل دهند که می توانند در درمان بیماری های مختلف موثر باشند. میخک یکی از مهمترین گیاهان دارویی در طب سنتی و مدرن است که محققان به فواید درمانی آن پی برده اند.

به گزارش فرارو، این گیاه معطر حاوی ترکیبات فنلی، آنتی اکسیدانی، ضد سرطانی و ضد درد است. امروزه اسانس میخک یکی از فرآورده های مفید این گیاه است. جالب است بدانید که محققان قبلاً اثرات ضد قارچی، ضد سرطانی و ضد باکتریایی میخک را کشف کرده اند. برای آشنایی بیشتر با این گیاه با ما همراه باشید.

گیاه شناسی

میخک یک جوانه یا گل معطر از خانواده Myrtaceae است که نام علمی آن Cesium aromaticum و نام انگلیسی آن است. جالب است بدانید که گیاهان مو با میخک متعلق به یک تیره هستند. درخت میخک بومی مناطق استوایی جنوب شرقی آسیا به ویژه جزایر ملوکاس یا جزایر ادویه اندونزی است.

بزرگترین کشور تولید کننده میخک در جهان

در آغاز قرن بیست و یکم، اندونزی بزرگترین تولید کننده میخک در جهان بود. پس از اندونزی، ماداگاسکار، تانزانیا و سریلانکا بزرگترین تولیدکنندگان این ادویه معطر در جهان بودند.

درخت میخک

درخت میخک

میخک درختی همیشه سبز و همیشه سبز است که ارتفاع آن به حدود 8 تا 12 متر می رسد. برگ های این درخت سبز، ساده و شبیه برگ های انبه یا کاسنی است. میخک از طریق بذرهایی که در مناطق سایه رشد می کنند تکثیر می شود. گل های درخت میخک از سال پنجم شروع می شود. یک درخت میخک بالغ می تواند 34 کیلوگرم جوانه معطر در سال تولید کند. جوانه ها را دو بار در سال در اواخر تابستان و سپس در زمستان چیده و در آفتاب خشک می کنند. جوانه ها شبیه ناخن های کوچک هستند. طول هر جوانه میخک از 13 تا 19 میلی متر متغیر است.

اپلیکیشن میخک

جوانه های میخک با رایحه ای مطبوع و بسیار قوی معمولا به عنوان ادویه غذا یا خوشبو کننده هوا استفاده می شود. میخک به طور گسترده در آشپزی در آسیای جنوب شرقی، آفریقا، مدیترانه و خاورمیانه استفاده می شود. میخک به عنوان ادویه در گوشت و سالادهای مختلف میوه و سبزیجات اضافه می شود. علاوه بر این، میخک برای طعم دادن به نوشیدنی های گرم مانند چای و چای استفاده می شود. ساخت گلدسته و گل میخک در برخی از روستاها و عشایر کوچ نشین ایران بسیار رایج است. آنها معتقدند که استفاده از آویز میخک می تواند اثر آرام بخشی داشته باشد و نیروهای شیطانی را دفع کند.

جالب است بدانید که از تکه های کوچک میخک در سیگاری به نام kartak در اندونزی استفاده می شود. سیگارهای میخک از سال 2009 به عنوان سیگار برگ در ایالات متحده طبقه بندی شده اند. میخک به دلیل ترکیبات شیمیایی فعال زیستی خود می تواند مورچه ها را دفع کند. در برخی از نقاط اروپا رسم وجود دارد که جوانه های معطر میخک را روی پوست پرتقال می مالند. این پرتقال میخک تزئینی با نام پومندر شناخته می شود.

میخک در طب سنتی

استفاده از میخک برای تسکین دندان درد از زمان های قدیم رایج بوده است. در طب سنتی از میخک برای رفع بوی بد دهان و پوسیدگی دندان استفاده می شود. میخک در درمان مشکلات جنسی، آرتریت، احتقان، اسهال، تهوع، استفراغ، سوء هاضمه، سردرد و خشکی پوست موثر است. اسانس میخک اثر آرام بخش قوی دارد.

طبیعت میخک

طبیعت میخک در طب سنتی گرم و خشک ذکر شده است. چای میخک یا میخک را می توان بعد از خوردن غذای سرد میل کرد.

محصولات میخک

محصولات میخک

عرق و روغن میخک از محصولات مهم این جوانه خوشبو هستند. از اسانس، قطره و ژل میخک برای ضد عفونی کردن دهان و تسکین دندان درد استفاده می شود. عصاره میخک در بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می شود. محصولات بهداشتی شامل عصاره میخک، شامپو، صابون و خمیر دندان میخک است.

ترکیبات دارویی میخک حاوی فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی است. 2 گرم میخک حاوی 1 گرم کربوهیدرات، 1 گرم فیبر، مقادیر زیادی منگنز، کلسیم، سدیم، روی، ویتامین E، ویتامین C، ویتامین A و ویتامین K است. ترکیبات زیست فعال اسانس میخک نیز عبارتند از: فلاونوئیدها، اوژنول، بتاکاریوفیلین، تانن ها و همولان.

فواید گیاه میخک

خواص اصلی اسانس میخک اثرات آرام بخش، ضد عفونی کننده و ضد تهوع آن است. اوژنول، ماده فعال اصلی اسانس میخک، دارای خواص ضد درد بالایی است که می تواند در ترکیبات درد دندان استفاده شود. امروزه تحقیقات زیادی در مورد خواص ضد میکروبی، ضد قارچی و ضد سرطانی میخک انجام شده است. در طب سنتی، میخک برای سلامت کبد، تقویت دستگاه گوارش، کاهش قند خون و حفظ عملکرد مغز موثر است. استفاده از این گیاه فواید متعددی دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

میخک خاصیت ضد سرطانی دارد

بسیاری از گیاهان و ادویه ها حاوی ترکیباتی هستند که خواص آنتی اکسیدانی دارند. آنتی اکسیدان ها از سلول ها در برابر سرطان محافظت می کنند و نقش مهمی در کاهش آسیب سلولی دارند. به گفته متخصصان تغذیه، میخک سرشار از آنتی اکسیدان است. در واقع اوژنول موجود در میخک دارای خواص ضد سرطانی است. یک مطالعه نشان داده است که عصاره میخک رشد سلول های سرطانی مختلف را در بدن انسان کاهش می دهد.

عصاره میخک همچنین مرگ سلولی را در سلول های سرطانی روده بزرگ افزایش می دهد. در یک آزمایش، عصاره میخک در کاهش رشد تومور در موش های آزمایشگاهی بسیار موثر بود. دانشمندان اخیراً به تأثیر میخک بر سلول های سرطان سینه پی برده اند. میخک ممکن است نقش مفیدی در درمان سرطان های مختلف در آینده داشته باشد.

میخک، ماده ای که از رشد باکتری های قوی جلوگیری می کند
مطالعات آزمایشگاهی نشان داده است که میخک دارای خواص آنتی بیوتیکی است. این بدان معناست که عصاره میخک می تواند در توقف رشد میکروارگانیسم هایی مانند باکتری ها موثر باشد. یک آزمایش نشان داد که اسانس میخک می تواند سه نوع باکتری را که باعث مسمومیت غذایی می شوند، از بین ببرد. علاوه بر این، میخک باعث سلامت دهان و دندان می شود. با توجه به این خاصیت از عصاره میخک در تهیه خمیر دندان و دهانشویه های مختلف استفاده می شود.

سلامت کبد با میخک
برخی از مطالعات نشان داده اند که میخک و ترکیبات آن ممکن است به کاهش استرس اکسیداتیو و محافظت از کبد کمک کند. ترکیب اوژنول موجود در میخک آرکا برای سلامت کبد بسیار موثر است. مطالعات حیوانی نشان داده است که موش‌های مبتلا به کبد چرب با مقدار مشخصی عصاره میخک درمان می‌شوند. در آزمایش حیوانی دیگری، مخلوطی از اوژنول در میخک برای کمک به بهبود زخم های کبدی یافت شد.

متأسفانه، تحقیقات در مورد اثرات محافظتی کبد روی میخک در انسان بسیار محدود است. با این حال، تحقیقات اولیه نشان داده است که اوژنول ممکن است در تقویت کبد برای سم زدایی بدن انسان موثر باشد. علاوه بر این، خواص آنتی اکسیدانی میخک تأثیر مثبتی در پیشگیری از بیماری های کبدی دارد.

میخک یک داروی گیاهی ضد التهاب است
در طب سنتی گیاهان گرم و خشک علائم بیماری های التهابی به ویژه روماتیسم مفصلی را کاهش می دهند. جالب است بدانید شکل گرم و خشک میخک و اوژنول علاوه بر خاصیت ضد درد، التهاب مفاصل را کاهش داده و آرتروز را درمان می کند. طبق تحقیقات، استفاده موضعی از روغن میخک می تواند التهاب و درد آرتروز و هر بیماری دیگری را تسکین دهد.

التهاب در پوست و مفاصل.

میخک یک مسکن طبیعی است

میخک

گیاهان زیادی در طبیعت رشد می کنند که خاصیت ضد درد بالایی دارند. میخک یک ادویه دارویی است که از دیرباز به عنوان مسکن طبیعی استفاده می شده است. یکی از موارد مصرف میخک تاثیر قابل توجه آن در کاهش درد دندان است. این خاصیت از ماده اوژنول موجود در میخک نشات می گیرد. اوژنول یک بی حس کننده طبیعی است که نه تنها درد دندان را کاهش می دهد، بلکه سایر دردها و دردها را نیز کاهش می دهد. می توانید از روغن میخک یا سایر خمیردندان های حاوی دهانشویه و عصاره میخک استفاده کنید تا از مزایای ضد درد آن بهره مند شوید.

میخک برای سلامت استخوان مفید است
پوکی استخوان مشکلی است که با افزایش سن ممکن است ایجاد شود. برای پیشگیری از پوکی استخوان در میانسالی، بدن نیاز به مصرف بیشتر غذاهای مغذی و پر کلسیم دارد. میخک سرشار از ترکیبات هیدروالکلی مانند اوژنول و فلاونوئیدها است که به افزایش تراکم استخوان و استحکام استخوان کمک می کند. افراد مبتلا به پوکی استخوان ممکن است از گنجاندن میخک در رژیم غذایی خود سود ببرند.

میخک می تواند در کاهش قند خون موثر باشد
تحقیقات نشان داده است که خوردن میخک به کنترل قند خون کمک می کند. عصاره میخک حاوی ترکیب شیمیایی به نام «نیگریسین» است که در کاهش قند خون و درمان دیابت مؤثر است. در آزمایشی که روی موش‌ها انجام شد، این ترکیب به کنترل قند خون آنها کمک کرد. در واقع مصرف میخک باعث افزایش جذب قند خون در سلول ها، افزایش ترشح انسولین و بهبود عملکرد سلول های تولید کننده انسولین می شود. بنابراین اگر میخک را با رژیم غذایی مناسب و ورزش مصرف کنید، سطح قند خون شما کنترل می شود.

مصرف میخک برای سلامت دستگاه گوارش
در طب سنتی میخک را برای درمان مشکلات گوارشی موثر می دانند. میخک برای تقویت هضم و کنترل تحریکات گوارشی مفید است. میخک یک داروی طبیعی است که به تسکین حالت تهوع و استفراغ کمک می کند. این داروی گیاهی برای درمان نفخ نیز بسیار موثر است. استفاده از پودر میخک در ترکیب ادویه ها می تواند از خواص آن بهره مند شود.

میخک می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند
آیورودا برخی از گیاهان دارویی را به عنوان داروی موثر برای تقویت سیستم ایمنی معرفی کرده است. یکی از این گیاهان میخک است. جوانه های خشک میخک حاوی ترکیبات موثری است که به افزایش تعداد گلبول های سفید خون و تقویت سیستم ایمنی کمک می کند. تقویت سیستم ایمنی می تواند از بسیاری از بیماری ها از جمله آنفولانزا و سرماخوردگی جلوگیری کند.

خواص میخک برای شادابی و پر شدن مو
میخک دارای خواص فوق العاده ای برای درخشان کردن مو و درمان ریزش مو است. مالیدن روغن میخک روی پوست سر باعث بهبود گردش خون و تقویت مو می شود. علاوه بر این، به داشتن موهای چرب، شاداب، براق و نرم کمک می کند. مخلوط روغن زیتون و میخک و استفاده منظم روی مو باعث افزایش حجم مو می شود.

سایر فواید دارویی میخک …

خواص میخک

میخک بوی بد دهان را برطرف می کند. از خمیر دندان، دهانشویه یا چای میخک برای طراوت دهان خود استفاده کنید.
مصرف میخک مشکلات جنسی مردان را از بین می برد.
میخک به دلیل خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی که دارد به عنوان یک درمان طبیعی برای درمان التهاب حنجره و عفونت چشم استفاده می شود.
میخک و اسپاسم را بهبود می بخشد.
میخک را می توان برای درمان نفخ شکم استفاده کرد.
میخک اثر آرام بخشی قوی دارد و اضطراب و استرس را درمان می کند.
مطالعات نشان می دهد که میخک می تواند آکنه روی پوست را درمان کند.
برای رفع سکسکه میخک بنوشید.
میخک خاصیت افزایش اشتها دارد.
عوارض میخک و فرآورده های آن
میخک می تواند برای افرادی که قند خون پایین دارند مضر باشد. مصرف منظم میخک باعث کاهش قند خون می شود.
مصرف زیاد میخک سمی و خطرناک است و می تواند منجر به تنگی نفس، مسمومیت، التهاب گلو و لثه و مشکلات کبدی شود.
یکی دیگر از عوارض مصرف میخک حساسیت است. علائم آلرژی به این گیاه شامل خارش، سوزش، التهاب و تاول در دهان است.
مصرف طولانی میخک می تواند باعث انزال زودرس در مردان شود.
مصرف میخک باعث رقیق شدن خون و افزایش خطر خونریزی می شود. بنابراین تا دو هفته قبل از هر عمل جراحی از میخک استفاده نکنید.
مصرف بی رویه میخک خطر ابتلا به صرع را افزایش می دهد. استفاده زیاد از این ادویه می تواند باعث عملکرد نامنظم سلول های مغز شود.

طرز تهیه چای میخک

چای میخک
برای تهیه چای معطر میخک، 1 تا 3 جوانه میخک را در چای سیاه ترکیب کنید و از فواید آن استفاده کنید. برای تهیه میخک، 10 گرم (یا کمتر) جوانه میخک را در 1 لیتر آب جوش اضافه کنید و بگذارید 10 دقیقه بپزد. چای میخک علاوه بر بهبود مشکلات گوارشی، دهان را بسیار خوشبو می کند. این نوشیدنی ها خاصیت گرم و خشک دارند و می توانند سرماخوردگی را از بین ببرند.

[ad_2]

Aron Trujillo

نرد اینترنتی. ارتباط دوستانه مبشر قهوه. متخصص موسیقی بسیار متواضعانه. مدافع تلویزیون آماتور

تماس با ما