جزئیات خصوصی سازی تاریخی اعلام شد

[ad_1]

بورس تهران هفته آینده شاهد بزرگترین واگذاری تاریخ خصوصی سازی خواهد بود. 51 میلیارد و 660 میلیون سهم دولت در هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در سه بلوک یک، دو و 15 درصدی از 20 تا 25 دی ماه در بورس عرضه می شود.

به گزارش دنیای اقتصاد، فارس «فارس» با صادرات بیش از 3 میلیارد دلار در سال گذشته، حدود 40 درصد از کل تولیدات صنعت پتروشیمی کشور را به خود اختصاص داده است. به گفته رئیس شرکت خصوصی سازی، 40 درصد از دارندگان هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس سهامداران منصف هستند.

اولین روز زمستان بود که شرکت خصوصی سازی در اواسط دی ماه اعلام کرد که بزرگترین واگذاری سهام دولتی در هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس را تایید کرده و بزرگترین واگذاری تاریخ بورس را تایید کرده است. هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس حدود 40 درصد از صنعت پتروشیمی کشور را به خود اختصاص داده و در سال گذشته بیش از 3 میلیارد دلار صادرات داشته است. روز گذشته شرکت خصوصی سازی نشست خبری در این خصوص برگزار کرد و روند این واگذاری گسترده بورس را روشن کرد. حسین قربان زاده رئیس شرکت خصوصی سازی در نشست خبری درباره واگذاری سهام بلوک هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس گفت: دو و 15 درصد در بورس عرضه می شود.

وی با اشاره به وسعت هلدینگ خلیج فارس از نظر تعداد زیرمجموعه ها گفت: جلسات مختلفی با وزیر دارایی و معاون اول رئیس جمهور در خصوص واگذاری هلدینگ خلیج فارس صورت گرفته است.از زیرمجموعه های هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس می توان به نوری اشاره کرد. ، ارویند، بندر امام، تندگویان، بوعلی سینا، خوزستان، پارس، ایلام، ارومیه، گچساران، هنگام، بروجن، دهدشت، کازرون، انشان پولیشر فجر و مبین (همچنین تعدادی از شرکت های تجاری و خدماتی). وزیر دارایی در ادامه گفت: شنبه و یکشنبه (11 و 12 دی) به بازار سرمایه عرضه شد. . همچنین سهم بلوک 15 درصدی دولت با 30 درصد ارزش افزوده بر اساس قیمت اصلی که از نرخ روز هیات مدیره بازار سرمایه تعیین می شود به متقاضیان عرضه می شود. قربان زاده در خصوص عرضه این بلوک های بزرگ گفت: 15 درصد سهام شرکت به صورت اقساط چهار ساله و یک و دو درصد بلوک ها به صورت نقدی است.

اگر این معامله انجام شود، بزرگترین عرضه اولیه سهام شرکت خصوصی سازی از نظر ارزش واقعی خواهد بود.» وی پیشتر اعلام کرده بود: بلوک 15 درصدی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس اگرچه غیرقابل تنظیم است اما مدیریتی تلقی می شود و به همین دلیل 30 درصد به قیمت اصلی اضافه می شود و در 8 قسط و سود مصوب ارزی و اعتباری. شورا گرفته خواهد شد.

این شرط نیز به این دلیل است که پس از تایید هیئت واگذاری اقدامی به منظور کاهش قیمت پایه انجام نخواهد شد.» بر اساس اطلاعیه درج شده در سایت سازمان خصوصی سازی، تاریخ عرضه بلوک 15 درصدی صنایع پتروشیمی خلیج فارس چهارشنبه 15 دی ماه اعلام شد. رئیس سازمان خصوصی سازی یادآور شد: در سال 92 هلدینگ خلیج فارس در بازار سرمایه پذیرفته شد و از آن زمان روند موفقیت هلدینگ خلیج فارس در زمینه سرمایه گذاری و سود آغاز شد. رئیس شرکت خصوصی سازی 40 درصد از سهامداران خلیج فارس را صاحبان سهام عنوان کرد و گفت: امیدواریم واگذاری این بخش از سهام دولتی موجب افزایش کارایی شرکت شود. هلدینگ خلیج فارس با وجود محدودیت ها بیش از 100% بدهی ارزی.

بر اساس اعلام سایت شرکت خصوصی سازی، تعداد کل سهام قابل واگذاری بلوک یک درصدی عرضه شده در اول دی ماه 22 میلیارد و 870 میلیون سهم و ارزش اسمی هر سهم اعلام شده است. 9960 ریال است. به این ترتیب ارزش کل سهام قابل واگذاری این بلوک 28 هزار و 585 میلیارد و 200 میلیون ریال خواهد بود. تعداد کل سهام قابل واگذاری بلوک یک درصدی عرضه شده در 12 دی ماه 50 میلیارد و 740 میلیون سهم و ارزش اسمی هر سهم 10460 ریال اعلام شده است. بدین ترتیب ارزش کل کل سهام قابل واگذاری این بلوک 60 هزار و 40 میلیارد و 400 میلیون ریال خواهد بود. اما در مورد بلوک 15 درصدی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، تعداد کل سهام قابل واگذاری 439 میلیارد و 50 میلیون سهم به ارزش اسمی هر سهم 12950 ریال است. به این ترتیب ارزش کل سهام قابل واگذاری این بلوک 557 هزار و 497 میلیارد و 500 میلیون ریال خواهد بود.

این بلوک در تاریخ 6 ژانویه در بورس عرضه می شود. بدین ترتیب در سه بلوک هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس یک، دو و 15 درصد، تعداد کل سهام قابل واگذاری 51.6 میلیارد و 660 میلیون سهم و 646 هزار و 123 میلیارد و 100 میلیون ریال خواهد بود.

سود «فارس» پس از دریافت بورسیه

جعفر ربی، مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس پس از این نشست با اشاره به واگذاری شرکت های پتروشیمی در بازار سرمایه در سال 92 به یک شرکت ملی پتروشیمی وابسته به شرکت ملی صنایع پتروشیمی، گفت: در همین سال 15 شرکت پتروشیمی وارد بورس شدند. در بورس به عنوان هلدینگ خلیج فارس که 6 تای آن غیرانتفاعی بود اما اکنون هیچ شرکت غیرانتفاعی در هلدینگ خلیج فارس وجود ندارد.

ربیع افزود: تا قبل از خصوصی سازی مجتمع هلدینگ خلیج فارس در سال 91، مجموع سود هلدینگ ها 3200 میلیارد تومان بود که در پایان سال 99 به 45 هزار میلیارد تومان رسید و به عبارتی در 8 سال گذشته، سود هلدینگ بوده است. سود تقریباً 15 برابر شده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال، شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس به 70 هزار میلیارد تومان برسند که نسبت به مدت مشابه سال قبل 55 درصد افزایش داشته است.

وی یادآور شد: هلدینگ خلیج فارس در سال 91 بالغ بر 251 میلیارد تومان سرمایه داشت که با رشد 11 هزار و 334 درصدی در سال گذشته به 28 هزار و 700 میلیارد تومان رسید و تا پایان امسال به 50 هزار میلیارد تومان می رسد که نشان می دهد سرمایه شرکت های پتروشیمی فارس واگذاری ضرب در؛ «بخشی از سود بین سهامداران تقسیم نشد و به عنوان سرمایه برای توسعه فعالیت شرکت تخصیص یافت.» ربیعی افزود: کاهش یافته است. بدهی شرکت های ملی نفت و پتروشیمی به طور کامل بازپرداخت شده است. وی افزود: 50 درصد ارز در سامانه نیما توسط شرکت های پتروشیمی تامین می شود که 40 درصد آن توسط گروه پتروشیمی خلیج فارس تامین می شود و با وجود محدودیت ها امسال به 50 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی خواهیم رسید. “

[ad_2]

Howard Gaines

مزاحم عمومی کافه قهوه. موسیقی نینجا. طرفدار فرهنگ پاپ

تماس با ما