حل معمای ناپدید شدن فرهنگ پیشرفته چینی 4000 سال پیش – زومیت

[ad_1]

حدود 3500 سال پیش، یک تمدن باستانی در شرق چین پدیدار شد و شهرهایی مانند آسیا و احتمالاً بقیه جهان ساخته شدند.

بقایای فرهنگ لیانگژو که در نزدیکی دلتای رودخانه یانگ تسه در شرق چین ایجاد شد، شاهدی بر عملکرد منحصر به فرد این جامعه نوسنگی در پایان عصر حجر است. بقایای باستان شناسی شهر لیانگژو نشانه های متعددی از پیشرفت اجتماعی، فرهنگی و فناوری به ویژه در زمینه های کشاورزی و شیلات را نشان می دهد. لیانگژو به دلیل ویژگی‌های معماری سطح بالا، مانند مهندسی هوشمندانه سازه‌های هیدرولیک، که به آنها امکان ساخت کانال‌ها، سدها و مخازن را می‌دهد، در دوره نوسنگی لقب “ونیز شرقی” را گرفت.

سایت باستانی لیانگژونمای هوایی از محوطه باستانی لیانگژو

اما هیچ کدام از اینها تعجب آور نبود. پس از خلاقیت هزار ساله، تمدن لیانگژو به طور مرموزی در حدود 4300 سال پیش سقوط کرد و شهر باستانی به طور ناگهانی متروک شد. علت دقیق آن هرگز به طور کامل شناخته نشد، اما بسیاری از سیل‌های فاجعه‌بار را دلیل اصلی کاهش ناگهانی می‌دانند.

کریستوف اسپوتل، زمین شناس دانشگاه اینسبروک در اتریش می گوید:

لایه نازکی از خاک رس بر روی بقایای آن یافت شده است که نشان دهنده ارتباط احتمالی بین نابودی این فرهنگ پیشرفته و طغیان رودخانه یانگ تسه یا دریای چین شرقی است.

اما تکیه صرف به لایه رسی به تنهایی هیچ اثر روشنی از علت نمی دهد. اخیراً تصویر واضحی از سیل گرفته ایم که این مکان شگفت انگیز را فرا گرفته است.

در یک مطالعه جدید، پروفسور اسپاتل و یک تیم بین‌المللی از محققان به عمق بیشتری از لایه‌های رسی باستانی رفته‌اند و ساختارهای حفره‌ای استالاگمیت‌مانند را در دو غار زیر آب در منطقه‌ای که آثار شیمیایی آب‌وهوای گذشته را حفظ کرده است، مورد مطالعه قرار داده‌اند.

مطالعه نمونه‌های استالاگمیت به رهبری های ژانگ از دانشگاه شیان شیائوتنگ در چین نشان می‌دهد که لیانگژو در طی یک دوره بارندگی شدید بین 4345 تا 4324 سال پیش ویران شد. این احتمالاً به دلیل افزایش فراوانی رویدادهای نو نوسان جنوبی است.

به گزارش اسپوتل:

این نتایج از نظر زمانی بسیار دقیق هستند. باران های سیل آسا ممکن است باعث سیل شدید یانگ تسه و شاخه های آن شده باشد. حتی سدها و کانال های پیشرفته هم نتوانستند این مقدار آب را تحمل کنند و شهر لیانگژو ویران شد و ساکنان آن مجبور به فرار شدند.

استالاگمیت های غار Shenongاستالاگمیت ها در غار شنونگ اسرار سقوط فرهنگ لیانگژو را فاش می کنند

مقالات مرتبط:

به گفته محققان، نشانه‌های قدیمی‌تر تغییر آب و هوا در دلتای رودخانه یانگ تسه ممکن است بر سایر فرهنگ‌های نوسنگی پیش از تاریخ پیش از لیانگژو نیز تأثیر بگذارد که در آب‌وهوای خشک، نسبتاً بارانی و نسبتاً پایدار رشد می‌کنند.

تاریخ و آب و هوا نشان می دهد که این شهر موفق برای همیشه دوام نیاورد.

محققان در مقاله خود نوشتند:

یافته های باستان شناسی حاکی از وجود ساختارهای آبی پیچیده مانند سد خاکی بزرگ (ساخت بین 5300 تا 4700 سال پیش) در نزدیکی شهر لیانگژو است.

این نشان می دهد که جامعه لیانگزو به طور موثر منابع آب را با استفاده از زیرساخت های آبی برای سیل یا آبیاری برای زنده ماندن در آب و هوای خشک مدیریت می کند.

به نظر می رسد با گذشت زمان این اقلیم خشک به تدریج خشک شده و در حدود 4400 سال پیش خشکسالی شدیدی را تجربه کرده است. در این مرحله ساخت سد متوقف شد زیرا سد موجود در صورت بارندگی کم کافی به نظر می رسید.

سپس باران در دو دوره مختلف در حدود 4400 تا 4300 سال پیش شروع به باریدن کرد.

در ادامه مقاله آمده است:

مشاهدات ما از نمونه‌های استالاگمیت و شواهد ژئوشیمیایی سیل در سطح تمدن لیانگژو نشان می‌دهد که بارش شدید باران در بخش میانی و پایین‌دست حوضه رودخانه یانگ تسه ممکن است باعث تقویت رودخانه و سیل‌های جزر و مدی شده و زیستگاه و کشت را مختل کرده باشد.

به دلیل عدم وجود زهکشی در مناطق پست، سیل و سیل بزرگ می تواند مردم لیانگژو را مجبور به ترک پایتخت و سکونتگاه های خود در دشت تایهو کند که در نهایت منجر به نابودی فرهنگ لیانگژو شد.

مقالات مرتبط:

اوضاع برای صدها سال متشنج باقی ماند. در این زمان تمدن های باستانی دیگر به طور موقت جایگزین تمدن لیانگزو شدند. حداقل تا ابر خشکسالی بعدی که در نهایت جوامع نوسنگی را در این منطقه از بین برده است.

در همان زمان، جامعه چین در حال آغاز فصل جدیدی در تاریخ خود بود. سلسله شیا توسط گریت یو در سال 2070 قبل از میلاد، اولین سلسله چین، تأسیس شد.

اگرچه بسیاری از منابع نشان می‌دهند که ایالات متحده به دلیل مدیریت موفق سیل توانست یک سلسله شیعه تأسیس کند، برخی از مطالعات نشان می‌دهند که تسلط ایالات متحده بر سیل‌ها ممکن است به تغییرات آب و هوایی کمک کرده باشد.

داده های استالاگمیت نیز از این مفهوم پشتیبانی می کند.

این مشاهدات شواهد ثابتی را با گزارش‌های تاریخی چینی ارائه می‌دهند، و تحقیقات قبلی در مورد ظهور سلسله شیا منجر به انتقال در مقیاس بزرگ از محیط‌های مرطوب به خشک شده است.

این یافته ها در مجله Science منتشر شده است.

[ad_2]

Ainsley Murphy

بشارت دهنده آبجو Wannabe. نویسنده فداکار جنرال الکل نینجا. دانشجو. متخصص زامبی خالق مستقل متعصب سفر

تماس با ما