تقاضا برای اقساط یا سمادی دست دوم افزایش یافته است!

[ad_1]

شارگ نوشت: زن سالخورده به سختی از وانت پیاده شد. از تمام صورتش که نقاب زده و چادر مشکی دارد، فقط چشمان کم نورش از پشت عینک دیده می شود. وارد مقبره ای می شود. چادرش را با دستان لرزان تکان می دهد و دستمزدش را از نایلون بی رنگ بیرون می کشد و به سمت فروشنده ای می رود. برای قبر همسرش سنگ می خواست.

مجموع مستمری او یک میلیون و 550 هزار تومان بود: «بچه و شوهر ندارم، سال ها از فوت همسرم می گذرد، دیگر توان خرید سمادی برایش را ندارم، خدا رحمتش کند، بعد از فوتش حقوق می گیرم. ولی من حتی نمیتونم یه سنگ برا قبرش بخرم هر وقت میخوابم ناراحت میشم همیشه فکر میکنم ناراحته چون قبرش خالیه وای خدا رحمتش کنه خیلی محترم بود … میخوام سنگ گرانبها آره مامان قسطمو حساب کن من ضامن ندارم ولی آقا امام رضا همه جا ضامن منه برات سفارش میدم… माल.

طبل های کرونا به صدا درآمد و بسیاری از خانواده ها عزادار شدند. بسیاری از خانه ها اعلامیه ها و بنرهایی را در ورودی نصب کرده اند. وجود این قطعه بنر و آگهی تسلیت بر در و دیوار شهر بی سابقه بوده و هست. هر بار که تعداد کشته‌ها افزایش می‌یابد و سایر مشاغل با تعطیلی مغازه‌ها و کاهش برخی مشاغل رونق می‌گیرد. همچنین گمان می‌رود به دلیل افزایش مرگ و میر ناشی از کرونا در دو سال اخیر، کسب‌وکارها در اطراف دود مرگ رونق گرفته باشند، اما صحبت از مبادله صمدی‌فروشی‌های اطراف بهشت ​​جهرا توسط صاحبان مغازه‌های صمدی به گوش می‌رسد. ، داستان متفاوتی را روایت می کند … سنگ ها به ترتیب خاصی چیده شده اند. بیرون چند مغازه صدای تراشیدن سنگ می آمد. گرد و غبار زیاد شده است. خطاط برای تراشیدن سنگ نام مرده را روی سنگ می نویسد. مغازه ها خلوت است. هر مغازه داری با دیدن ماشینی پارک شده از او می خواهد که مزارش را تبلیغ کند.

مشتریان مزاحم و سرکش!

مغازه دار تسبیح را روی مهره می گذارد و پایین می آورد. ماسک روی صورت زده می شود و فقط صدای زمزمه به گوش می رسد. او درباره کار و تجارت خود می گوید: «اگر الان ماهی 15 سنگ قبر سفارش می دادم، سه سال پیش همین مقدار را سفارش می دادم. درست است، مرگ و میر ناشی از کرونا افزایش یافته است، اما فروش ما افزایش پیدا نکرده است. همه فکر می کنند که الان کسب و کار ما پول است، اما حاضریم به دو سال قبل برگردیم که میزان مرگ و میر روزانه کمتر از الان بود. همون شماره ای که سفارش دادیم آماده بود. مشتریان عزادار بودند، اما وقتی به سمت ما آمدند چندان تکان دهنده و سرکش نبودند. سفارشات بیشتر بود. حالا هیچکس به قبر نمی رود و همه از زهر بهشتی و قبرستان می ترسند، می ترسند ویروس از خاک بلند شود. به همین دلیل برای خرید مقبره کمتر به ما مراجعه می کنند. بسیاری از وسایل نقلیه که مقبره را سفارش می دهند فقط می پرسند که آیا ویروس کرونا از زمین بالا می آید یا خیر، ما نمی دانیم چه بگوییم. مغازه های ما کنار بهشت ​​زهرا هستند و مردم می ترسند از ماشین پیاده شوند…».

افزایش چند برابری قیمت سنگ یکی دیگر از مشکلاتی است که خریداران را با چالش های زیادی مواجه کرده است. “سفارش مردم الان ارزان شده است، دو سال پیش قیمت سنگ بسیار ارزان بود، گرانیت را 10 لک 500 تومان می خریدیم، الان باید همان سنگ را 50 هزار تومان از کارخانه بخریم، مردم با سود بسیار کم. ” مردم نمی دانند و اکثریت چند سال پیش ارزان می خریدند، حالا قیمت می گیرند و می خواهند برای امواتشان قبرستان سفارش دهند، قیمت ها زبان از تعجب باز می کنند. ما هم می گوییم تقصیر ما نیست. اکنون مشتریانی که خودروهای مدل بالا می آورند، سنگ قبر لوکس را هم نمی پردازند و کمترین قیمت را می پردازند، اما قبل از تورم و افزایش قیمت ها وضعیت بهتر بود و حداقل سنگ قبر گران تری فروخته می شد. خرید قسطی مهم ترین نکته ای بود که بسیاری از مغازه داران صمدی به آن اشاره کردند. سال گذشته شنیدیم مردم نان را قسطی می خرند، اما هیچ وقت فکر نمی کردیم که قسطی خرید به قبرستان برسد.

از کرونا، بازدید از مقبره ها نیز به صورت اقساطی افزایش یافته است. همکاران بسیاری در این زمینه تجربه دارند و مشتریان زیادی را برای اقساط ملاقات کرده اند. ما همه یکی هستیم و سنگ هفت صمدی را فقط به دوستان و آشنایان می دهیم تا از تسویه حساب مطمئن شوند. با اینکه مردم پول مرده را نمی دهند، مثلاً پارسال در اوج کرونا، مشتری داشتیم که سنگ قبر مادرش را سفارش داد و قسطی خرید. قسط اول پرداخت شد اما دیگر دیده نشد. اطلاعات مادرش در بهشت ​​جهرا ثبت شده اما ما سراغش نرفتیم. این تجربه ما را از فروش اقساطی سنگ باز داشت…».

به سختی می توان ارزان ترین سنگ سمادی را تهیه کرد

برخی از مغازه داران فقط به آشنا اقساط پرداخت می کنند. “بیشتر فروش بهمن ماه به صورت اقساطی بود. همینطور دوستان و همسایه ها و آشنایان. برای سنگ پنج میلیونی دو میلیون تومان ودیعه گرفتیم و مابقی مبلغ را در شش قسط 500 هزار تومانی دریافت کردیم. دوستان و رفقای را معرفی کردیم که می توانستند. قبر را پرداخت نکردیم و چون واسطه را می‌شناختیم پذیرفتیم، اما علی‌رغم تقاضا به هیچ‌وجه به مشتریان در شهر اقساط پرداخت نمی‌کنیم.

عده ای سود فعلی از فروش سنگ را دست کم می گیرند: «سنگی که پارسال یک میلیون و 500 تومان خریدیم، الان باید شش میلیون تومان بخریم؛ مردم توان خرید کالای ارزان قیمت را ندارند، بیایید از فاکتور عکس بگیریم، همه فاکتورهای قیمت سنگ های قیمتی قبل از کرونا مشخص است.
13 میلیون تومان و بیشتر قیمت دارد. مردم همچنین به سختی به سنگ های ارزان قیمت رسیده اند.

فروشنده دیگری افت قدرت خرید قبر را دلیل اصلی رکود بازار عنوان و بیان کرد: مردم به دنبال همه سنگ های ارزان قیمت هستند، برای کار چانه زنی می کنند و از قیمت ها ناراضی هستند. هزینه طراحی و نصب یک قبر معمولی حدود سه و نیم تا چهار میلیون تومان هزینه دارد. اگر سنگ صمدی برای قطعات قدیمی و چند طبقه باشد، سنگ های درشت لازم است که با طراحی عکس، خط، تاج، ابزار، قرنیز گرد، بهشت ​​زهرا و … برای کسانی که ندارند بی نهایت 10 میلیون تومان هزینه می شود. . اضطراب مالی. همه نمی توانند یک قبر بزرگ را مطالبه کنند. با توجه به قوانین سفارشی سازی و نصب، قطعات جدید نیز به صورت یکنواخت نصب می شوند که اغلب یکی از ارزان ترین مدل های موجود است.

صمدی فایده ای ندارد

با توجه به خطر شیوع این ویروس، تاج گذاری و کاهش آیین ها دلیلی برای دعوت به قبور عزاداران شده است. «مردم نمی توانند مراسم عزاداری برپا کنند یا مهمان دعوت کنند. تنها شادی آنها دفن شدن است. به همین دلیل ترجیح می دهند در کنار کمک به خیریه ها، بخشی از هزینه ها را نیز به قبر اختصاص دهند. حتی سنگ های ارزان قیمت هم به درد شما نمی خورد. سود سنگ معمولی هفت میلیون تومان چقدر است؟ حداقل قبل از کرونا ما مشتریانی در داخل و اطراف شهر داشتیم. اما اکنون به ندرت از شهرهای دیگر می آیند.»

امروزه با افزایش قیمت ها قبرهای دست دوم خریداران خاص خود را دارند. با افزایش سرسام آور قیمت ها، تعداد مشتریانی که توانایی خرید سنگ سمادی را ندارند و شهرت دارند، افزایش یافته است. بسیاری از سنگ های سامادی قدیمی که نیاز به تعویض دارند، یا 30 سال قدمت دارند و چند طبقه هستند، برای ما آورده شده و از آنها خواسته می شود تا تعمیر شوند و به افرادی که توانایی مالی دارند فروخته شوند. بین این دو تا سه سال، سنگ دست ثانویه هم از دو میلیون به سی میلیون رسیده بود که الان باید برای همین سنگ شش میلیون تومان هزینه می شد. اما ما فقط برای سنگ زنی، خوشنویسی یا طراحی هزینه می دهیم.»

کاهش حساسیت به انتخاب قبر در روزهای کرونا

مرمرهای گران قیمت هنوز هم مشتریان خاص خود را دارند: “در حالی که بیشتر مردم ارزان شده اند، آنها همچنین طرفدار شابو، سنگ مرمر و مرغوبیت آنها هستند. به نظر نمی رسد بلندتر، مجلل تر و متفاوت تر از مقبره باشد. قیمت آنها یک پول زیاد برای تاج و علف و غیره؛ خاطرات کمی وجود دارد. چون تشریفات ندارند، قبرها را برای حیثیت دفن نمی کنند و در قطعات جدید ترفند زیادی نمی کنند. اگرچه سنگ های قیمتی زیادی در جدید نصب شده است. بخش هایی از بهشت ​​زهرا؛ دیدن سنگ های مختلف صمدی غیرممکن شده و در نتیجه حساسیت مردم کم شده است.»

ترکیب و رسم الخط سنگهای سامادی از زمان افزایش شیوع و مرگ و میر کرونا تغییر چندانی نکرده است. طرح‌ها را عزاداران مانند قبل انتخاب می‌کنند یا طرح‌های سلیقه‌ای را پیشنهاد می‌کنیم، امروزه بیشتر مغازه‌ها قبرستان مردانه هستند و مرده‌ها مردانی هستند که در دهه 30 و 80 زندگی‌شان در مراسم تاج‌گذاری مرده‌اند. مشتریانی مانند اسلامشهر در اطراف تهران داریم که همه ارزان می‌شوند. ما هیچ سوالی در مورد علت مرگ نمی‌پرسیم و فقط دستور می‌دهیم؛ “این مرد مبتلا شده و به قبرستان منتقل شده است.”

محدودیت خرید ارزان ترین سنگ سمادی

خیلی ها هم مقید به خرید سنگ قبر هستند و به همان تکه سنگ بهشت ​​زهرا که مشخصات مرده را نوشته است راضی می شوند. زمانی که دلار نوسان می کند و سنگ از خارج وارد نمی شود، سنگ های ایران هم بسیار گران شد؛ به همین دلیل قیمت ها نجومی شده است، هر شب که با همکارانمان اینطور صحبت می کنیم، همه از ارزانی و چانه زدن می گویند. تراشه ها حاضر به پرداخت بهای گزاف نیستند، حتی اگر احترام به مردگان در فرهنگ ما جایگاه ویژه ای داشته باشد، همه نمی توانند یک سمادی به ارزش بیش از چهل لک بخرند.

فروشنده دیگری که 30 سال روی سنگ ها کار می کند، تاکید می کند که قیمت ها بر اساس قوانین و مقررات انجمن سنگبری ایران تعیین می شود و خودسرانه پرداخت نمی شود. 80 درصد مردم وقتی بدون اطلاع از قیمت وارد فروشگاه می شوند شوکه می شوند و همه می خواهند با کمترین قیمت ممکن روی قبر سنگ پرتاب کنند. ما نمی توانیم قیمت های نجومی بدهیم، بازرسان قیمت ها را نظارت می کنند. 2 میلیون و 500 هزار تومان به بالا و در 99 درصد موارد ارزان ترین کار سفارش داده می شود، این روزها مردم عزادارند و خدا دوست ندارد صدمه ببینند، سی سال بعد می توانیم علت مرگ را پیدا کنیم، این روزها همه عزادار کرونا هستند و می‌گویند که عزیزشان در عرض یک هفته پس از ابتلا فوت کرده است.

[ad_2]

Noe Gilbert

علاقه مندان به شبکه های اجتماعی. طرفدار الکل علاقه مند به فرهنگ پاپ مادام العمر. یک آدم فداکار قهوه

تماس با ما